У крагујевачком Фијату очекују вести о новом моделу до краја године
У српском делу менаџмента компаније Фијат аутомобили Србија као и међу запосленима готово са извесношћу очекују да ће, крајем ове или почетком наредне године, добити званичну информацију о новом моделу који би, поред свих верзија "фијата 500Л", ускоро почео да се производи у Крагујевцу.
Мада не откривају информације на основу којих граде оптимизам, у пословодству ФАС-а, рачунајући и водеће италијанске менаџере, сматрају да "крагујевачка фабрика, као најмодернији Фијатов погон на свету, у који је инвестирано око 1,3 милијарде евра и који има релативно младу и добро обучену (не и скупу) радну снагу - апсолутно заслужује да добије нови модел". Тиме би се такође упослили капацитети, јер је ФАС пројектован за производњу 300.000, а тренутно са трака излази око 100.000 возила годишње.
Према сазнањима Данаса из седишта Фијата у Торину, у Фијату су задовољни пласманом "фијата 500Л" на светским тржиштима, док нешто дугорочније размишљају о другом моделу.
Да ли ће ФАС крајем ове или почетком наредне године добити официјелну информацију о добијању још једног модела, знаће се за десетак месеци. Оно што, међутим, у вези с овим први пут онеспокојава и оне познаваоце прилика у ФАС-у, који су наклоњени тој компанији, јесте последња изјава извршног директора групације Фијат Крајслер аутомобили Серђа Маркионеа, који је, како преносе инострани медији, на Салону аутомобила у Женеви најавио својеврсну промену производно-пословне политике Фијата и ФЦА, која би, у најкраћем, могла да се протумачи као наговештај повлачења Фијата из Европе, те његово фокусирање на америчко и азијска тржишта.
На Салону аутомобила у Женеви извршни директор Серђо Маркионе је признао да Фијат више никада неће бити конкурентан на масовном тржишту Европе као што је некада био.
- Када је реч о обиму производње у Европи, Фијат више не може, али и не намерава, да понуди пуну палету производа попут осталих масовних произвођача, рекао је Маркионе.
Ипак, "пунто", једном Фијатов најпродаванији модел, дочекаће нову верзију и вероватно ће бити замењен новим чланом породице "500".
- У следећих пет до десет година наш удео у тржишту ће се знатно променити због две ствари. Прва је глобализација Јееп бренда, а друга је увођење Алфа Ромеа као глобалног произвођача премијум и спортских аутомобила, поручио је Маркионе.
Где је невоља у овој Маркионијевој изјави кад је Фијат аутомобили Србија у питању. Најпре у чињеници да Фијат, односно групација ФСА, "смањује обим производње у Европи", у којој има највише производних погона, те ће конкуренција за добијање производње нових модела бити заиста жестока, посебно између фабрика у Пољској и Србији, где има и највише слободних капацитета.
У Пољској ће бити настављена производња "фијата 500", а у Крагујевцу модела "500Л", с тим што тржишна тражња и једног другог возила ни приближно не може да упосли капацитете ни у пољској, ни у српској фабрици.
Остаје замена за остарели "пунто", која ће се базирати на платформи возила из породице "500", што значи да би тај нови модел могао да се производи у Пољској или у Србији. Фабрика у Пољској је већа, односно има више слободних капацитета, нарочито након измештања производње Фордовог модела "К", али је ФАС модернији. Предност крагујевачке фабрике је и у чињеници да су плате у њој знатно ниже од оних у Пољској, која је већ дуго у Европској унији, и где радници траже и европске плате.
Прочитајте и: