ЗА ОВО ПРАВО НИСТЕ ЗНАЛИ! Ево да ли је легално да вам послодавац новац даје на руке
Месецима су клијенти банка у Србији незадовољни због повећања цена накнада за готово све банкарске услуге. Због тога су неки од њих одлучили да угасе банкарски рачун и да затраже од послодавца да плату добијају у готовини.
У појединим банкама поскупеле су банкарске услуге и готово дупло се наплаћују провизије за подизање новца, одржавање рачуна, коришћење картице, банкомата, чак и проверу стања на рачуну. Према речима клијената, само за ставку одржавање рачуна месечно плаћају више од 1.100 динара, у зависности од пакета, док их свеукупне месечне банкарске услуге често коштају и више од 2.000 динара.
Због свега тога, многи од њих су одлучили да угасе рачун у банци и траже од послодавца да плату добијају у готовини, како би смањили трошкове. Да ли запослени у Србији имају право да добијају плату на руке, колико би тиме новца уштедели и зашто многи сматрају да се отварање рачуна у банци подразумева за сваки легалан посао?
КЛИЈЕНТИ НАПУШТАЈУ БАНКЕ
Мирјана Мићић из Београда каже да за одржавање рачуна и поједине додатне услуге које укључују девизни рачун, месечно плаћа 700 динара.
- Уз то ми банка наплаћује провизије за електронско плаћање и подизање новца. То су све стандардне опције и сматрам да не би требало да коштају ништа, посебно не дугогодишњим банкарским клијентима. Ретко ко зарађује толико да су му такви трошкови безначајни, посебно зато што су поскупљења и наплате услуга готово сваког месеца све већи. Зато сам недавно затворила банкарски рачун, добијаћу плату на руке, а уколико ми је банка неопходна, увек могу да делим један рачун са мужем, уместо да плаћамо дупли трошак за одржавање - каже ова Београђанка.
ШТА КАЖЕ ЗАКОН?
Правна лица могу готовим новцем који је исплаћен са њиховог текућег рачуна на основу валидне документације вршити исплату зарада, стоји у закону.
- Према пропису којим се уређује пружање платних услуга, није предвиђена обавеза да потрошач мора да има отворен текући рачун у банци. Одлуком о ближим условима и начину отварања, вођења и гашења текућих рачуна предвиђено је да се отвара потрошачу на његов захтев. То питање спада у уговорни однос између послодавца и запосленог - рекли су за медије у Народној банци Србије.
КОЈИХ ТРОШКОВА СЕ ОСЛОБАЂАТЕ?
За одржавање рачуна банка сваког месеца узима од 200 до чак 1.190 динара у зависности од пакета и банке. У односу на прошлу годину, дошло је до поскупљења ове услуге од 30 одсто.
- Постоји само неколико банака који не наплаћују ову услугу. Она годишње изађе од 50 до 100 евра, што за многе није мала ставка. Највеће накнаде плаћају они који узму неки од многобројних пакета, код којих се плаћа девизни рачун, услуге мобилног банкарства, онлајн плаћање и много тога другог - каже Драгиша Милић, банкарски службеник.
МОРАТЕ ДА ПИТАТЕ ШТА СЕ НАПЛАЋУЈЕ
Постоје банке које су повољније, али то је најчешће у случају када желе да привуку нове клијенте. Уместо да се старим клијентима омогуће веће погодности, они плаћају више.
- Клијенти често не знају шта им се све наплаћује и колико, а новац са рачуна им неприметно нестаје. Када се све сабере, посебно на годишњем нивоу, да није мала ставка за корисника. Али, дужност сваког клијента је да се информише шта му се наплаћује и у ком случају. На пример, када се проверава стање на рачуну, у неким банкама наплата зависи од тога да ли је картица дебитна или кредитна. Све то клијент треба да зна - каже банкарски службеник.
ГАШЕЊЕ РАЧУНА ИМА МАНЕ И РИЗИКЕ
Иако ниједан закон не обавезује запослене да плату добијају преко рачуна, у пракси је то реткост. Делом због тога што већина људи не зна за ту могућност, а понекад и због погодности које банка нуди.
- Већини запослених потребан је рачун због чекова и кредита, као и других услуга. Неки запослени и послодавци сматрају да је увек боље је да постоји траг о трансакцији на банарском рачуну. Зато је већина земаља скоро избацила готовину из употребе - каже банкар.