"ДРЖАВНЕ КОМПАНИЈЕ ТОРБЕ БЕЗ ДНА" Хрватски медији огорчени на власт: Пленковић обмањује народ и лаже о гориву
Како упоређују цена горива је порасла на скоро 15 куна, а некада је била једноцифрена. Истичући лошу ситуацију у којој се налази звезда Јадрана, проблеми у којима се држава јавља као спаситељ не би ни постојали да их она на првом месту није изазвала.
Хрватски медији огорчени на власт у Хрватској због високих цена горива, од којих очигледно највише зарађује држава, изнели су на површину истину Лијепе Наше.
- Хрвати су скроман народ, па ће нас и ово задовољити. Навикли смо да плаћамо порез држави за услуге које она слабо или никако не обавља. На здравствени систем више нико не рачуна, правосуђе служи свему само не закону и правди, свако село има своју општину да сахрањује политички квалификоване, пензијски систем је неодрживо ругло половичним решењима, ефикасност јавног сектора је међу најнижима у ЕУ, заштита приватне својине на афричком нивоу, а државне компаније торбе без дна - пише хрватски Index.
Како упоређују цена горива је порасла на скоро 15 куна, а некада је била једноцифрена. Истичући лошу ситуацију у којој се налази звезда Јадрана, проблеми у којима се држава јавља као спаситељ не би ни постојали да их она на првом месту није изазвала.
"ЗАЛАЖЕМО СЕ ЗА УКИДАЊЕ ВИСОКОГ ПРЕДСТАВНИКА У БиХ" Руски амбасадор говорио на седници НС Републике Српске (ВИДЕО)
ЗВАНИЧНИЦИ ИЗ БиХ НА МЕТИ САНКЦИЈА АМЕРИКЕ: Министарство финансија САД саопштило најновију одлуку
БОЉЕ МУ ЈЕ ДА ГЛЕДА СВОЈА ПОСЛА: Пленковић коментарисао отказивање посете Лаврова: Добро се пазите
Премијер Хрватске Андреј Пленковић је главна мета хрватских медија због својих неодговорних поступака према народу те земље, јер се константно појављује као спаситељ нације од немилосрдног раста цена, наводећи као узрок глобалну кризу узроковану ратом у Украјини, Путином, ЕУ или нафтним лобијем.
Истини у очи
Удео државе у коначној цени литра бензина је близу 50 одсто, дакле исти као у Немачкој. Пре неколико недеља износио је 47 одсто, што је потврдила и сама Европска комисија у свом извештају о ценама горива по земљама ЕУ.
Према подацима Европске комисије, просечна коначна цена литра евросупера 95 у Хрватској 9. маја била је 1.706 евра, а цена без државних такси 0.906 евра. То значи да држава у Хрватској узима 46,89 одсто коначне цене.
Парадоксално, како цена расте последњих месец дана, тако расте и удео државе. Разлог је што су акцизе фиксне, па је њихов удео у цени мањи што је цена већа. Али држава је осигурана преко ПДВ-а који је увек 20 одсто цене (по стопи од 25 одсто), преноси хрватски Index.
Данас је удео државе нешто мањи, али би цена литре евросупера 95 и даље била око 8 куна да нема државних пореза. Учешће државе у коначној цени Еуросупера 95 приближно је исто у Хрватској и Немачкој. Како је опорезивање литра горива знатно ниже у, на пример, Пољској, нижа је и цена. Али цена без пореза у Хрватској је нижа него у Пољској, али је држава у нашој земљи похлепнија и скупља.
Власт се богати на народу
Држава је тако далеко највећи појединачни субјекат који учествује у цени литра горива.
Пленковић је то јавно открио када је рекао да држава насилно спушта маржу на 0,65 куна по литру за бензин и дизел. Државна предузећа тако зарађују више од самих предузећа која продају гориво на пумпама, буквално.
Према Закону о цестама, члан 91, државне Хрватске цесте д.о.о. имају право на 80 липа из хрватског буџета за сваки литар горива. То се не види на рачуну бензинске пумпе и прво се пребацује у државни буџет, а одатле на рачун Хрватских цеста. Максимална маржа може бити 65 липа по литру, али Хрватске цесте добијају 80 липа по литру. Тако Хрватске цесте од продаје горива зарађују више од Ине, Лукоила, Петрола или неког другог власника бензинских пумпи.
То није све, јер 20 липа по литру горива по истом Закону о цестама добијају и Хрватске аутоцесте д.о.о. Неке земље, попут Немачке, на овај начин финансирају изградњу и одржавање аутопутева. Али онда је коришћење аутопутева у овим земљама такође бесплатно или јефтино. У Хрватској скупо плаћате аутопут, а већ сте га неколико пута платили кроз цену горива.
Зарађују више него трговци
- Део за путеве, аутопутеве и ХЖ Инфраструктуру се не мења у акцизама. Сада смо достигли скоро минималну акцизу, овисно како заокружимо другу децималу, за дизел остаје 18 или 19 липа, а за дизел 36 или 37 липа за бензин до минималне акцизе ЕУ - рекао је министар финансија Хрватске Здравко Марић.
Очигледно је да држава може да узима много мање, чак и ако се прихвати чињеница да три државна предузећа више зарађују од продаје горива, са којим немају везе, од предузећа која га продају.
Вреди напоменути и да се петина коначне цене литра горива односи на ПДВ, један од највиших у ЕУ.