ЦРКВЕ НЕЗАДОВОЉНЕ ВЕРСКОМ НАСТАВОМ: Ово је предлог решења статуса тог предмета
Поглавари шест цркава и верских заједница у Србији упутили су највишим државним званичницима захтев да се реши проблем статуса веронауке.
Веронаука је део образовног система Србије већ 20 година, али још није решен њен статус формално, а ни правно. Нису се смириле ни расправе о томе колики је значај, али и које је место веронауке у наставном програму. Цркве и верске заједнице траже да самостално надзиру остваривање верске наставе.
Са друге стране, из невладиних организација сматрају да црква не треба да има контролу над образовним системом. Министарство просвете предлаже да буде формирана радна група која ће разматрати сва питања у вези са том темом.
ВОЗАЧИ, ОПРЕЗ! ОГЛАСИЛИ СЕ ИЗ AMSS: У овим деловима Србије има леда на коловозу
МИЛОМИР (97) БИО ЈЕ ГЛАДНО И ЖЕДНО СИРОЧЕ, а онда је отишао у Канаду: Сваке године рођацима шаље хиљаде и хиљаде евра (ФОТО)
ХЕРОЈСКИ ПОДВИЗИ МЕДИЦИНСКОГ ОСОБЉА: Смањење броја заражених у БОЛНИЦАМА - директор Клиничког центра Србије захвалан на ефикасном раду свих
Поглавари шест цркава и верских заједница у Србији упутили су највишим државним званичницима захтев да се реши проблем статуса веронауке, а тим и проблем више од две хиљаде вероучитеља. Пре четири године веронауци је одузет статус изборног обавезног предмета, па је постала обавезни изборни програм.
- Он као програм може да буде измештен изван распореда: може да буде одржаван као блок настава и у потпуно другој смени, што се неретко дешава и директно утиче и на образовно-васпитне циљеве грађанског васпитања и на образовно-васпитне циљеве верске наставе - каже ђакон Стеван Јовановић, помоћник председника Одбора за верску наставу Архиепископије београдско-карловачке.
Вероучитељ Дарко Николић истиче да је "срж проблема у томе што се не разуме вредност изучавање верске наставе у школи". "Из тог проблема се акумулирају сви проблеми који се тичу разумевања статуса верске наставе", наводи Николић.
Шта траже цркве и верске заједнице
У писаном захтеву цркве и верске заједнице траже да самостално надзиру остваривање верске наставе у сагласности са сопственим верским учењем.
Са друге стране, Иван Ђурић из Иницијативе младих за људска права сматра да није нормално да црква има контролу над образовним системом.
- Црква има довољно ресурса да може да организује верску наставу по свом нахођењу. Уколико хоће да уђе у државни систем, онда мора да поштује државна правила - каже Ђурић.
Шта каже ресорно министарство
На питања у вези са статусом веронауке и вероучитеља, Министарство просвете још нема решење.
У саопштењу Министарство предлаже да буде формирана свеобухватна радна група која ће разматрати сва питања у вези са овом темом.
Какав је статус предавача
Око пола милиона ђака у школама похађа наставу веронауке, а скоро двадесет година не може да се реши правни статус 2.100 предавача.
- Не постоји никакав разлог да се то питање не реши. Ово је питање процедуралног типа и не видим зашто би се чекало 20 година - каже вероучитељ Дарко Николић.
Ђакон Стеван Јовановић, помоћник председника Одбора за верску наставу Архиепископије београдско-карловачке сматра да Министарство просвете треба да "пресече и предложи одређене измене и допуне закона које би решиле ове формално правне проблеме".
Они који се залажу за веронауку кажу да она није прављење малих православаца или католика, већ основно обавештавање о једној важној области живота каква је вера.
- До 2001. године нисмо имали веронауку, данас је имамо и то је важно. Она је ту и има моћ да формира свест код деце и са верског и са политичког ствановишта - наводи Никола Мирковић, мастер политиколошких студија религије, са Факултета политичких наука.
Вероучитељ Дарко Николић сматра да верска настава "позива на дијалог". "Позива на размишљање, на дубље сагледавање стварности, размишљање о себи, о другима, о различитости својој и туђој, да се свет сагледава на један другачији начин", додаје Николић.
Наставни план и вероучитеље морају да одобре сабор Српске Православне Цркве, Комисија за међуверску наставу и Министарство просвете. Тржиште рада је неумољиво и ако се проблеми и статус вероучитеља брзо не реше смањиће се број квалитетних људи у образовању.