Седам питања након пада авиона Џерманвингса: На свако је одговор "не"
После пада авиона компаније "Џерманвингс" на лету 4У9529 у француским Алпима, од истражитеља из компаније “Ербас”, у Тулузу, и "Lufthanze", матичне компаније "Џерманвингса", очекује се да хитно одговоре на питање како је трагедија попут ове могла да се деси у 21. веку.
Изузетно је ретко, такорећи незамисливо, да велики европски путнички авион падне са висине крстарења, на рутинском лету кроз, како истичу, најбезбеднији ваздушни простор на свету, пише Индепендент.
А ово су одговори на питања која се намећу корисницима авио-услуга:
Да ли су нискобуџетне компаније мање безбедне од авио-компанија које пружају комплетне услуге?
Не. Европске компаније - било да је реч о онима са дугогодишњом традицијом, попут "Lufthanze", "Ер Франса" и "Бритиш ервејза", или о онима које нуде јефтиније карте - никада не штеде на безбедности. Ригорозни безбедносни стандарди једнако важе за све авио-компаније.
"Lufthanza" је највећа европска авио-компанија. Посљедњи инцидент је забележила на писти на варшавском аеродрому 1993, када су погинули један путник и један члан посаде. Последњи инцидент неког авиона "Бритиш ервејза" догодио се на аеродрому у Манчестеру 1986. године (угушила су се 53 путника и два члана посаде, док је један путник преминуо од последица повреда). Авиони компанија "Изиџет" и "Рајанер" никада нису имали несрећу с фаталним исходом.
Авион је био један од најстаријих авиона А320 који још увек лете. Да ли је то битно?
Не. Авион стар 24 године, као у овом случају, није исто што и 24 године стар аутомобил. Сви путнички авиони редовно пролазе ригорозне контроле. Компаније које не нуде специјалне погодности можда имају новије авионе, али добро одржавани стари авион подједнако је добар и сигуран као нови.
Ово је други ербас А320 који се срушио за три месеца. Да ли овај авион прати зла коб?
Ни у ком случају. Откако је ушао у употребу 1988. године, А320 је обавио 80 милиона летова и превезао милијарду путника. Имао је 11 несрећа са фаталним исходом, у просеку, једну на сваке две и по године. Шест несрећа се десило у протеклих девет година (у просеку једна на годину и по дана), али, статистички гледано, такво стање није неочекивано с обзиром на велики број авиона у саобраћају.
Да ли је могуће да су две последње несреће А320 имале исти узрок?
То је мало вероватно. Још увек нису потпуно разјашњене околности под којима је нестао авион компаније "Ер Ејжа", на лету из Сурабаје за Сингапур децембра месеца. Међутим, према најсмисленијем сценарију, пилоти су непримерено реаговали на јаку тропску олују. Последња несрећа се десила у мирним временским условима.
Да ли је "ербас" опаснији од "боинга"?
Није. Катастрофе путничких авиона су, на срећу, толико ретке да је тешко урадити применљиву статистичку анализу. Али, на основу прорачуна водећег стручњака за безбедност авиона др Тода Кертиса, два велика произвођача авиона бележе приближно исти број несрећа, када је реч о авионима који носе лавовски део терета на кратким летовима: "ербас А320" и "боинг 737".
Да ли је "дата streaming" (проток података) могао да спречи несрећу, или да нам помогне да схватимо шта се десило?
Не, у овом случају. Сврха протока података, о коме се доста расправљало после нестанка авиона на лету МХ370 компаније "Малејжа ерлајнз" прошле године, не служи да упозори контролу летења на могуће проблеме, већ дуплира податке које су прикупљени на црним кутијама: разговор у пилотској кабини и детаље о пилотским командама и понашању авиона. Будући да је место рушења авиона у овом случају познато, одмах је нађена и црна кутија.
Да ли летење постаје све опасније?
Не. Од свих достигнућа 21. века, можда је највеће изузетна безбедност у домену ваздухопловног саобраћаја. Ове године ће бити обављено око 3,5 милијарди индивидуалних летова. Уколико се у 2015. настави тренд из претходних година, погинуће око 1.000 људи - већином путници који буду летели авио-компанијама у земљама у развоју, где су стандарди безбедности мање ригорозни.