Сазнајте зашто је гориво дупло скупље код нас него у Босни
Цена горива је једна од болних тачака наших возача, па се већ дуго жале како у Србији цене не прате пад вредности сирове нафте, као и да су цене на нашим пумпама знатно више од оних у развијеним државама. Поставља се питање: Зашто је тако?
По ценама појединих деривата наша земља је већ престигла европски просек. Да је чланица Европске уније, Србија би била на десетом месту по цени евродизела. Цене горива у у целом региону ниже су него у Србији. Ипак, најниже цене има Босна и Херцеговина.
Цене нафтних деривата у БиХ последњих месеци снижене су неколико пута, па цена течног нафтног гаса износи 40 динара, док се код нас она креће око 70 динара.
Зашто је толика разлика у цени?
Цене одређују вредност сирове нафте, али и акцизе и друге дажбине које чине половину цене литра. Ту су и курсне разлике јер се нафта плаћа доларима, а на пумпама продаје у динарима.
ПДВ – Порез на додату вредност плаћа се на гориво, као и на сву другу робу у Србији. Пореска стопа је 20 одсто и обрачунава се и на основну, компанијску цену, као и на акцизу и накнаду за резерве.
Акциза – Акциза је посебна врста дажбине која се плаћа за одређену робу, као и за гориво. Не обрачунава се процентуално већ је одређена у фиксном износу који зависно од врсте горива иде до 50 динара по литру.
Накнада за резерве – ова накнада уведена је 15. октобра 2014. године у износу од 2,6 динара по литру бензина и дизела, односно 1,43 динара по литру ТНГ-а.
Осим дажбина, тј. акцизе, ПДВ-а и накнаде за резерве, продавци горива имају и друге издатке на које их обавезују прописи. Рецимо, прописана је одређена величина резервоара, што повећава трошкове опремања бензинских пумпи и посредно утиче на цену. Једна од таквих обавеза је и обавезно маркирање горива које плаћају саме нафтне компаније.
Једини дериват који код нас кошта мање него у већини европских земаља јесте бензин. Просечна цена литра бензина у Европској унији је 153 динара док се код нас та цена креће око 140 динара.
Акцизе на поједине деривате последњи пут мењане су 1. јануара ове године и то за дизел и течни нафтни гас за четири динара.
Држава у малопродајној цени бензина има удео од 55,40 одсто, евродизела 55 одсто, ТНГ 48,2 одсто. Свако појефтињење горива повећава удео државе у цени.
Раст акциза горива у Србији
Цене евродизела у Европи (септембар 2015.)
- Аустрија - 120 дин
- Француска - 129 дин
- Чешка - 129 дин
- Мађарска - 129 дин
- Србија - 140,4 до 145 дин
- Македонија 95 дин
Акциза на моторна возила у Србији у последњих пет година разликује се од врсте деривата. Док је акциза на бензин у овом периоду порастао за свега 5,30 динара, акциза на дизел је порасла за пет година за чак 20 динара, а гас за 35 динара.
Највећа стагнација десила се од првог јануара 2012. године до краја 2012. године.
Уколико се акциза на бензин повећа за два динара по литру, гориво уз ПДВ ће поскупети на пумпама 2,4 динара по литру.
Биће нових корекција цена?
Да би акциза на гориво била промењена, потребна је измена закона, тврди министар рударства и енергетике Александар Антић. Очекује се да се тај закон врло брзо нађе у парламенту
- Пад цена горива на светским берзама изазвао је пад цена горива у малопродајној мрежи. Ако узмемо у обзир да смо ове године имали нулту инфлације нема дилеме да то отвара могућност за одређене корекције и за додатно пуњење буџета, рекао је министар.