СКУПИ СОКОВИ, А ЈЕФТИНЕ ФОРЕ! Зашто се Меркатор игра са нашим ЗДРАВЉЕМ?!
Да ли имате обичај да читате декларацију када купујете у супермаркетима? Ако немате, можда сте жртва преваре коју смо открили када смо наишли на један од производа који су у редовној продају у супермаркету Меркатор на Новом Београду.
Да у Меркатору С и Идеи чији је власник хрватска фирма Агрокор, не постоји само проблем везан за раднике о чему смо раније писали, говори и податак до ког је дошао портал SrbijaDanas.com, а тиче се потрошача односно безбедности и исправности производа који се налазе у промету у њиховим маркетима.
Наиме, читалац нашег портала проследио нам је фотографију производа коју је усликао у продавници Меркатора на Новом Београду. У питању је пластична флашица сока на коме је ручно обележен датум и рок употребе.
СРПСКА ТУГА: Радници у Идеи не могу да купе ни кифлу за топли оброк, али то није све! (ФОТО)
Након ове фотографије смо се запитали колико се уопште у Меркатору поштују процедуре и правила које штите купца, и да ли је уопште дозвољено ручно декларисање на прехрамбеним производима. Такође, како бисмо проверили наводе нашег читаоца отишли смо до Меркатора и купили сок са декларацијом која је ручно исписана и сазнали да је цена истог тог сока од 0,5 литара чак 539,99 динара. (Погледајте рачун са десне стране!)
Зашто ово није исправна декларација?
На конкретној бочици сока обележено је да је производ регистрован у Институту “Др. Милан Јовановић Батут“, али како нам је речено из тог Института ради се о злоупотреби њихове установе јер је истраживање урађено још 2013. године.
- Будући да ми нисмо анализирали ни један узорак после 2013. године и да конкретни узорак са слике коју сте нам проследили нама није ни тада био достављен у тој форми декларације, у питању је злоупотреба имена наше установе – рекла је за портал SrbijaDanas.com мр сц. мед. Зорица Јовановски, спец. хигијене и начелник центра за хигијену и хуману екологију Института за јавно здравље Србије "Др Милан Јовановић Батут".
Обавезно штампање рока употребе!
На питање да ли је дозвољено да се на производима ручно обележава рок употребе, у Институту су нам рекли да постоји одредба којом се одобрава ручно декларисање хране, али она не подразумева ручно обележавање датума, као што је овде случај.
- Подаци на декларацији морају да буду одштампани – наглашава мр сц. мед. Зорица Јовановски из Батута позивајући се на Правилник о декларисању.
То значи да подаци морају да буду одштампани на амбалажи или на етикети која је причвршћена за амбалажу на такав начин да се не може лако скинути.
ДА ЛИ ЈЕ ОВО МОГУЋЕ: Меркатор пропада, радници остају без посла?! (ФОТО)
Ко је одговоран за ову злоупотребу?
Произвођач, као и маркет, у овом случају Меркатор, у обавези су према датом закону да на декларацији обележе назив хране, рок трајања, назив и адресу произвођача и то на тај начин, напомињемо опет, мора БИТИ ОДШТАМПАНО, а не исписано руком.
На питање ко је одговорано лице у овом случају и лице које је прекршило закон из Института наводе да је то произвођач производа, али и онај ко производ пушта у промет, што је у овом случају Меркатор С.
ЗАШТО СЕ О ОВОМЕ ЋУТИ? Овако СТВАРНО изгледа фирма од које зависи 9 000 породица у Србији! (ФОТО)
- За декларисање упаковане хране одговоран је, у складу са законом којим се уређује безбедност хране, субјект у пословању храном под чијим се називом, односно пословним именом храна ставља у промет, или увозник уколико тај субјект није регистрован у Републици Србији. Узорци су достављени у неоригиналном паковању, без декларације, са достављеним списком састава (без процентуалних вредности) што је све у Извештају о резултатима анализе и наведено – кажу мр сц. мед. Зорица Јовановски и наглашавају да после те године њихов Институт није радио ниједно испитивање и да је очигледно реч о злоупотреби.
Покушали смо и да добијемо коментар из компаније Агрокор на целу ситуацију, али их до објављивања овог текста нисмо добили. Зато их поново молимо да одговоре на следећа питања:
1. Да ли сте проверили у Институту "Батут" да ли је овај производ заиста одобрен од њихове стране?
2. Да ли у вашим маркетима постоје и други производи са руком писаном декларацијом, и ако постоје, који су?
3. Да ли сте упознати са Правилником о декларисању производа који налаже да подаци о року употребе морају да буду одштампани на амбалажи или на етикети која је причвршћена за амбалажу на такав начин да се не може лако скинути?