Весић: За две године покренути сви ЕУ пројекти у Србији који су били на чекању
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић изјавио је данас да су за две године, од када обавља ту функцију, покренути сви инфраструктурни пројекти које Србија има са ЕУ, а који су били “на чекању” нашом неодговорношћу и истакао да сада са правом можемо да тражимо новчана средства од ЕУ за нове пројекте.
Весић је, гостујући на телевизији Пинк, рекао да је, када је постао министар, затекао ситуацију у којој је неколико пројеката за које добијамо грантове од Европске уније било “на чекању” као и да је први задатак који је добио од председника да ту ситуацију реши.
С тим у вези, навео је пројекат реконструкције пруге Ниш-Димитровград који је, како каже, пет година био на чекању, а за који смо добили 80 милиона евра гранта, односно бесповратне помоћи ЕУ, као и пројекат изградње обилазнице око Ниша, за који смо добили скоро 35 милиона евра гранта од ЕУ, што је новац који не враћамо.
-Они који су тада били у нашим ждлезничким предузећима нису били у стању да покрену те пројекте. Када сам као министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре први пут отишао у Брисел и разговарао о новим пројектима, рекао сам да нећу од њих тражити новац за нове пројекте док не покренем све пројекте за који смо добили новац, а који, нажалост, нису покренути нашим јавашлуком. Формирали смо заједничку комисију са делегацијом Европске комсије у Београду за реализију пројеката које имамо са ЕУ којом председавамо амбасадор Жиофре и ја и резултати се виде - рекао је Весић.
Са поносом је истакао да су сви пројекти које Србија има са ЕУ покренути за две године, колико обавља функцију министра грађевинарства, те да сада са правом можемо да тражимо нова новчана средства од ЕУ.
-Као што сам поменуо, покренули смо пројекат Ниш-Димитровград, који је стајао пет година. То је пруга дужине 86 километара, која се тренутно реконструише. Од шест деоница две већ радимо и ова пруга се електрифицира и реконструише за брзину возова од 120 километара на сат - рекао је Весић. Поменуо је и пројекат железничке обилазнице око Ниша, чија је изградња почела јуче, који је био на чекању три и по године, наводећи да је та обилазница дуга 22 километра и да је вредност инвестиције 153 милиона евра.
Осим тога, Весић је навео и 23 километра дугу пругу Ниш-Брестовац која је, додао је, само била почела да се ради, али се после прве фазе стало.
-Сада смо издали грађевинске дозволе и до краја ове године ће та пруга бити завршена - рекао је Весић.
Навео је да, осим тога, у јулу почиње да се ради пруга Собовица-Лужница, као и тунел на деоници Сталаћ-Ђунис, што је део брзе пруге Београд-Ниш.
Весић је појаснио да ће се та брза пруга радити у три деонице - прва од Београда до Велике Плаве, друга од Велике Плане до Параћина, а трећа од Параћина до Трупала код Ниша, те додао да ће за секције два и три претквалификациони тендер бити пуштен у септембру.
-Очекујем да до краја године имамо извођаче што значи да у следећој години почињемо да градимо брзу пругу Београд-Ниш. Када будемо завршили ту брзу пругу, дужине 230 километара, од Београда до Ниша ће се стизати за сат и 40 минута - рекао је Весић.
Навео је да ће до краја овог месеца бити завршена брза пруга од Новог Сада до Суботице, која није пројекат са ЕУ, након чега ће се вршити прво статичко, а потом и динамичко тестирање како би крајем новембра, почетком децембра ова пруга била пуштена у саобраћај.
Како је додао, том пругом ће се од Београда до Суботице стизати за 70 минута.
-Све ово говори о томе да су покренути сви пројекти који су били на чекању и сада са правом очекујемо да нам ЕУ финансијски помогне око реализације нових пројеката - рекао је Весић.
У том смислу, поменуо је пругу од Ваљева до Врбнице дужине 209,8 километара.
-Ми смо већ реконструисали пругу од Ресника до Ваљева што је део пруге Београд-Бар која мора прва да се реконструише. Такође, тражимо за деоницу од Брестовца до Прешева новац за 135 километара брзе пруге. Влада Северне Македоније треба заједно са нама да уђе у пројекат изградње додатних 50-ак километара, за део од границе до Скопља тако да пруга коју сада радимо између Ниша и Брестовца, дужине 23 километра, треба да буде веза до Скопља - рекао је Весић.
Истакао је да ћемо тада на једној брзој прузи имати и Скопље и Ниш и Београд и Нови Сад и Суботицу и Будимпешту јер би, додао је, 2026. године требало да буде пуштена брза пруга до Будимпеште.
-То је визија председника Србије Александра Вучића и Србија која се развија. Као што је пре 140 година изградња пруге према Нишу, коју је радио краљ Милан значила европеизацију Србије и њен улазак у Европу тако ова брза пруга коју у 21 веку гради председник Вучић значи да Србија постаје најнапреднија земља Балкана - закључио је Весић.