МАРИНА АБРАМОВИЋ ПРОБИЛА ЈОШ ЈЕДНУ ДРУШТВЕНУ БАРИЈЕРУ - ипак, критика је подељена поводом изложбе
Уметница српског порекла има ретроспективу у Краљевској академији у Лондону
Марина Абрамовић је пробила још једну друштвену баријеру. Она је постала прва жена у историји која има своју самосталну ретроспективну изложбу у британској Краљевској академији током 255 година постојања те институције.
Ретроспективна изложба у Лондону покрива 50 година њеног уметничког рада. Изложба је наликује на ону коју је домаћа публика могла да види 2019. године у Музеју савремене уметности у Београду која је носила назив „Чистач“.
Рецензије и репортаже у британским медијима су подељене и иду у распону од одушевљења до разочарења изложбом.
СЕКТЕ, ЦРНИ ХУМОР И КАФКА - Марина Абрамовић препоручује својих 6 ОМИЉЕНИХ КЊИГА!
ЛЕПЕ ВЕСТИ ЗА ЉУБИТЕЉЕ КЊИГЕ! Откривен необјављени роман Габријела Гарсије Маркеса
НЕЗАБОРАВНИ НАСТУПИ ЛЕГЕНДАРНИХ ИМЕНА глобалне клупске сцене: Апгрејд поново направио викенд за памћење!
Бен Лук са портала The Евенинг Стандард дао је изложби четири звездице од могућих 5, истичући: "Овог пута не претерујем. Не могу да замислим бољу ретроспективу, посебно ако имамо у виду да се већи део тога састоји од документарних снимака перформанса.
"Изванредан је начин на који је су њени перформанси приказани на филму и на фотографијама, а додатно су изчложбе обогатиле четири живе изведбе различитих перформанса из каријере Марине Абрамовић. Њих су извели уметници које је одобрила сама Марина."
Такође је истакао: „Бојао сам се да огромне галерије Краљевског музеја не могу да буду испуњене радом уметнице чија пракса углавном не оставља уметничке артифакте за собом, посебно јер су зидине овог великог простора прогутале и умањиле неке конвенционалније уметнике. Не стиче се утисак да су попуњавали простор. Динамика изложбе је одлична.
Са друге стране. Алистер Сук из Телеграпх-а није превише одушевљен. У својој рецензији са две звездице, истиче: "Проблем је у самом делу. Постоји ли још један пример уметнице попут Марине која је током деценија изгубила свој пут?
"Те изведбе из 1970-их и 80-их година - многе од њих су били сарадње са њеним тадашњим партнером, немачким уметником Улајом - и даље делују радикално и храбро, са нечим важним да кажу о сложеним односима између мушкараца и жена, или о родним улогама које нас друштво присиљава да играмо."
Суке је додао: "Временом, међутим, како се Абрамовић мање бринула о телесној издржљивости а више се интересовала за тестирање својег ума, почела је да претерује."
"Резултат? Нарцисоидна уметност, лишена ризика, без оне ригорозне, висцералне, крваво-прошаране оштрине из прошлих дана. Ритуално чишћење, у облику рибања костију, један је од њених мотива - али је, на крају, Абрамовић саму себе стерилисала."
Фримен из Тајмса је био сличног мишљења, дајући изложби две звездице и рекавши да постоје "два основна проблема с овом стилизованом, али незадовољавајућом ретроспективом".
"Први: мислили сте да је перформанс лоша уметност? Гледати перформансе на видео снимцима је још горе. Други: Абрамовић, која је своју каријеру и уметнички углед изградила провокацијама, преиспитивањем и прекорачењем граница своје сопствене издржљивости, можда јесте тврд орах, али она данас има 76 година и почасна је чланица Краљевске академије, те њене перформансе изводе њени следбеници."
"Волео бих да могу да кажем да су њени следбеници једнако неустрашиви као оригинал, али три младе жене које су изводиле перформансе „Импондерабилија“, „Гола са костуром“ и „Луминосност“ деловале су погубљено и под притиском. Длаке на телу из седамдесетих су застареле, док су депилације бикини зоне популарне. Само то довољно указује на анксиозност више него на препуштање."
Адриан Серл из Гуардиана био је позитивнији, називајући Маринину изложбу "узбудљивом и виталном" у својој рецензији са четири звездице.
"Видимо је како плете, пуши, држи свећу и корача бескрајно споро, носећи чинију млека", рекао је. "Овде лежи гола испод костура у видео саркофагу, изнад којег потпуно го извођач понавља позу.
"Други извођачи рекреирају ране радове како идемо из собе у собу. На изложби има толико Марина, али само једна Абрамовић, у свим својим различитим појавама.
Абрамовић је "неустрашива, неуморна, храбра и екстремна", написао је.
"Говорим као неко ко је био дирнут њеном издржљивошћу и духом, смејао се њеном мордантном духу, и као неко ко је уживао у неколико њених радионица и побегао са једне", додао је.