ТЕСТ ИЗ 1945. ГОДИНЕ: Невероватно ЛАК ЗАДАТАК СА СВЕЋОМ, а скоро нико не може да га реши "из прве"
Да ли сте чули са "проблем са свећом"? Тест је први пут представљен 1945. и имао је невероватно једноставним решењем. Ипак, када је подељен испитаницима испоставило се да мали број људи може тачно да га реши.
Тест "проблем са свећом" је направио гешталт психолог Карл Данкер, прилично несрећна личност у свету психологије, човек који се целог живота борио са депресијом и на крају извршио самоубиство 1940. у 37. години живота.
Данкер је првобитно представио овај тест у својој тези о задацима за решавање проблема на Универзитету Цларк. "Проблем са свећом" је постхумно објављен 1945. и тестиран.
УПОЗОРЕЊЕ СВИМ БУДУЋИМ ВОЗАЧИМА! Тестови за вожњу пуни ГЛУПИХ ПИТАЊА само да бисте ПАЛИ!
ДА ВАС ВИДИМО: Одаберите ауто и откријте ШТА начин на који се ПАРКИРАТЕ говори о вама! (ФОТО)
НЕВЕРОВАТНО ТАЧНО: Одаберите облик и откријте ШТА то говори о вашим врлинама и слабостима!
Ова психолошка заврзлама данас је позната под називима "проблем са свећом", "задатак свећа" и "Данкеров проблем са свећом". То је когнитивни тест који мери утицај "функционалне фиксације" на способност решавања проблема.
Ако вам ово последње звучи компликовано, не брините! Покушајте да решите тест и биће вам много јасније.
Налазите се у соби у којој постоји само сто, постављен уза зид. На њему се налази кутија шибица, кутија шпенадли (за таблу од плуте), и једна свећа.
Ваш задатак је да упалите и закачите свећу о зид тако да восак не капље ни на сто, ни на под.
Како ћете решити овај задатак?
Постоје два решења овог логичког проблема, али оба захтевају да размишљате “изван кутије”.
Или извадите шибице из кутије, закачите кутију шпенадлама за зид, и поставите свећу на њу, или испразните и причврстите за зид кутију са шпенадлама и поставите свећу на њу.
Лако, зар не? Ипак, показало се да највећи број испитаника којима је дат овај задатак не уме да га реши. Данкер наводи да такви људи спадају у просек и имају тенденцију ка “функционалној фиксацији” – менталне блокаде везана за коришћење познатих објеката на нови начин приликом решавања проблема.
ТЕСТ ЗА ВОЗАЧЕ: Ко иде први, а ко последњи на раскрсници кад не раде семафори? (ВИДЕО)
ТЕСТ ЗА ВОЗАЧЕ! Ко има предност на овој раскрсници без семафора и саобраћајних знакова? (ВИДЕО)
Конкретно у овом случају, кључни предмет је кутија – како у њој стоје шибице/шпенадле, испитаници обично не могу да је виде као предмет који има било какву другу функцију.
Када су шибице/шпенадле постављане ван кутије, испитаници су много лакше решавали проблем.
Данкеров закључак? Не везујте се за уобичајене функције познатих предмета. Размишљајте "изван кутије"!