ЗА ИСТОРИЧАРА ДЕЈАНА РИСТИЋА НЕМА ДИЛЕМЕ: "Једина аутокефална самостална православна црква у Црној Гори је СПЦ"
СПЦ је у два наврата престајала да постоји као црквена организација, од 1463. до 1557. и од 1776. до 1920. године.
Историчар Дејан Ристић рекао је да спорни Закон о слободи вероисповести садржи у својим појединим члановима читав низ историјских фалсификата који фактички за циљ имају поништавање СПЦ као црквене организацији на територији независне Републике Црне Горе.
"Ово је ипак један облачак, црни, који је наишао над Црну Гору, па ће он проћи" - Патријарх ИРИНЕЈ о актуелном тренутку српства
СРПСКИ ДОБРОТВОР ИЗ КАНАДЕ: Поделио 130.000 евра, сваком детету по 2.500, старијима и више
77 ГОДИНА ОД СМРТИ СРПСКОГ НАУЧНОГ ГЕНИЈА: Његова слава ни данас не бледи (ВИДЕО)
Говорећи о дешавањима у Црној Гори у вези са спорним законом о слободи вероисповести, историчар Дејан Ристић рекао је да је он веишеструко проблематичан када се говори из угла историјске науке.
- Овде је као кључна година узета 1918. која представља неку врсту вододелнице у историји Црне Горе - то је моменат када Црна Гора престаје да постоји као независна краљевина, и утапа се у нову државу Срба, Хрвата и Словенаца, у југословенску државу која траје до 2006. године - истакао је Ристић.
- Остаје на СПЦ и свима нама да пружимо подршку и да се на миран начин изборимо за поштовање људских и грађанских права и свих правних постулата који важе у савременом друштву - додаје историчар.
Подсећа да је СПЦ основана 1219. године од стране Светог Саве. Он је том приликом основао и неколико епископија од којих је једна од најзначајнијих била Зетска епископија као претеча данашње Митрополије Црногорско-приморске.
Према његовим речима, од 1219. једина помесна аутокефална самостална православна црква на територији дананшње Републике Црне Горе јесте СПЦ.
- Дакле, ту нема никакве историјске дилеме - истакао је Ристић.
СПЦ је у два наврата престајала да постоји као црквена организација, од 1463. до 1557. и од 1776. до 1920. године.
- У том периоду њеног другог обустављања као црквене организације, она је функционисала кроз пет аутономсних јурисдикција од којих је једна била Београдска митрополија, друга је била Цетињска - то су биле аутономске црквене области и оне се поновно уједињују 1920. Ове година наша црква обележава 100-годишњицу свог поновног другог коначног уједињења - рекао је Ристић.
Шта се чини овим законом, пита се Ристић и додаје да се уочава једна паралела са раним комунистичким периодом код нас.
- Нешто слично су радили комунисти, пре свега су кренули у један бруталан обрачун са традиционалним верским заједницама, најпре са СПЦ, а тек када су довели жељено стање на терену - онда су извршили кодификацију, па је тако први закон о верским заједницама у социјалистичкој Југославији донет 1953. године - подсећа Ристић.
Према његовим речима, било је потребно осам година да се стање на терену доведе у оно које је било жељено и онда је кодификовано.
- Овде је исто урађено, након 2006. године када је Црна Гора прогласила самосталност, полако се ишло са конституисањем црногорског идентитета. Али историја показује да уколико се један национални, верски или било који други идентитет успоставља на негацији једног идентитета - тај нови идентитет не може да потраје - сматра Ристић.
- У Црној Гори се кренуло са тим да се поништи српски језик и преименује у црногорски, затим је предузет читав низ корака у претходним годинама и последњи најзначајнији, најболнији и потенцијално најопаснији је уклањање последњег институционалног присуства српства на територији Црне Горе - а то је СПЦ - каже историчар.
Истиче да ми током векова изједначавамо верску и етничку припадност.
- Можете прочитати да Србин може бити само православац. То је историска флоскула која је уврежена. Ми наше верско опредељење без обзира да ли смо традицоначлно религиозни везујемо за етнички идентитет и стога удар на верски идентитет може да изазове бурну рекацију - поручује Ристић.
- У Црној Гори су се те рекације манифестовале на један достојанствен и демократски начин у протестима који су масовни - каже Ристић.
Правећи паралеле са литијама из 1937. године, Ристић каже да се овде ради о молитвеним скуповима, то нису класични протести - то су молитвени скупови којима се изражава негодовање и неприхватање прописа који је дуборко недемократски.
Говорећи о правној борби, Ристић каже да морамо да покренемо процедуре пред међунарподним организацијама, ка Уставном суду јер се нарушава питање неприкосновености имовине.
- Овде има политичког напада на историјске чињенице - каже Ристић и додаје да мора да дође до обнове дијалога јер може да се наруши стабилност што је опасно.
- Молитвени скупови ће бити позитиван притисак на елиту у Црној Гори да дође до измена закона - закључио је Ристић.
Рођени брат Милоша Биковића решио да проговори! Игуман открио МАЛО ПОЗНАТЕ ДЕТАЉЕ о глумчевом животу!
Бака Прасе задивио Србију: Погледајте како је популарни јутјубер прославио Бадњи дан! (ФОТО)
Председник ОБРАДОВАО ДЕЦУ УЖИВО у програму: Довео посебног госта који је измамио осмех на дечијим лицима (ФОТО)
104 ГОДИНЕ ОД ХЕРОЈСКЕ МОЈКОВАЧКЕ БИТКЕ: Црногорци се жртвовали за спас српске браће