ДА ЛИ СУ СВИ ВОЗАЧИ СВЕСНИ СВОЈИХ ДЕЛА? Мотоцикли постали хит код младих, али ко су главни кривци када дође до несреће
Да ли су највећи кривци сами возачи двоточкаша или други учесници у саобраћају, тешко је говорити. Одговорност је свакако обострана, а ризици велики.
Са доласком лепог времена и сувих коловоза, незванично је отворена сезона вожње мотоцикала. Међутим, број саобраћајних несрећа у којима су жртве управо мотоциклисти, нагло је порастао.
СВЕТЛО НА КРАЈУ ТУНЕЛА! НОВЕ ПРОГНОЗЕ ДР КОНА: Након стрмоглавих 40, бројка одавно није била нижа, шта нам то доноси?
"НЕКИ СУ ИЗ АУСТРИЈЕ ИШЛИ ДА СЕ ВАКЦИНИШУ У СРБИЈУ" Огласила се др Цокић и послала снажну поруку свим грађанима
Кад чујете који израз у Пироту користе за ПАПРИКУ, запитаћете се да ли ГОВОРИМО ИСТИМ ЈЕЗИКОМ!
Да ли су највећи кривци сами возачи двоточкаша или други учесници у саобраћају, тешко је говорити. Одговорност је свакако обострана, а ризици велики.
Председник Асоцијације за безбедност мотоциклиста Владимир Јевтић каже да је тај однос "пола - пола", а да је у чеоном судару аутомобила и мотоцикла шанса да мотоциклиста страда 32 пута већа.
- Највећи број несрећа се деси између возача аутомобила и возача мотоцикала, а кључна реченица коју изјаве возачи других возила јесте "Извини, нисам те видео". Ризици за несрећу, дакле, постоје због мање уочљивости, мањег габарита возила, посебно у ноћним условима, и када неко нема одговарајућу опрему - каже саговрник.
Постоји неколико разлога зашто остали возачи не виде мотоцклисту, а одсутност концентрације у току вожње је једно од најчешћих.
- Возачи су неретко одусутни мислима. Многи нису навикли да виде један фар, јер мотоцикли чине свега два посто регистрованих возила. То су такозване несреће где возач гледа у вас, али заправо не види. Када мотоцикл буде сувише близу, најчешће се возачи тада пробуде, а онда више нема простора за реаговање.
А вероватноћа да ће исход у току вожење бити фаталан, расте због неодговорности и недостатка обучености самих мотоциклиста.
За сада, ношење заштитне кациге је једина законом прописана мера заштите, док остало спада у слободну вољу возача.
- Од опреме је потребно све - обућа, панталоне, адекватна заштитна јакна, рукавице, кацига. Видео сам као вештак гомилу незгода и увек је фалила једна секунда и најмање један комад заштитне опреме. Када паднете са мотоцикла то је обично политраума. То је читав низ повреда. Сама незгода није проблем, проблем су последице, лечење, то касније оставља трауме и на породицу. Живот више не може бити исти. Важно је да се схвати коико су ризици велики и понашати се у складу са тим - објашњава Јевтић.
Поред заштитне опреме, улагање у знање је један од важних елемената превенције. Посебно када су у питању млади возачи, међу којима је поседовање и брза вожња мотоцикала тренд који расте.
- Мотоцикл је постао хит, посебно сада када се повећавају гужве у саобраћају. Тешко је ако нисте емоционално зрела особа да контролишете нешто што може да иде 300 км/х. Саветујемо младе да се не воде снимцима јутјубера, који кроз центар града возе ненормалним брзинама. Ту не постоји добар возач и питање је не да ли ће се десити несрећа већ када ће се десити - упозорава Јевтић.
Асоцијација за безбедност мотоциклиста организује бесплатне савете који ће неискусног возача припремити за управљање мотоциклом. Јевтић зато каже да подједнако битно упутити неког који мотоцикл може да "савлада".
- Људи често бирају прејак мотоцикл. Треба на почетку урадити све како треба и уложити у своје знање. И тек након тога можемо говорити о прихватљивом ризику. Важно је ту добијати професионалне савете. Мотоцикл не трпи никакав вид импровизације. Томе се мора приступити како треба, посебно кад су млади возачи у питању - каже он.
Иначе, почетак лета представља јек сезоне вожње двоточкаша због најбољих услова за вожњу. Већ неколико година уназад највећи број смртности мотоцикала забележено је у јулу месецу.
Брзина, алкохол и пренаглашене емоције
Брзина и вожња под дејством алкохола били су доминантни прекршаји и главни фактор настанка незгода током прошлих празника, закључак је Директора агенције за безбедност саобраћаја Душка Пешића.
Реч је о "типским" факторима, уз које, руку под руку, стоје и други, ништа мање опасни.
- Пуно возача кад направи грешку уме да буде агресивно. Када сте агресивни, ниво кортизола и адреналина јако скаче и по пређеном километру је 15 пута већи ризик да ћете направити проблем. Агресија, страх и еуфорија су ствари које су опасне за вожњу. Многи возачи имају страх од мотоцикла. То је опасно по оне који планирају да возе, јер мотоцикл не прашта грешке и морате апсолутно бити припремљени за безбедну вожњу - рекао је Јевтић.
Дакле, упозоравају се сви возачи да поштују правила и превентивне мере.
- Имате три секунде да избегнете опасну ситуацију на мотору. Ако не урадите све како треба у те три секунде, готво је сигурно да ће се догодити саобраћајна незгода.
Током празника на путевима страдало деветоро људи
Током ускршњих и првомајских празника, од 30. априла до 4. маја, живот је у саобраћају изгубило деветоро људи, док је саобраћајна полиција открила 14.445 различитих саобраћајних прекршаја, два и по пута више него што се открије у редовним данима.
Прецизирано је да су 1.082 возача искључена из саобраћаја због вожње под дејством алкохола.
Директор агенције за безбедност саобраћаја Душко Пешић нагласио је да је саобраћај систем који не прашта грешке и да се грешке у саобраћају плаћају крвљу, изгубљеним животима, остављањем породице без најмилијих.