ИНОВАЦИЈЕ
Барселона уводи нову технологију чисте енергије за метро
Барселона ће у склопу настојања да учини јавни превоз еколошки прихватљивијим, енергију кочница подземних возова користити и за пуњење електричних аутомобила.
Шеснаест станица метроа у Барселони део је новог пројекта "Метро чарџ", при чему се енергија кочница подземних возова користи за напајање возова и самих станица, док се остатак шаље кроз каблове на површину како би се напајао прикључак станице за возила у приватном власништву.
Бернардо Еспиноза, 49-годишњи инжењер, свакодневно путује метроом, а такође поседује хибридни аутомобил и управо је сазнао да има ново место за пуњење електричних аутомобила.
"Пријатно сам изненађен, јер имам електрични аутомобил и увек тражим где да га укључим. А ако је то од енергије из кочница метроа, онда још боље", рекао је Еспиноза.
Регенеративне кочнице су у возовима деценијама, а користе се и у неким аутомобилима.
Састоје се од електричног мотора који хвата енергију која се користи при кочењу.
Та енергија се може одмах искористити за убрзање возила или, у случају система метроа у Барселони, послати дуж каблова за снабдевање електричном енергијом за станицу или пуњач за електричне аутомобиле.
Алваро Луна, професор електротехнике на Политехничком универзитету Каталоније, рекао је да је систем иновативан утолико што омогућава да се рециклирана енергија преусмери на специфичне локалне намене, у овом случају за напајање електричних аутомобила паркираних у близини.
"Пошто су станице за пуњење постављене у близини, енергија, уместо да се враћа у општу електричну мрежу, иде директно на станице за пуњење, а то омогућава провајдеру да потенцијално понуди ниже цене. Можемо рећи да је иновација у урбаном планирању, у могућности да споји употребу енергије у граду" рекао је Луна.
Боље коришћење енергије постало је кључно за смањење глобалне температуре која је у порасту.
Прошле године, на климатским преговорима чланице УН и Групе 20 индустријски развијених земаља и земаља у развоју сложиле су се да удвоструче енергетску ефикасност до 2030.
Јорди Пикас, шеф метроа у Барселони, рекао је да јавна компанија процењује да може да поврати 7,3 милиона евра потрошених на "Метро чарџ".
Систем, који укључује и соларне панеле, обезбеђује све енергетске потребе за 28 од 163 станице метроа, од светла до лифтова и вентилационих система, и штеди штест процената укупне енергије коју троши метро, наводи Пикас.
У просеку 2,3 милиона људи вози се метроом у Барселони сваког радног дана.