Слободна Зона у Београду, Новом Саду и Нишу: Филмови који преиспитују
И ове године Филмски фестивал Слободна Зона представиће филмове који покрећу, преиспитују и стављају у први план теме о којима се данас мало говори.
И ове године Филмски фестивал Слободна Зона представиће филмове који покрећу, преиспитују и стављају у први план теме о којима се данас мало говори. Селекцијом доминирају документарни филмови, а занимљиво је да је присутан већи број редитељки и женских ауторских пројеката у све три категорије (међународна, регионална и 14плус селекција) него претходних година.
У оквиру међународне селекције коју је припремила дугогодишња селекторка фестивала Бранка Павловић, публика ће имати прилике да види два добитника награда са Берлинала: играни филм Лето 1993 редитељке Карле Симон (најбољи филм у селекцији Генерација К и награда главног жирија за најбољи дебитантски филм) и документарац Ја нисам твој црња у режији Раула Пека, који је у Берлину запамћен по овацијама (Награда публике, Панорама). На програму су чак три филма у најужем избору за Европску филмску награду (ЕФА), документарни филм Причест редитељке Ане Замјецке, Лето 1993, у категорији европско откриће године, као и филм Ћамбра, Јонаса Карпињана, номинован за најбољи играни филм. Документарни мјузикл Дан ослобођења, који ће у Београду, Нишу и Новом Саду отворити Слободну Зону, свакако је једна од главних атракција фестивала. Изузетан спој никада виђених снимака са улица Пјонгјанга комбинован је са сјајним обрадама музичког класика Моје песме, моји снови и неких од највећих хитова групе Laibach. У специфичном контексту Северне Кореје они добијају на актуелности и снази. Филм је пун хумористичких момената али и истинских увида чланова бенда и редитеља Травика о природи слободе и (не)моћи идеологије и цензуре.
Нови селекторски тандем – Јелена Максимовић, монтажерка и Иван Бакрач, редитељ постарали су се за занимљив и богат регионални такмичарски програм, у оквиру ког ће бити приказано 10 дугометражних и 10 краткометражних документраних, играних и експерименталних филмова под називом „Ка колективној нежности“. У питању су структурално и тематски различита остварења које спаја моменат нежности у ауторском приступу изражен кроз борбу за равноправност и слободу.
Од дугометражних филмова ове селекције истиче се филм Алена Дрљевића Мушкарци не плачу (БиХ), који је премијерно приказан на фестивалу у Карловим Варима где је освојио две награде. Прецизним редитељским поступком редитеља и уз невероватне глумачке бравуре најбољих регионалних глумаца, овај дугометражни играни филм представља јединствен осврт на последице распада Југославије. Не би требало пропустити ни дугометражни документарни филм реномираног хрватског аутора Горана Devića Buffet жељезара, о затварању бифеа који се налази на улазу једне од највећих фабрика гвожђа у источној Европи. Прецизним опсервацијским приступом, редитељ прати животе и планове за будућност власника кафане и њихових гостију. Филм је приказан на великом броју међународних фестивала где је освојио бројне награде. Публика ће имати прилику и да погледа филм који је премијерно приказан у Локарну, Мртва нација, узбудљиви документарни есеј-филм румунског аутора Раду Јуде-а који, у последњих неколико година, својом креативношћу у филмском језику и структури изненађује и узбуђује светску публику. Филм је направљен од скоро откривених црно-белих фотографија и бави се антисемитизмом у Румунији 30-их и 40-их година. Уз минималну, али ефектну комбинацију слике и звука публика ће имати прилику да присуствује јединственом филмском доживљају који открива сурове детаље увек актуелне историјске теме.
Поред афирмисаних редитеља чији су филмови приказани на престижним светским фестивалима попут Кана, Берлина и Локарна, публика ће имати прилику да упозна младе и прецизне ауторе који својим храбрим филмским језиком полако утичу на свет филма. Међу њима су и кратки филмови који ће имати своју домаћу премијеру на Слободној Зони – Приоритет талентоване младе редитељке Јоване Ковановић и Нуспојаве Душана Зорића. Кратки филм Приоритет одвија се на периферији Београда, а млади богати пар налази онесвешћеног човека на улици и доноси одлуку шта ће урадити са њим. Кроз узбудљив мизансцен, у току само једног кадра, редитељка нам даје оквир кроз који се осврћемо на наше друштво у датом тренутку. У филму Нуспојаве Душан Зорић се без обзира на своје године хвата у коштац са комплексном темом последица рата и питања сексуалности на пост-југословенским просторима. Овај прецизан филм који кулминира десетоминутним сексуалним чином, отвара бројна питања не остављајући гледаоца равнодушним. Публика ће имати прилику да погледа и филм СОА, поетски филмски портрет средовечног човека у очајничној борби са средином којој не припада. Кроз атмосферу севера Црне Горе и њене моћне пејзаже редитељ и екипа филма, минималним филмским средствима, постижу апсолутни гледалачки занос. Познат регионалној публици због награде “Срце Сарајева” коју је добио за свој први кратки филм Бисерна Обала, Душан Касалица наставља са успесима са Соом која је освојила специјално признање жирија на овогодишњем Сарајево филм фестивалу.
Комплетан филмски и пратећи програм доступан је на сајту sajtu feezonebelgrade.org
Улазнице за отварање и филм Дан Ослобођења у Београду доступне су на билетарницама Сава Центра и Евентима по цени од 500 динара. За остале пројекције улазнице су доступне на благајнама где ће се пројекције одржавати по цени од 300 динара. У Новом Саду улазнице су доступне на билетарници Културног центра Нови Сад, по цени од 350 динара за отварање и 250 динара за остале пројекције. У Нишу улазнице је могуће набавити сат времена пре пројекција по цени од 300 динара за отварање и 150 динара за остале пројекције.
13. Издање Слободне Зоне подржали су Министарство кутуре и информисања Републике Србије, Реконструкција Женски фонд, Француски институт у Београду, Секретаријат за културу града Београда, Канадска амбасада и Амбасада Краљевине Норвешке у Београду.