Форд Т: Кратка историја Мошине лимузине из "Монтевидеа"
Модел Т је производ који је на свет утицао много више него иједан други индустријски производ, много више него што већина нас зна.
Од "Зоне Замфирове" Србија није имала популарнији и гледанији филм од дводелног остварења Драгана Бјелогрлића. "Монтевидео, Бог те видео" и "Монтевидео, видимо се" понудили су гледаоцима нешто сасвим другачије од редовне понуде домаћих филмотвораца.
Уместо бесмислених треш акција, прецрних драма и ламената над судбином, мучења са скором пропашћу блажене СФРЈ и траума из крзиних деведесетих, добили смо сладуњаву, ведру и детиње надајућу (не у лошем смислу, напротив) причу о љубави и борби из идеала и симпатија, а не због пара и само пара.
Моша Марјановић, један од два главна лика у филму, не само да је квалитетан лопташ, већ је и плејбој који слама срца престоничким лепотицама. Оно што увећава његову привлачност јесте то што у поседу има Форд Т, први такав у Београду.
Хенри Форд је човек који је створио покретну траку за склапање производа, изум који је омогућио брзу продукцију у огромном броју примерака, метод који не само да му је омогућио никад бжу зараду, него и направу која је оборила цену производа на ниво доступан огромном броју људи.
Трака за склапање (Assembly лине) тако је утицала на све облике производње, не само у области аутомобила, и уместо ручног рада и склапања "од сто година", средњој класи приближила готово све.
Форд Т, као 19. по реду ауто господина Хенрија (први је А, и тако редом, по абецедном реду) био је и његов највећи успег. Са њим је аутомобил од луксуза приуштивог само веома богатима, постао нешто што је просечан радник у САД могао да купи за пар година. Фордом Т "огромна пространства приближена су обичном човеку" и он је уместо да буде осуђен са своје место и још пар около, добио шансу да види све што је зажелео.
Форд Т је прављен чак 19 година. Од 1908. до 1927. направљен је у 15 милиона јединица и на сто начина; од безвраташа до оних са четворо двери, од двоседа и купеа, до каравана, камионета и ватрогасног возила, Т нема шта није био.
Тек 1972. је оборен рекорд Модела Т. Број од 15 милиона јединица премашила је чувена Volkswagenova Буба.
У тренутку кад је изашао десетомилионити примерак, пола свих аутомобила на свету били су Фордови. О томе колико је ова марка била позната, говори и податак да од 1917. до 1923. Форд није потрошио ни динара на рекламе.
У једном трену, због окошталог дизајна мало је недостајало да Форд пропадне, па ви замислите свет без Мустанга, Тауруса, Фиесте, Фоцуса...
Модел Т покретан је преко задње осовине В4 мотором запремине 2,9 литара. Са 20 коњских снага и у две брзине (тада су говорили три јер су рачунали и рикверц) могао је да јури до 70 км/ч и трошио је од 11 до 18 литара за 100 пређених километара. Сагоревао је бензин, керозин и етанол, мада је етанол испао из приче у време Прохибиције (забране алкохола у САД).
У првим годинама цена Форда Т била је 850 долара (око 24.000 данашњих) док је просечна годишња плата у америчкој индустрији била 574 долара. На крају ере Модела Т, 1927. године, цена једног примерка била је 360 долара, док је просечна плата била 1388 долара.
Модел Т је био пионир у аутомобилској индустрији на много поља. Тако су ова кола прва која су истодобно произвођена у више светских земаља. Од САД и Канаде, Модел Т склапан је и у Мексику, Бразилу, Аргентини, Јапану, као и у Великој Британији, Француској, Шпанији, Белгији, Немачкој, Данској и Норвешкој.
Погледајте још:
Ни кривом, ни дужном: Прете му јер му је камион завршио у Сирији (ВИДЕО)
Руски мотор гази сваки терен, а стаје у два кофера (ВИДЕО)
Кад би се Теслин зао брат близанац бавио ауто дизајном (ГАЛЕРИЈА)
Ускоро Renault за само 3.500 евра
ЉУТА СУДБА ДОБРИХ ЉУДИ: Погурали ауто, а онда - патос (ВИДЕО)
Фиат С76: Старудија од 100 година иде 290 на сат (ВИДЕО)