КОЛИКО СЕ ЧЕКА НА РЕШЕЊЕ О ПЕНЗИЈИ? Непотпуни подаци одлажу решење
Од 100 осигураника који поднесу захтев за остваривање права на пензију, њих 90 добије решење о праву у законском року.
Међутим, преосталих десеторо мораће да сачекају и до неколико месеци дуже. Разлог за то није одлука Фонда ПИО да по неким захтевима не поступи, већ објективне околности везане за укупан стаж осигурања, које као нечији пропусти постану видљиви тек у моменту потврђивања података о стажу у поступку доношења решења о пензији.
Законски рок за решавање о захтеву за остваривање права на пензију је одређен у трајању од два месеца од дана подношења захтева. Нажалост, бројни недостаци у подацима регистрованим у матичној евиденцији на основу којих се утврђују навршен стаж и основице осигурања, а који су најчешће последица пропуста и непоштовања законских обавеза послодаваца, доводе до тога да би стриктно поштовање законског рока за решавање довело до честог одбијања захтева за пензију (посебно у случају права на превремену старосну пензију), или до утврђивања знатно нижег месечног износа пензије од стварно припадајућег, па се у поступцима тежи да се што већи број података утврди пре одлучивања. Некада су недостаци у регистрованим подацима такви да решење уопште није могуће донети пре њихове корекције (нпр. када је регистровано више од 12 месеци стажа у току календарске године, када постоје дупли подаци или регистровани подаци који се очигледно односе на другу особу и сл.). Закон одређује да је искључиво послодавац обвезник подношења пријава за матичну евиденцију па се сва ажурирања спроводе уз комуникацију са послодавцима, што је посебно отежано у случајевима када се води стечајни или ликвидациони поступак, или када је послодавац променио седиште без пријаве о промени адресе.
Неретко се тражени кадровски подаци налазе код правних следбеника, или су неуредно чувани и вођени, па се радници Фонда сусрећу са великим проблемима при покушају да уреде податке на основу којих ће се одлучити о пензији.
Рок за жалбу 15 дана од пријема решења
У случају да је подносилац захтева из било ког законског разлога незадовољан донетим решењем, у року од 15 дана од дана пријема могуће је поднети жалбу. Жалба обавезно мора да садржи податке о решењу на које се односи, уз навођење разлога за подношење. Жалба мора да буде потписана, а може да се поднесе лично или путем поште. У случају да лице располаже електронским сертификатом, жалба може да буде потписана и на овај начин и у том случају може да се поднесе и преко е-шалтера Фонда. Жалбу разматра организациона јединица Фонда која је донела решење и уколико нађе да је жалба оправдана, доноси ново решење. У другим случајевима списи предмета се прослеђују Дирекцији Фонда, као другостепеном органу, где ће се одлучити по жалби. Подношење жалбе не утиче на исплату пензије која је решењем утврђена, па ће је корисник редовно примати и док траје поступак по жалби.
По доношењу решења, исплата пензије врши се непосредно кориснику, односно старатељу, или лицу које корисник права овласти да прима пензију. У том смислу, већ при подношењу захтева од подносилаца се тражи да приложе одговарајућу потврду из пословне банке код које желе да примају пензију. Уколико је потребно, захтеву се прилаже и решење надлежног државног органа којим је постављен старатељ, односно оверено пуномоћје дато другом лицу за пријем пензије. Због измене законских прописа, исплата новим пензионерима више није могућа на кућну адресу. Уколико се исплата пензије врши у иностранству, потребно је да лице одговарајућим документом докаже да има пребивалиште у иностранству, да достави оверену потврду о животу, као и инструкција стране банке са подацима о одговарајућем девизном рачуну.