Не правите грешке које успоравају наплате штете
УОС: У случају незгоде у иностранству, инсистирати на изласку полиције
Сезона је празничних путовања и зимовања и многи ће аутомобилом у иностранство. Уз припрему возила и докумената, треба бити спреман и за неочекивано - саобраћајну незгоду. Генерални секретар Удружења осигуравача Србије Душко Јовановић саветује да се у случају незгоде обавезно зове полиција ако има повређених или је причињена велика материјална штета.
- Од полиције треба тражити и потврду о оштећењу возила која може да затреба приликом изласка из те државе. Записник о штети на возилу треба урадити у држави у којој је дошло до судара, у овлашћеној агенцији или осигуравајућем друштву. Записник може бити израђен и у Србији, али тада постоји могућност оспоравања штете, у одређеној мери, од стране друштва које је крајњи платилац, каже Јовановић.
Он објашњава и да се захтев за накнаду штете подноси осигуравачу возила које је изазвало судар, директно у посећеној држави или из Србије. Потребно је предати што више документације која прати незгоду: Полицијски или Европски извештај о незгоди, Записник о штети на возилу, рачуне о поправци или шлепању, медицинску документацију, копије докумената штетника, поручује генерални секретар УОС.
Коментаришући обавезу наших возача да и даље имају зелену карту за вожњу кроз Северну Македонију, Јовановић објашњава да укидање тог документа не зависи ни од УОС нити од Републике Србије.
- Суштина је у одсуству жеље надлежних у тој држави да испуне финансијске и правне услове и приступе тзв. Мултилатералном споразуму односно систему регистарске ознаке. Такође, према законима Северне Македоније, полиса осигурања од АО важи само за ту државу, док је зелени картон додатни уговор о аутоосигурању који пружа покриће у иностранству. Промена тог система подразумевала би измене закона И имала негативне финансијске ефекте по власнике возила. Ми смо од 2012. године члан Мултилатералног споразума И то је нашим возачима омогућило да имају иста права као возачи из ЕУ, пре свега да путују аутомобилом без обавезе поседовања зелене карте, појашњава Јовановић.
Он додаје и да би без Система зелене карте, било веома компликовано наплатити штету у иностранству.
- У Европи се сваке године догоди више од 400.000 саобраћајних незгода у којима учествују возачи из различитих држава. Систем зелене карте омогућава да оштећена лица буду заштићена на исти начин и да имају право на накнаду штете као да је у питању судар са домаћим возилом у држави пребивалишта.
Јовановић додаје и да би без тог система био би незамислив и међународни саобраћај моторним возилима, јер би возачи на свакој граници куповали осигурање.