Цене на пумпама пале, на таксиметру стоје!
Скоро по правилу када у Србији поскупљује гориво, аутоматски расту или бар "запрете" растом и остале цене, али сада кад су нафтни деривати драстично појефтинили, цене су углавном остале на истом нивоу, а снижења нема ни у најавама.
Чим се у Србији и најави поскупљење горива, јавност почне да се "припрема" за остала поскупљења, од пекара до таксиста. Сви са, углавном оправданим изговором да им цене производа и услуга директно или индиректно зависе од нафтних деривата.
Шта више, трговци, превозници и остали привредници то неретко "злоупотребе" па своје производе поскупе и више у односу на ниво поскупљења горива. Да се овај феномен јави довољан је и "скок" бензина и нафте од једног динара, а да не говоримо када је реч о већим поскупљењима горива.
Међутим, сада када је гориво забележило драстичан пад, па се бензин последњих скоро месец дана точи по цени нижој и до 20 и више динара по литру, остале цене углавном "ћуте", односно - мирују. Примера ради, на пумпама Арт Петрола, литар бензина БМБ 95 у петак је коштао 124,90 динара, док је на пумпама у Србији, пре само месец дана тај дериват коштао и неки динар преко 150.
Истина, дизел гориво је најмање појефтинило, док је ауто-гас појефтинио нешто више, али тешко је за поверовати да се цела Србија вози баш на та два енергента.
У сваком случају, нико не би очекивао да цене падну за скоро 20 одсто, колико близу износи пад безоловног бензина, али остаје питање "зашто се цене бар неких производа и услуга, не спусте за бар неки проценат".
Чињеница је и да курс динара који, такође, посредно или непосредно утиче на цене, не иде у прилог потрошачима, јер се евро већ дуже време "врти" на вредности од 121-122 динара. Иначе, слаб курс динара је дуго био један од кључних разлога што цене нафтних деривата у Србији нису "пратиле" кретања на светском тржишту.
Ипак, курс је прошлу годину почео са вредношћу од 114 динара, а завршио са 121 динаром за евро, што је на годишњем нивоу много мање од актуелног пада цена горива, тако да ни слабљење домаће валуте не може да буде валидан разлог да се цене у Србији бар симболично не спусте.
Са друге стране, намирницама и услугама у Србији не само да се не назире пад, већ надлежни упорно причају како "нема разлога поскупљењима", што би се могло протумачити да ће цене, по свему судећи, остати на садашњим нивоима и то се "сервира" као позитивна вест, преноси бизлифе.
Без обзира да ли је ниска и све нижа цена нафте резултат политичких игара, слабе понуде, потражње или свих тих фактора заједно, чињеница је да је "вожња" у Србији појефтинила, а период појефтињења је, рекло би се, могао бити довољан да га "осете" и српски добављачи, превозници, трговци... Или ипак - није?
Прочитајте: