Треба ли СЕСТРА да се одрекне наследства у КОРИСТ БРАТА? Ево одакле је све почело
У Мачви се свака друга жена одриче свог дела наследства, најчешће земље и оставља је брату који остаје на огњишту.
У не тако далекој прошлости жене су, по закону и строгим патријархалним породичним односима, биле искључене из наслеђивања имовине. Друштвене околности су се промениле, оне данас могу да одлучују ко ће да наследи земљу или кућу, али традиционални стереотипи су толико дубоко укорењени да се свака друга жена на оставинској расправи одриче свог дела наследства на које има право.
Последица тога је да у селима оне у много мањем броју поседују имовину, па се према званичним подацима свако четврто пољопривредно газдинство "води" на жену.
Док многи упиру прстом на традиционално понашање као нарушавање родних улога и кршење равноправности, па још и драстичније, квалификујући ову појаву као затуцаност, правник из Богатића, адвокат Радосав Шобић у таквим случајевима препознаје препознаје предности, а не дискриминацију.
"Стравичан призор, време као да стоји!" Храбри полицајци о АГОНИЈИ код КУРШУМЛИЈЕ (ВИДЕО)
ЕКОЛОШКА КАТАСТРОФА ПРЕТИ СРБИЈИ: Погледајте шта је УЖАСНО вода довукла из Румуније! (ВИДЕО)
(ВИДЕО) "МАЈКУ ВАМ ДЕЧИЈУ НЕЋЕТЕ ВИ ДА ГИНЕТЕ, ЈА ЋУ"! Пилот Миленко Павловић на данашњи дан полетео и ОДЛЕТЕО У ВЕЧНОСТ
Он подсећа да су жене пре рата имале право само да користе заједничку имовину, али не и да буду њени власници и да је отуђују. Оне нису због тога протествовале, већ су се повиновале таквом решењу зато што је било друштвено оправдано. Тако је, наиме, спречено цепкање имовине, а посебно уситњавање пољопривредног земљишта.
- Из тог периода је познат такозвани "удовички ужитак". Били су учестали ратови од почетка до средине прошлог века, у којима су мушкарци као главе куће гинули, али је захваљујући таквом решењу опстало патријархално друштво, али и спречено распарчавање имовине. Да није било тако удовица би, када се преуда, имала право да наследи део имовине из претходног брака, па тако и њена деца из новог брака - каже Шобић.
Додаје да наследно право треба да буде у складу са менталитетом и обичајима друштва и наводи пример Словеније, где је још у време "Велике Југославије" законом било прописано да дете које остаје на имању наслеђује целокупну имовину, а осталој деци се исплаћивао њихов наследни део.
Уз опаску да "све што је по закону не мора да буде праведно", Шобић категорички тврди да традицију и обичаје, који су у Мачви присутни и данас треба посматрати као практичне и друштвено корисне, а не као дискриминацију.
- После очеве смрти свој део сам оставила брату. Он је остао на имању, а ја сам завршила факултет, запослила се и удала. Родитељи су плаћали моје школовање, а када сам се удала помогли су ми да купим стан и због тога је сасвим нормално што нисам узела свој део земље од очевине. Брат је наставио да обрађује, а шта бих ја са њом радила, осим што бих је на крају продала - каже једна жена из села надомак Богатића.
НА ДАНАШЊИ ДАН УМРО ЈОСИП БРОЗ ТИТО: Створитељ и гробар комунистичке Југославије
ДАНАС ЈЕ ЗАКЛОПИТА СУБОТА - Сматра се за женски празник, али мушкарцима је једна ствар строго забрањена!
СУНЧАНИ ДАН ВИКЕНДА ЈЕ ПРЕД НАМА: Искористите лепо време, јер поново стиже КИША И ГРМЉАВИНА!
У Мачви се свака друга жена одриче свог дела наследства, најчешће земље и оставља је брату који остаје на огњишту.
- То је привидно одрицање, јер она на суду не мора да каже шта је све већ добила оца. Сваки родитељ се труди да збрине своју децу, без обзира да ли је реч о сину или ћерки. У прошлости је, на пример, у Мачви отац спремао ћерки за удају дукате и богату спрему, односно намештај, посуђе, ћилиме и друге ствари за почетак живота у новој породици. У новије време дете које одлази из куће се најчешће обезбеди новчано или неком некретнином - наводи адвокат.
Поред традиције, васпитања и културног миљеа, увек је присутан материјални фактор. Када су "нормални" породични односи сестра никада неће узети свој део имовине. У оставинским расправама пред судом, међутим, дешавале су се и непријатне ситуације, најчешће као последица нарушених фамилијарних односа. Некада су то несугласице између брата и сестре, а често и свекрве знају да закувају. Догађало се да сестра, позивајући се на закон и своја права, са братом жели да подели и кућни плац, наводећи као разлог како и она има своју децу и наследством желе да их материјално обезбеди.
Прођу деценије док не стасају нове генерације у фамилији које могу да опросте "што је тетка отела свој део земље".