ЗИДИЋ 2022. ФИНАЛЕ: Петер Зирбс & Душан Петровић - ШРАФЦИГЕР
Петак, 2. септембар 2022. у 20:00 // Дом омладине Београда, Плато Милана Младеновића
У завршници јубиларне, десете сезоне Концерата на Зидићу Дома омладине Београда, публика ће имати прилику да чује нови дуо пројекат двојице изузетних музичара, Петера Зирбса и Душана Петровића, који су удружили своје креативне снаге у пројекат „Шрафцигер“.
Петер Зирбс (Аустрија), мултинструменталиста, композитор и музички продуцент, и Душан Петровић (Србија), саксофониста, аранжер и композитор, кренули су недавно на музичко путовање пуно истраживања, изазова и амбијенталних експеримената управо из Дома омладине: премијерни наступ имали су 30. маја, као опенинг ацт на концерту Стевена Browna (Tuxedomoon) у Американи. Сјајна стваралачка енергија на сцени и одличне реакције публике били су подстицај за овај уметнички двојац, који ће на пролеће 2023. објавити и свој први ЕП са четири нумере, да своју сарадњу подигну на виши ниво и креирају пројекат „Шрафцигер“. У финалу овогодишње летње сезоне на Зидићу посетиоци ће имати ексклузивну прилику да премијерно чују неке од њихових нових композиција.
„Било је фантастично искуство и велико задовољство свирати са Душаном Петровићем пред концерт Стивена Брауна, то је била музичка љубав на први тон! Наш пројекат Шрафцигер конципиран је око идеје да створимо звучну основу која нам пружа сигурност у креацији, а онда да пустимо музику да се развија сама од себе. Није реч о великим мелодијама, већ о звучним текстурама; бавимо се оним шта звуци могу да ураде са вашим телом и умом. То је експеримент, али пријемчив за слушаоце, који комбинује минималистичку електронску музику са Душановим мајсторским вештинама свирања саксофона. Резултат је нека врста звучне подлоге за филм у мозгу слушаоца.“, каже Петер Зирбс и додаје: „Шрафцигер је алат за промену перцепције публике. За подешавање неколико шрафова у мозгу. Ако прошетате градом или природом са музиком Шрафцигера у слушалицама, можда ћете, уз мало среће, доживети свет око себе кроз лупу или калеидоскоп. А код куће, слушање наше музике може добро послужити у тренуцима интроспекције. Дакле, то је алат који увек треба да имате са собом!“
Душан Петровић сматра да је сарадња са бечким електроничарем Петером Зирбсом, до које је дошло на иницијативу Дома омладине Београда за ад-хоц наступ пред концерт легендарног Стивена Брауна, сплетом околности наслутила да је на помолу нешто посебно и пре него што су се срели. „Већ неко време експериментишем са електронским ефектима и био сам у потрази за идеалним полигоном за представљање тог мог новог правца у истраживању саксофонског звука. Током првог разговора Петер и ја смо констатовали да су нам извори и исходишта заправо јако слични, да смо обојица, некако, мимо класичних музичких подела и категоризација и да делимо многе страсти и интересовања. Наш први наступ је потврдио слутње да ће се десити нешто изузетно, а један поглед после силаска са сцене био је довољан – без иједне изговорене речи, ту у бекстејџу сале Американа у Дому омладине, договорили смо се да наша сарадња, којој је иницијална судбина била да се ту заврши, заправо тек почиње! Ретко сам, у мојих преко 40 година бављења музиком, срео некога с ким је све текло као да се познајемо и радимо заједно већ годинама. Петерову музику сам доживео као природно и инспиративно окружење у коме сам се смело и лако кретао, како то иначе бива само са сарадницима с којима се дуго и добро познајем. А истина је да се, на неки начин, и познајемо све ове године, делећи радозналост за исте ствари и истражујући сличне углове музичких појава које нас привлаче. Ако постоје астрална сродства, онда смо Петер и ја рођена браћа…“, истиче Петровић.
Петер Зирбс један је од кључних аутора на чувеној рејв и техно сцени Беча, још од 90-их прошлог века. Током година објављивао је под неколико псеудонима и за различите ектикете, а у домену електронске музике са својим колективом консортен™ остварио је велики успех не само у Аустрији, већ и широм Западне Европе. Продуцирао је албуме за бројне колеге и компоновао је музику за неколико уметничких филмова. Од почетака каријере експериментисао је са аналогним синтизајзерима и у свом стваралаштву успешно је брисао жанровске границе, а постао је препознатљив по својој енергичној и „сировој“ продукцији. После две деценије активног присуства на сцени, 2018. коначно је објавио соло албум, „What иф we дон’т exist?“ (Fabrique Рецордс) који је добио изузетне критике међународне музичке заједнице. Критичари (Форестпунк / САД) су га упоредили са легендарним Боувијевим албумом „Low“, због мајсторског комбиновања футуристичког синт-попа, грациозне амбијенталности и музичког минимализма. Након деби албума објавио је још два ЕП-ја за Fabrique Рецордс: вокално-инструментални „Он А Беаутифул Day“ (2020) и инструментални „Сплинтерс“ (2021), као и три сингла: „Белграде“, „Идеал“ (феат. Christelle Цонстантин) и „Анимал Силенце'' (феат. Цраиг Walker). Зирбс тренутно приводи крају рад на свом другом ауторском албуму, који ће почетком 2023. године објавити за издавачку кућу „Fabrique Рецордс“ из Беча: „Већ неколико месеци веома посвећено радим на свом другом албуму, који ће се састојати од инди/електро/поп песама и неколико инструментала на граници електронике, инди-попа и нео класичне музике. Ново издање биће помало меланхолично, као одраз мојих осећања према изазовима времена у којем живимо. Највећим делом га продуцирам у Београду и причињава ми велику радост што овамо могу да позовем и неке своје колеге, да сниме вокале за моје песме. На пример, сјајни британски музичар Том Walkden недавно ми се придружио у Београду на снимању једне од мојих нових песама, под називом Tightrope Оф My Хопе.“
Душан Петровић активан је на београдској сцени од децембра 1979. кад је са својим тадашњим бендом Инцест наступио на новогодишњем Вашаришту у Дансингу Дома омладине. После изнуђеног учешћа у дувачкој секцији Rolling Синглес бенда 1991. године, почиње његова дувачака каријера, тако што су га паралелно ангажовали Дел Арно Бенд и Деца Лоших Музичара за своје секције, а одлука да се посвети саксофону (који је до тог тренутка био само хоби) пада кад је упознао момке из групе Плејбој у оснивању. Његову каријеру деведесетих обележава рад са групом Плејбој и небројене сарадње, уживо и у студију, са различитим бендовима: ДЛМ, ДАБ, Пресинг, Darkwood Дуб, KKN, Неочекивана Сила и Гоблини су само неки од многих… Двехиљадите почињу са ауторским пројектима Двојац Без Кормилара и Менсон Бенсон Sextet који су завршили на ЦД и винилним издањима лондонске етикете Цосмиц Соундс. Од 2005-2006. започиње сарадњу са Братиславом Радовановићем у групи Фисх ин Оил, прво спорадично студијски, а затим и сталном сарадњом која траје до данас – неколико постава и четири албума касније. Поред матичног бенда Фисх ин Оил, тесно сарађује са групама Bullet фор а Бадман/Метак за Зликовца (баритон саксофон, флаута), Пресинг (бас гитара, дувачки аранжмани), BOSQUE (сопран саксофон) и повремено на разним концертним атракцијама (Гоблини, Хладно Пиво, Директори, Лира Вега) и студијским снимањима. Као један од најангажованијих домаћих саксофониста, и ове године веома је заузет наступима и радом у студију: „Тренутно активно радим са ФиО, Б4БМ, Пресингом, групом Bosque Соунд Community, а нова два започета пројекта су heavy effected sax: Шрафцигер и 3-ГО-НО-МЕ-3 (power трио FXsax, бубњеви и контрабас)“, каже Петровић, који се бави и филмском музиком: анимирани филм „MONEY & HAPPINESS“ Ане Недељковић и Николе Мајдака млађег, за који је компоновао музику, пре неколико недеља имао је светску премијеру на фестивалу у Локарну, а приказан је и на управо завршеном филмском фестивалу у Сарајеву.
Концерти на Зидићу, које Дом омладине Београда од 2013. године организује на Платоу Милана Младеновића, постали су један од омиљених летњих културних програма за све Београђане и госте нашег главног града. У јубиларној, дестој сезони, наставили смо да на отвореној сцени откривамо нове бендове и представљамо неке старе музичке знанце.