ШТА СЕ ДЕШАВА У ОПЕРАЦИОНИМ САЛАМА: Гинеколог снимао младе пацијенткиње голе, жени извадили бубрег без разлога
Заштитник је неретко прва и последња адреса на коју пацијенти које је изневерио устав долазе по помоћ.
Мито и корупција па ни листе чекања нису, чини се, највећи проблем пацијената у загребачким болницама и домовима здравља. Више их мучи стручност лекара, што је у два случаја имало смртне последице , то што им се нико не јавља на телефонске позиве и то што су предмет непримереног понашања од стране медицинског особља. Наиме, увид у неке од појединачних случајева открива колико обичан одлазак код лекара може бити трауматичан, а последице понекад фаталне.
'Недавно нам се обратила пацијенткиња која је остала без бубрега и гуштераче јер су два стручна налаза показала да на бубрегу има тумор док га према трећем није било. Она је оперисана, а анализа је показала да ипак није имала тумор. Одлучила се обратити нама', казао је Дамир Јукица који је протеклих девет година на челу заштите за заштиту права пацијената Града Загреба основаног по директиви ЕУ-а.
ПОЖАР У СМЕДЕРЕВУ: Ватра захватила кафић у центру града
Заштитник је неретко прва и последња адреса на коју пацијенти које је изневерио устав долазе по помоћ.
'Имали смо случај гинеколога који је снимао своје младе пацијенткиње. Говорио им је како је потентан, богат и утицајан... Када сам га пријавио, на темељу исказа једне студентице, добивао сам и честитке из неких институција јер смо се усудили дирнути у неког ко се сматрао недодирљивим. На крају је цели случај за њега завршио ипак без већих санкција, но бар је умирен јер да није, ко зна колико би дуго још понављао своја недела', наводи Јукица.
У овом случају, студенткиња је била без новца за приватну тужбу, али и сломљена свиме што се догодило јер је на крају прозвани гинеколог тражио од ње да се - извини!
Чест је случај да је реч пацијента контра речи лекара, а исход у том случају за њих је обично неповољан.'Штитимо права и интересе пацијената те поступамо и када знамо да неће бити санкција. лекарима и равнатељима болница дајемо до знања да су под лупом, желимо да здравствени радници буду упозорени', каже Јукица додајући да реагују и на случајеве за које сазнају из медија.
Жаштитник је током прошле године Хрватској лекарској комори пријавило четири случаја од којих је један имао смртни исход, но ХЛК је утврдио како стручних ни етичких пропуста није било. Такођер, поверенство је примило у 2016. години укупно 212 притужби пацијената што у односу на 154 запримљених тијеком 2015. представља пораст од 37,6 посто. Највише је притужби стигло на рад и понашање болничких лекара - 48, те нешто мање на лекаре кућне медицине - 43.
Највећи проблем пацијентима представља стручност болничких лекара (26 притужби) - у два је случаја наступила и смрт пацијента, а у једном је пацијент пао у кому. Од остале 23 притужбе две се односе на рад лекара у породилиштима, а три на начин лечења пацијената оболелих од аутизма.
Кад је реч о лекарима кућне медицине стигле су 43 притужбе - највише на рад - 18, нејављање на телефонске позиве - шест те пет због непримереног односа према пацијенту. Пацијенти су пријављивали и неиздавање упута те ускраћивање права на боловање. На медицинске сестре пацијенти су се пожалили 16 пута, а све пријаве односиле су се на нејављање на телефонске позиве и у за то одређеном једносатном термину.
На лекаре-специјалисте стигла је 31 пријава, а највише су се пацијенти жалили на психијатре и стоматологе.Занимљиво је да је Поверенство током 2016. године достављена само једна – и то анонимна - пријава пацијента у којој је било наведено да је један лекар-специјалист за своју услугу тражио мито, но како пријавитељ није био вољан дати нити свој нити лекаров идентитет, даљих поступака није било.