НИГДЕ БЕЗ ЗИМСКИХ ГУМА И ПОТРЕБНЕ ОПРЕМЕ ЗА СНЕГ: Проклизавање може бити погубно, а казне и до 800.000 ДИНАРА
Казне за гуме које нису у складу са временским условима могу бити папрене.
Протекле ноћи и данас снег је наставио да пада, па возаче очекују клизави коловози, магла, а на појединим деоницама и поледица нарочито ујутру и увече.
Услови за вожњу су изузетно неповољни. Директор Агенције за безбедност саобраћаја Душко Пешић истиче да је у оваквим условима најважније на пут кренути са зимским гумама, али и да возимо што спорије и држимо одстојање.
ЗАПАД СРБИЈЕ ОКОВАН СНЕГОМ: За ноћ пало преко 30 центиметара снега, више од 100 домаћинстава без струје (ФОТО)
ПОЧЕЛА СЕДНИЦА КРИЗНОГ ШТАБА! Разматрају се три теме и нове мере
СНЕГ, МИНУС И СТОМАК ДО ЗУБА: Труднице у реду чекају на преглед испред Народног фронта
Све што радимо у саобраћају у зимским условима мора да буде без изненадних покрета – кочење мора да буде лагано, а нема ни наглих скретања, поручује Пешић.
Душко Пешић је, гостујући у Јутарњем програму РТС-а, навео да велики проблем на терену представљају возачи који су неодговорни и који су у оваквим зимским условима на пут кренули са летњим пнеуматицима.
- Једно такво возило када имамо у саобраћајном току може да изазове велике проблеме и да направи велике застоје, а онда и да неки возачи који изгубе време на тај начин покушају да надонаде време и све то са собом ствара могућност за незгоде - додаје Пешић.
Када је реч о вожњи у зимским условима, истиче да су на првом месту зимске гуме.
- Наш апел возачима је да користе зимске пнеуматике, без обзира што Закон о безбедности саобраћаја дозвољава и пнеуматике за све четири сезоне. Зимски пнеуматици на сва четири точка, а посебно ово важи ако идемо на дестинације где су ниже температиуре, где је могућа појава снега - наводи Пешић.
Објаснио је да су зимске гуме важне не само када је на коловозу снег, већ и при ниским температурама.
- Летњи пнеуматици већ испод 7 степени губе своја својства, постају пластичнији и самим тим пут кочења са летњим пнеуматицима је знатно дужи него са зимским - објашњава Пешић.
Са летњим гумама зауставни пут дупло дужи
Навео је резултате једног истраживања, са зимским пнеуматицима и дубини шаре од осам милиметара при 50 километара на час потребно нам је око 30 метара да се зауставимо, а ако имамо летње дупло је већи зауставни пут – преко 60 метара.
На питање какве су казне за вожњу са летњим гумама у зимском периоду, Пешић каже да најбоље што можемо да прођемо је да платимо новчану казну која је негде од 10.000 до 20.000 за возаче, а за правна лица те казне могу да буду и до 800.000 динара.
- Оно што је много већи проблем је да због тога што неко има летње пнеуматике може да дође до проклизавања, до излетања возила у другу половину коловоза и до судара. У таквим ситуацијама возач постаје одговоран за саобраћајну незгоду и поред новчаних казни има и проблем што осигуравајућа друштва ће тражити да надокнади штету другом лицу - каже Пешић.
Још једна важна ствар, како каже Пешић, је што уколико се покаже да је узрок саобраћајне незгоде био то што смо имали летње гуме, онда то повлачи кривичну одговорност, а самим тим и кривично дело.
- Важно је да возимо спорије у зимским условима и да држимо одговарајуће одстојање. Оно што је изузетно важно је да нема наглих покрета, наглих кочења - нагласио је Пешић.
Шта ако дође до проклизавања или се заглавимо у снегу
Уколико аутомобил крене да проклизава, важно је какав систем кочења имамо.
- Да ли имамо класичан систем кочења или систем кочења који је са АБС-ом. Уколико имамо систем кочења са АБС-ом онда је лакше током кочења да имамо управљивост, ако имамо систем који је класичан онда када притиснемо кочницу возило губи управљивост и у таквим ситуацијама је изузетно тешко да останемо на путу и зато долази до излетања и до саобраћајних незгода - објаснио је Пешић.
Све што радимо у саобраћају у зимским условима мора да буде без изненадних покрета – кочење мора да буде лагано, а нема ни наглих скретања, додаје Пешић.
- Контакт између подлоге и пнеуматика, односно гуме, је много слабији у таквим условима и лакше долази до излетања возила са коловоза - истиче Пешић.
У зимским условима може доћи и до заглављивања у снегу, а Пешић истиче да је управо због тога веома важно да нам резервоар буде увек напуњен, као и телефон да можемо да јавимо.
Савет возачима је, наводи, да када крећу на пут се добро припреме и да не верују баш много навигацији.
- Често навигација бира неке путање и може да нас одведе на неке путеве другог реда који нису тако добро одржавани и где ћемо доћи у такву ситуацију да се заглавимо у снегу и да ћемо морати да тражимо помоћ - закључио је Пешић.