APP: Подржавамо увођење депозитног система, као најбоље решење за амбалажни отпад
Асоцијација произвођача пића (APP) уједињена око заједничког циља унапређења система управљања амбалажним отпадом и увођења депозитног система за амбалажу у Србији
Депозитни систем препознат је у многим државама као најјефикасније решење за прикупљање искоришћене амбалаже од пића. У Асоцијацији произвођача пића (APP), коју су основали Апатинска Пивара, Carlsberg Србија, Coca-Cola ХБЦ, Хеинекен Србија и Књаз Милош, мишљења су да имплементација депозитног система омогућује промовисање циљева циркуларне економије и представља кључну иновацију за мање отпада од амбалаже у нашој животној средини.
Овај систем за управљање искоришћеном амбалажом подразумева да потрошачи приликом куповине одабраног пића плаћају депозит, посебно истакнут у односу на цену самог производа на полици, који им се враћа када искоришћену амбалажу врате на обезбеђена места за поврат у трговинама. На тај начин, потрошачи се додатно мотивишу да се активно укључе у процес збрињавања отпада како би повратили свој новац, промовишући истовремено навике одговорног поступања с амбалажом и широк ангажман појединаца у креирању чистијег животног окружења.
Након што је већ 12 европских држава увело депозитни систем, а у још 10 земаља се очекује његова имплементација, Асоцијација произвођача пића сагласна је да будући депозитни систем у Србији треба да буде конципиран и изграђен на добрим основама, које ће бити јединствене и својствене искључиво нашем тржишту.
Узевши у обзир карактеристике домаћег тржишта, искуства других земаља, као и тренутно стање у Републици Србији у области сакупљања амбалажног отпада, APP се залаже за депозитни систем који обухвата ПЕТ амбалажу и лименке, базиран на следећим основним принципима:
• Непрофитност: Организација која управља депозитним системом не сме остваривати добит за своје осниваче, већ је обавезна да реинвестира добит у унапређење самог система.
• Национална покривеност: Депозитни систем мора бити обавезан за све учеснике и имати националну покривеност како би омогућио равноправно учешће потрошачима.
• Управљање: Оснива га и води сектор који сноси обавезу продужене одговорности произвођача за амбалажу коју ставља на тржиште, према принципима продужене одговорности произвођача амбалаже, кроз транспарентно и ефикасно управљање.
• Без субвенционисања материјала: У депозитном систему не примењује се унакрсно субвенционисање амбалажних материјала, што значи да се приходи и расходи једне врсте материјала примењују искључиво на тај материјал.
• Приступачност потрошачима: Депозитни систем мора бити јасно комунициран потрошачима, одвојено од цене производа, уз едукацију и довољан број локација за враћање амбалаже.
• Материјали и категорије пића: Иницијално, депозитни систем обухвата амбалажу пића од ПЕТ материјала и алуминијума, запремине до 3 литра, уз могуће касније проширење на друге материјале и категорије.
• Власништво над материјалом: Прикупљена амбалажа власништво је депозитне организације, чији је циљ смањење количине амбалажног отпада и производња амбалаже са учешћем рециклираног материјала, односно да се од искоришћене ПЕТ боце или лименке, креира нова.
• Вредност депозита: Одређује се на бази анализе економских ефеката, тако да представља довољан подстицај за потрошача да врати амбалажу, а да са друге стране не учини производ неприступачним. Вредност депозита изузета је од опорезивања ПДВ-ом, узимајући у обзир природу накнаде.
• Кауцијски систем: Депозитни систем треба да препозна и предвиди постојање повратне амбалаже за пића (кауцијски систем), како би се избегли додатни трошкови за потрошаче и индустрију.
Како истичу у APP-u, неопходно је да се систем дизајнира тако да заједно са постојећим системом продужене одговорности (ЕПР) омогући високе стопе поврата амбалаже, уз најниже могуће трошкове с једне стране, и постизање највиших еколошких циљева са друге стране.
- Депозитни систем показао се као најефикаснији систем у прикупљању искоришћене амбалаже, са стопама прикупљања и од 90% у добро постављеним и разрађеним системима након пар година имплементације. Као такав, омогућује нам доступност искоришћених амбалажних материјала, који су у потпуности рециклабилни и могу поново да се употребе за исту намену – производњу флаше или лименке у коју стављамо наш производ. На тај начин амбалажа постаје важан економски ресурс за поновну употребу, уместо отпад у нашем окружењу - закључују у APP.
Због своје ефикасности, депозитни систем за одређене материјале ће у перспективи у легислативи Европске уније добити третман обавезног модела за управљање искоришћеном амбалажом, јер једини омогућује остварење амбициозних циљева у погледу прикупљања отпада и имплементацију принципа циркуларне економије.
Недавно, Министарство заштите животне најавило је увођење депозитног система у Србији за лименке и ПЕТ амбалажу после 2027. године, и позвало све чиниоце у систему управљања амбалажног отпада, укључујући произвођаче пића и малопродају, да се укључе у моделовање, како би Србија добила успешан депозитни систем који остварује добре резултате.
Асоцијација произвођача пића ће бити активан партнер Министарству и другим учесницима у процесу дизајна и инвестиција у систем, како би се направио овај значајан корак и системски унапредило питање решавања проблема амбалажног отпада у нашој животној средини.