КАДА ЋЕ СРБИЈА ПРЕЋИ НА ЕЛЕКТРИЧНЕ АУТОМОБИЛЕ? Понуда расте, људи све заинтересованији, а цена - ПРАВА СИТНИЦА
Удео електричних возила продатих у ЕУ више се него утростручио 2020. године, први пут достигавши 10,5 одсто, показују најновији подаци.
Србија је још далеко иза развијених европских земаља по броју регистрованих електричних и хибирдних аутомобила, али број ових возила на нашим путевима и тржишна понуда расту.
ШТА ЈЕ ПОТРЕБНО ЗА УЛАЗАК У ТУРСКУ? Нови апел - морају се поштовати ова правила
БИТКОИН "ШПАНСКО" СЕЛО ЗА ИНВЕСТИТОРЕ: Не знају шта су "блокчејн" "рударење" и "нодови", али купују криптовалуту
"ПАРЧЕ ГУМЕ БЕЗ УКУСА" Стручњак рекао какво месо купујемо и на шта је важно обратити пажњу
Тренутно, на нашим путевима има око 4.000 електро и хибридних возила, показују подаци Министарства за заштиту животне средине. Велики део власника одлучио се за куповину половних електричних аутомобила различитих произвођача.
Предности ове врсте аутомобила су то што не троше гориво и што постоји могућност да се добију државне субвенције, док су мане које се најчешће наводе високе цене и чекање на пуњење батерије, кажу упућени.
НИЈЕ ТАКО УДОБАН, АЛИ СЕ ИСПЛАТИ
Власник електричног аутомобила каже да постоји низ предности електричних аутомобила у односу на стандардне и да му се куповина исплатила.
- Са једним пуњењем, аутомобил компаније до које сам купио ауто може да пређе од 100 до 120 километара и да развије брзину од 60 километара на сат. Погодност је то што не троши никакво гориво, већ струју коју имате у својој гаражи. Напуни се на обичном штекеру од 220 волти. Аутомобил није удобан као луксузни дизелаши и нема такву опрему, али се куповина овог возила исплати за две године, када се рачуна колико новца се годишње даје за гориво - каже Александар Савић.
ПУЊАЧИ НА ПУМПАМА И КОД КУЋЕ
Светска статистика показује да 95 одсто корисника ипак пуни своја возила на кућном пуњачу у 90 одсто случајева. Такође, бржи пуњач, тзв АЦ пуњач који ће кола напунити за оквирно 4 сата можете инсталирати код куће ако постоји трофазна струја И 16 ампера по фази.
Возачи у Србији најчешће користе скромну инфраструктуру за њихово пуњење, у јавним гаражама и појединим бензинским станицама, које постављају различите компаније.
- У Србији су поставиљени такозвани државни пуњачи електричних аутомобила, пет брзих пуњача на главним путним правцима. Постоји тачна процедура који електропуњач може да иде на које место, на коју станицу да се качи и да ли у њој нешто треба да се мења или не - каже Александар Савић.
СУБВЕНЦИЈЕ ДРЖАВЕ
Министарка Ирена Вујовић недавно је рекла да Влада Србије кроз субвенционисање куповине нових електричних и хибридних возила и изградњу неопходне пратеће инфраструктуре, подстиче прелазак на еколошки чистија возила.
- Подстицаји за куповину нових електричних и хибридних возила крећу се од 250 евра за електричне мопеде и лаке трицикле до 5.000 евра за потпуно електрична путничка возила до девет седишта и лака теретна возила - навела је министарка.
ЦЕНА ОД 30.000 ЕВРА У ПРОСЕКУ?
Ипак, без обзира на светски тренд, возачи у Србији још преферирају увезене половне аутомобиле на стандардна горива којих се Европљани одричу.
- Један од разлога је и лоша информисаност када су у питању електрични аутомобили, али и цене ових возила, које су често више него цене стандардних аутомобила - каже власник Александар Савић.
Масовно усвајање електричних аутомобила ће се десити када неки просечан модел буде коштао око 30.000 евра, када буде могао да оствари реалну аутономију од најмање 450 километара, а да батерија може у потпуности да се напуни за 31 минут, показују поједИна истраживања.
ПОВЛАЧЕЊЕ ЗБОГ ПОЖАРА
Осим тога, потребно је на светском нивоу проверити и утврдити безбедност батерија које се користе на овим аутомобилима.
- Хјундаи из Њујорка повући ће 82.000 електричних аутомобила широм света како би заменили батерије након 15 извештаја о пожарима. Кварови на електричним аутомобилима могли створити позамашне трошкове за произвођаче аутомобила, барем у блиској будућностИ - пишу светски медији.
Док поједини произвођачи и власници кажу да су електрични аутомобили намењени пре свега због смањења загађења ваздуха, поједини еколози тврде да литијумске батерије и пуњење на струју није потпуно еколошко, будући да се струја добија из електрана.