АУТИЗАМ НИЈЕ ПРЕПРЕКА: Мајка је Стефана (15) са стрепњом уписала у школу, а данас је он УСПЕШАН ђак
Када је Сузана Скендеровић из Суботице пре осам година уписала сина Стефана (15) у основну школу, била је у страху јер њен син има аутизам, а инклузија тек што је била заживела. Данас, он је средњошколац који је много напредовао.
Многи родитељи и данас имају дилему да ли да упишу дете у специјалну или редовну школу, а после свега што је Стефан прошао, мајка поручује да њен син никада не би напредовао толико да је био у групи са децом која имају потешкоће у развоју.
Стефан чита, пише, црта, вози бицикл, плива, а уз њега су и позивају га на дружења и даље вршњаци из основне школе.
- Мене је био страх, а верујем да уопште није било лако учитељици Ани Ковач док сам јој причала да мој син нема мира, да не може да седи мирно, да му стално треба одржавати пажњу, да му сметају звукови, школско звоно и звоно цркве која је поред школе - присећа се Сузана Скендеровић.
ФАЛЕ ЈОШ САМО ДВА ТИМА: Ови велики ФАВОРИТИ данас играју за ОПСТАНАК на Мундобаскету (ВИДЕО)
ОВО ЈЕ ПРАВО МУЧЕЊЕ: Симоновић проговорио о ВАЖНИМ стварима после Италије!
КАКВА БОМБЕТИНА: Хорфорд је НБА ЗВЕЗДА Доминикане, а његова жена је МИС УНИВЕРЗУМА (ФОТО)
Стефан је уписан у одељење које похађа наставу на хрватском језику јер су сматрали да ће бити боље да буде у мањој групи деце. Тада није било личних пратиоца, али стручњаци које мајка познаје прискочили су у помоћ и увели дечака у прве школске дане.
Учитељица је одрадила мајчински посао. Од почетка је децу учила да га прихвате. У школи су увидели његове способности и на њима радили, а на сваком часу је друго дете седело са њим у клупи и било му је подршка. Деца су се утркивала ко ће бити поред њега. Добијао је и позиве на рођендане, вршњаци су га пратили до тоалета. Другари су помагали да ради задатке по Инклузивном плану (ИОП), а онда је заживела и услуга пратиоца. Девојка која је била са њим га је научила да чита, пише, сабира, одузима, али визуелно - каже мајка.
Када су јој рекли да њен син седи на четири часа, да не устаје и не шета, није могла да верује. Касније му се повећао распоред на пет часова.
- Ниједна замерка и нико није питао зашто је са њима. У школи су одмах родитељима описали ситуацију и рекли да је то за Стефана добро, али да је добро и за њихову децу. Имали смо и помоћ логопеда, били су на распологању учитељици и наставницима и тврдим да просветним радницима треба помоћ у раду са нашом децом - каже Сузана.
Школовање су пратили и мањи проблеми
- Објаснила сам учитељици да ми код куће када он запева и ми запевамо, а онда убрзо кажемо да престане. То, наравно, не може у школи и трајало је неколико месеци. Сигурно им је сметало, нарочито деци, али ми нису упутили критику. Сами су то превазишли са њим.
Дечака са аутизмом су лепо прихватили и наставници. Радили су на испитивању тога шта заиста воли. Рецимо, наставница енглеског језика је у нижим разредима препознала да воли Тома и Џерија, и уз помоћ слика јунака цртаног филма га је учила страним речима. Волео је "Томасове возиће" и уз помоћ њих је научио сабирање.
У шестом разреду је једна наставница рекла да не зна да чита и пише, али када му је мајка рекла да напише нешто, он је то учинио. Сви су се шокирали, а разлог томе је само зато што Стефан није био извођен на таблу.
УРЕЂЕЊЕ ДВЕ ЛОКАЦИЈЕ УЗ РЕКУ: Започела изградња пристана на Бегеју
НОВИ ПОЧЕТАК СОМБОРСКОГ ГИГАНТА: Поново ради Фабрика акумулатора (ВИДЕО)
Нових 500 радних места за Суботичане: Светски лидер отвара погон за производњу ИЗДУВНИХ СИСТЕМА
Колико је инклузија позитивно утицала на дечака показало се и на свечаности мале матуре. Стефану иначе сметају звукови и на сваки аплауз вришти, али међу вршњацима није учинио ништа што би га издвојило од њих.
- Мирно је седео, слушао и аплаудирао. Оставио нас је без текста. Директор га је прозвао речима да добија диплому за лекције живота које им је дао, учење и владање. Сви смо плакали - поносна је и захвална мајка.
Сузани и сада прилазе деца и питају да ли је Стефан уписао средњу школу, а наставници су јој рекли да можда нису успели да га науче много, али да су они од њега научили заиста пуно. Родитељима који имају децу са аутизмом поручује да без страха упишу децу у школу јер могу и те како да напредују. Тврди да је Стефан научио да седи на часовима јер су то радила и друга деца. Имитирао је вршњаке, а вршњаци су били подршка захваљујући учитељици, наставницима и родитељима.
Стефан још увек не иде сам у продавницу и на улицу, а сад га чека нови корак: средња школа.
- Не знам шта нас чека у средњој школи. Уписан је у Политехничку школу, на смер техничар графичке дораде. Већ има професора који су осмислили како ће са њим да раде пошто има способност лепог цртања. Сваки родитељ мора да зна права свог детета и да се бори за та права јер наша деца не могу за себе да се изборе. Звала сам ноћу пријатеље и стручњаке да им причам о потешкоћама, али постоје и организације које пружају подршку. Наша деца су заслужила да буду део заједнице и могу много да узврате - закључује мајка.
Исмевање
- Увек је било и биће исмевања, али родитељи не треба да обраћају пажњу на то. Њихов фокус мора бити на детету и како да га на најлакши начин укључити у друштво. Нека то буде прво само 10 минута. Не мора дете да седи одмах пет часова у школи. Треба га постепено увести у новонасталу ситуацију. Битан је договор са школом, да се прихвати понуда, али и да се каже мишљење - каже мама Сузана.
БОНУС ВИДЕО: ЈЕЗИВО! Експеримент је показао да 15 од 17 деце одлази са потпуним незнанцем, а ово су начини на које КИДНАПЕРИ МАМЕ ДЕЦУ (ВИДЕО)