УМЕТНОСТ КОЈА ПРЕМАШУЈЕ ГРАНИЦЕ И ВРЕМЕ: Свечано отворена прва ретроспективна изложба Дада Ђурића у Београду
На овој изложби је представљено више од 50 радова овог популарног сликара из бројних музејских и приватних колекција, од којих ће неки први пут бити приказани јавности.
Прва ретроспективна изложба великог сликара Дада Ђурића у Београду коју приређује Галерија САНУ у сарадњи са Фондацијом "За српски народ и државу" и Фондацијом "Плаво" свечано је отворена синоћ пред великим бројем љубитеља сликарства и уметности. Догађај представља посебан тренутак у историји београдске уметничке сцене, јер по први пут пружа свеобухватан увид у живот и рад једног од најзначајнијих сликара са ових простора, чији је уметнички израз обележио другу половину 20. века.
Изложба "Дадо: Историја природе 1953‒2000", ауторке Амарант Зидон, мапира све етапе уметниковог стваралаштва, од београдског периода која је означио заокрет ка проналажењу сопственог израза, његовог рада у Француској и излагања у Америци, до последњих година када графити и дечји цртежи постају део његовог графичког израза, а мурали, скулптура и дигитални колажи медији који га окупирају.
- Веома сам срећна што отварам прву ретроспективу сликарства мог оца. Морала је да се одржи овде, у Београду, јер је ту Дадо измислио свој посебан стил, међу свима толико препознатљивом, средином 1950-их, стварајући две велике слике "Бициклиста" и "Света Богородица". Захвална сам свима који омогућили да се прикажу ова дела, међу којима се налазе прави драгуљи. Такво дело је, рецимо, "Покојни обућар" из седамдесетих година, или три до сада јавности непозната рада из Музеја савремене уметности, која датирају из педесетих. То су радови "Породица мајмуна", "Бикини" и "Вртешка" - рекла је Амарант, Дадова ћерка.
Изузетан значај стваралаштва Ђурића потврђен је присуством његових радова у бројним међународним колекцијама, међу којима је једна од најзначајнијих колекција Центра Помпиду, Националног музеја модерне уметности Француске.
- Данас откривам, не без емоција, слике уметника са јединственим речником већ успостављеним током година које је провео у Београду пре доласка у Француску 1956. године. Кроз избор слика и ово путовање можемо да измеримо дубину и разноврсност снажног дела, са изузетно савременим акцентима. Дадо је један од ретких уметника који је, попут Пикаса, успео да измисли свој стил, непоновљив, а да се непрестано изнова измишља - рекао је председник Центра Помпиду, Лорен Ле Бон, додавши:
- Веома сам срећан што Центар Помпиду поседује тако значајну Дадову колекцију, а посебно изузетну колекцију цртежа од којих су неки приказани баш овде у Београду. Дадово дело је одувек кружило светом, и наставиће, што је и сам добро знао рекавши да се „вредност слике може препознати тек 10, 30, 40, 50 година након њеног стварања. Прашина мора пасти на платна да бисмо могли да проценимо њихов квалитет".
Присутнима се обратио и директор Галерије САНУ академик Душан Оташевић, који је поделио двоструко задовољство поводом одржавања изложбе Дада Ђурића као и академик Миодраг Марковић који је званично отворио изложбу.
Изложба, коју је подржало Министарство културе Републике Србије, моћи ће да се погледа до другог марта следеће године, а представљено је више од 50 радова Миодрага Дада Ђурића из бројних музејских и приватних колекција, од којих ће неки први пут бити приказани јавности.
Поставку прати селекција документарног видео-материјала, као и двојезични каталог, у издању САНУ, и монографија, у издању Фондације "За српски народ и државу" и Фондације "Плаво".