ВОЈСКА РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ ДОШЛА ЈЕ ГЛАВЕ ЛОВЦУ Ф-16! Пилот Скот о Грејди пустио је сузу, а онда су га АМЕРИ ЛИНЧОВАЛИ
Снаге српске ПВО пратиле су повремене летове муслиманских или хрватских хеликоптера, али НАТО авијацију.
Херој, кукавица или само срећник, то је питање које се и данас поставља, када се спомене име бившег америчког пилота Скота О Грејдија који је оборен 2. јуна 1995. године ракетним системом Куб и који је после пада ловца Ф -16Ц на терен Републике Српске, провео шест дана скривајући се од потере пре него што су га спасли припадници МЕУСОЦ и АФСОЦ.
ПРОДАО БИ И РОЂЕНОГ БРАТА! Мило након Албанаца пригрлио и Хрвате: Лицемерје не напушта Црну Гору!
Ауторски текст епископа Јоаникија открива ужасе Миловог терора: Хришћани су нападнути, а власт им је и судија и порота!
"ВЛАСТИ НЕ ПОСТОЈЕ ДА БИ СЕ ОТИМАЛЕ": Митрополит Амфилохије на светој литургији у Будви (ВИДЕО)
Наиме, крајем маја 1995. године НАТО авиони имали су задатак да спроведу одлуку о забрани летова (енгл. Deny flight) на ваздушном простору Босне и Херцеговине, на основу раније донете одлуке Уједињених нација. Током спровођења мисије они су повремено дејствовали и по објектима и јединицама Војске Републике Српске.
Због тога је командант Главног штаба ВРС наредио команданту В и ПВО ВРС да дејствује по авијацији НАТО. Снаге српске ПВО већ су биле дуже време у заседама на ширем подручју Бања Луке и Босанске крајине, где су пратили повремене летове муслиманских или хрватских хеликоптера, али и мотрећи и на активност ваздушних снага НАТО на небу БиХ. Током операције, НАТО ловци Ф -16Ц летели су на висини од 26.000 стопа. Ловци су патролирали без употребе уређаја за електронско ометање AN/ALQ-131 над подручјем Бихаћ-Бања Лука-Босански Петровац. Положаји српских противваздушних јединица су им били познати од раније, тако да нису очекивали значајније проблеме током мисије. Међутим, у складу са наређењем 1. Средња самоходна батерија (SSRB) 155. ракетне бригаде ПВО , са ракетним системом КУБ, била је у заседи на положајима између Санског Моста и Кључа.
НАТО авиони нису улазили у зону дејства ракетних система "куб". Команда В и ПВО ВРС организовала је премештање једне батерије КУБ, јужније, у Бравско Поље изнад кога су редовно летели авиони НАТО.
Током ноћи између 29. и 30. маја, батерија је извршила марш и посела ватрени положај у рејону села Бравско, општина Босански Петровац, и тако направила заседу за долазеће авионе. Пуна три дана батерија је пратила летове авијације НАТО по подацима таласа обавештавања без укључивања зрачења сопствених радарских система, све до поподневних часова 2. маја. Тог поподнева два америчка ловца Ф-16Ц приближили су се на 20 км од ватреног положаја батерије.
Пар ловаца који су тог поподнева 2. маја летели чинили су пилоти: капетан Скот В. О`Грејди ( позивно кодно име Басхер 56) и капетан Роберт Г. Рајт (кодно име Басхер 57). О Грејди и Рајт су деловали у склопу 555. ловачке ескадриле 31. ловачког пука, из базе Авиано. Иначе Грејдију је то био 47 пут да лети у зону борбеног деловања. Тог дана од свих осталих припадника 555. ловачке ескадриле 31. ловачког пука били су једини за задатку.
Летели су на висини од 26.000 стопа и неколико пута су надлетели подручје Бихаћ-Бања Лука-Босански Петровац. Нису показивали нервозу и били су безбрижи. Све се чинило да је то још један сасвим рутински задатак и да им се ништа не може догодити јер су им биле познате раније позиције ракетних система ВРС који су располагали са батеријама СА-6.
Међутим, оно што им је било непознато јесте да је у највећој тајности 1. Средња самоходна батерија (SSRB) 155. ракетне бригаде ПВО, са ракетним системом КУБ извршила марш и посела ватрени положај у рејону села Бравско, општина Босански Петровац.
Посада батерије на систему "куб" по примећивању летелица одмах је укључила осматрачки, а по захвату вође пара и нишански радар. У том тренутку авиони су се удаљили иза планине Срнетица. Пошто гађање није било могуће зрачење је искључено после 3-4 секунде. Исти пар авиона се након петнаестак минута поново приближио зони дејства батерије. Послуга је у међувремену променила фреквенцију нишанског радара и када је циљ био удаљен 22 километра укључила је антену осматрачког радара. На 20 километара откривен је и други авион. Тада је укључен и нишански радар. Захват је извршен је на 18 км.
Прва је лансирана када је циљ био на 17 км од ватреног положаја, а друга три секунде касније. Погодак и уништење циља било је на даљини 15 км и висини 5,5 км. После експлозије бојеве главе прве ракете циљ се преполовио на два дела, а друга ракета је погодила један од делова авиона. Остаци авиона су пали на две локације удаљене око 1,5 км у области Ваганца. Пилот је успео да се катапултира и падобраном спусти на удаљењу око 6 км од олупине авиона.
Батерија је одмах искључила средства прешла у маршевски поредак, удаљила се и маскирала. У току ноћи је батерија је премештена са места где се маскирала на нову локацију удаљену око 100 км од места деловања. Нишански радар је укупно зрачио 26 секунди.
"ОВАКО НИЈЕ БИЛО НИ У РАТУ": Хрватско приморје ПУСТО, цене ниже за 50 одсто, хотелијери се жале
СРАМНА ОДЛУКА ПОЛИЦИЈЕ! Поништена забрана концерта: ТОМПСОН ЋЕ ИПАК НАСТУПИТИ У МАРИБОРУ
МИГРАНТИ СВЕ АКТИВНИЈИ: Гранична полиција спречила више од 170 илегалних прелаза
"РЕПУБЛИКА СРПСКА, РОЂО!" Саобраћајац зауставио РУСА, а он рекао нешто због чега је УБРЗО ЗАЖАЛИО (ВИДЕО)
КЛЕПЕТАН СЕ ИПАК ВРАТИО МАЛЕНОЈ: Најлепша љубавна прича са Балкана добила СРЕЋНИ ОБРТ