Више нећемо морати да држимо телефоне у "аирплане" моду током лета, али да ли је то паметно?
Одлука Европске уније да допусти путницима коришћење паметних телефона у авиону за време лета обрадовала је многе. Али је такође покренула питања да ли ће то угрозити безбедност вазфушног саобраћаја.
Путници који путују унутар ЕУ ускоро ће моћи у потпуности да користе своје мобилне уређаје на летовима, јер је Европска комисија недавно одлучила да авионски превозници морају до 30. јуна 2023. да обезбеде потребну 5Г технологију.
"Ову пресуду чекали смо дугих 20 година", рекао је Ванс Хилдерман, авионски стручњак и извршни директор авионскее консултантске компаније АФузион, за The Brussels Тимес. "Неки људи су забринути за безбедност, али сви системи у авионима имају заштиту и посебне дизајне који обезбеђују да не долази до сметњи због паметних телефона".
Правило о стављању телефона на авионски режим рада, објашњава Хилдерман, осмишљено је због различитих фаза лета: током полетања и слетања службе за безбедност у ваздушном саобраћају желе да путници обрате пажњу на безбедносна упутства и слушају сваобавештења.
"Али током фазе крстарења, када авион само лети, коришћење телефона није важно – путник не може ништа да учини да поремети фреквенције", изјавио је Хилдерман. "Ова правила су донета када није било паметних телефона, а сви смо имали Нокијине моделе и преклопне телефоне с веома мало технологије".
У САД-у се за 5Г технологију користе другачији радиофреквенцијски појасеви од оних у ЕУ, односно мало су виши него у Европи. Због тога је она ближа појасу на којем ради уређај за мерење висине (мери колико је авион изнад земље), што је посебно важно током слетања по лошем времену.
Стога је неколико америчких авио-превозника тврдило да би 5Г технологија могла да омета мераче висине и другу осетљиву опрему, али већи јаз између тих уређаја и 5Г појасева у Европи значи да ће филтери мерача висине боље функционисати у блокирању лутајућих 5Г сигнала.
"Када је дан магловит, пилоти не могу ништа да виде када слећу и теоретски је могуће да би 5Г технологија мобилних торњева у близини аеродрома могла да омета фреквенције у САД-у. Али Европа ради на различитим фреквенцијама. Ова пресуда Европске комисије уопште неће утицати на безбедност", сматра Хилдерман.
Он очекује да ће САД следити одлуку Европске уније у року од три године.