Ово је прави разлог због чега је Пајпал уведен у Србију
Примање новца преко Пејпала у Србији највећу шансу нуди предузетницима и малим и средњим предузећима који би да своје услуге понуде глобалном тржишту. То су људи који се баве онлајн маркетингом, ИТ услугама или развојем компјутерских игара.
Ова услуга је пре свега намењена њима - каже у разговору за "Данас" Дамијен Перилат, генерални директор Пејпала за централну и источну Европу.
Пејпал је прошле недеље, после две године рада у Србији, омогућио да фирме и грађани преко овог сервиса примају новац из иностранства, а не само да га шаљу, као што је до сада био случај. Према Перилатовим речима, Пејпал у Србији има "десетине хиљада корисника".
Зашто вам је требало толико времена да омогућите примање уплата?
У Србији смо почели да радимо у априлу 2013. Било нам је потребно време за омогућавање примања новца, јер смо морали да се усагласимо са локалним правним системом. Сарађивали смо веома блиско са регулатором како бисмо учинили Пејпал доступним на овом тржишту. Имали смо веома велику подршку, нарочито од Народне банке Србије и Министарство финансија и ја сам лично долазио у Београд на састанке са њиховим представницима како бисмо утврдили да нема никаквих препрека за Пејпал да се прошири у Србији.
Када смо од власти добили потврду да тих препрека нема, требало нам је и неко време да развијемо производ, јер није једноставно увести нову земљу у систем. За сада смо врло задовољни тражњом и бројем људи који користе наше услуге. Видели смо и јак одзив на друштвеним мрежама и у различитим медијима када смо увели опцију примања новца и иако је прошло тек неколико дана, већ сада има појединих локалних трговаца који су омогућили примање уплата преко Пејпала на својим сајтовима. Тако да смо веома задовољни.
За шта очекујете да ће се примање новца највише користити - за продају услуга у иностранству, трговину на аукцијским сајтовима или примање новца од рођака са Запада?
Ми верујемо да је ово највише шанса да мала и средња предузећа почну да продају своје услуге и робу у иностранству. То је прави разлог због којег смо увели ову услугу у Србији - за фирме и предузетнике који желе да свој бизнис прошире на глобално тржиште. Постоје два основна модела за то. Људи који најчешће користе Пејпал за примање новца су они који продају услуге везане за ИТ - развој софтвера, онлајн маркетинг, онлајн игре.
Друго је путовања, односно људи који користе Пејпал да примају уплате од странаца који долазе на њихово тржиште. Ми гледамо Србију као тржиште, али такође и као део ширег тржишта Балкана и југоисточне Европе. Србија има седам милиона људи, али са околним тржиштима то је скоро 60 милиона људи.
То је потенцијално заједничко тржиште за трговину. Очекујемо да видимо да се све више трговине одвија не само између овог региона и остатка света, него и у оквиру самог региона. Регионална трговина је тренд и у осталим деловима света. То је прилика да српски предузетници продају своје услуге не само у Србији или Америци и Великој Британији, већ и на целом Балкану.
Електронска трговина у Србији је на много нижем нивоу него у остатку централне и источне Европе. Али, пенетрација интернета у Србији је око 60 одсто, што није толико иза осталих тржишта, попут Пољске, Чешке, чак и Румуније где је око 70 одсто.
Али, проценат људи који купују онлајн у Србији је веома мали, јер или нема понуде или људи не верују онима који продају преко интернета. Данас у Србији људи годишње троше мало испод 100 долара на куповину преко интернета, а на тржиштима као што су Мађарска, Румунија, Чешка или Пољска, више од 500 долара. Тако да је шанса за нас овде веома велика.
Колико корисника имате у Србији какве су им потрошачке навике у поређењу са регионом?
О конкретним бројкама не могу да говорим. Али у централној и источној Европи имамо нешто изнад четири милиона активних корисника. У Србији имамо десетине хиљада корисника који се пријављују за услугу или је већ активно користе. Оно што је специфично за ваше тржиште је да је скоро 90 одсто куповина преко интернета везано за продавце из иностранства. Већина куповина се обавља ван Ибеја.
Постоје два велика коридора, један ка продавцима у САД, а други према Европи - углавном према Великој Британији и Немачкој. То је слично ономе што видимо и у другим земљама централне и источне Европе.
Како бисте оценили стање финансијских услуга и развијеност онлајн плаћања у Србији?
Тржиште је у изградњи. Када погледате статистику Народне банке Србије, број трансакција обављених картицама је врло низак. Удео кеша је и даље веома битан. Ми хоћемо да на тржиште донесемо веома лак начин да плаћате онлајн. У многим случајевима, људи се не пребацују са кеша јер им нико не нуди бољу алтернативу.
Али, овде је интернет пенетрација прилично висока и брзо расте, а и банке доносе све више иновативних услуга нарочито у вези мобилних апликација. Пејпал се, међутим, не такмичи против банака, јер сви ми радимо у истом правцу - ка ослобађању од кеша и омогућавању лакшег дигиталног плаћања.
Прочитајте и: