ЗАПРАВО УМЕТНИК: Ђанијеви стихови носе далеко ДУБЉУ ПОЕЗИЈУ него што мислите
Сва та срца и чаше нису се случајно сламали уз његове песме...
Често се многи савремени фолк певачи узимају здраво за готово када је у питању квалитет њихове лирике. Јасно је да неке велике песме Шабана Шаулића, Синана Сакића, Сава Радусиновића и сличних легенди ће заувек остати ненадмашне, али можда се и у понеким данашњим певачима може наћи колико-толико достојан наследник поменутих великана. Један од њих је Ђани.
Можда и најрепрезентативнији представник традиционалног звука у модерној фолк музици је момак који је у последње време популарнији него икад. То није случајно, јер неки од његових највећих хитова крију изврсне примере народњачке поезије на какву би и рецимо Тома Здравковић могао да буде поносан. Навешћемо свега три од њих овом приликом.
Како је и Хитлер полудео кад је чуо да Ђани не иде на Exit, погледајте ОВДЕ.
"Још те сањам"
"Још те сањам" је класична кафанска песма у којој имамо протагонисту приче како залудно проводи дане у алкохолном паклу и диму биртија, наравно због жене коју воли, а са којом није. Оно што Ђани ради јесте то да гради читаву песму око једног стиха тј. слике - "Преда мном у бело обучена". Тај призор који нам се створи док он изговара наведени стих је изузетно снажна слика коју главни јунак има у мислима док вероватно убијен од алкохола пева за кафанским столом или лежи под њим.
Као нека врста локомотиве за целу песму та "венчаница" у нашим главама нам рационализује све остале стихове и сва његова посртања, боли и немир који му тај приказ ствара. Ретко који мушкарац не може да се поистовети са њим, пошто када маштамо о девојкама које волимо (и које немамо), та белина представља начин на који их видимо, потпуно невине и неукаљане. А да будемо још буквалнији, замишљати стварно венчање, дакле без икакве симболике, са неким вољеним и недостижним је само по себи довољно стресно да изазове малу влажност у очима и најтврђих пијаних душа.
Сличан рецепт је имао Шабан у једној од својих најбољих песама "На њеном венчању" у којој каже "... а ја као просјак у старом оделу, плак'о сам к'о дете на њеном весељу". Сама та представа у глави како Шабан сав офуцан плаче на свадби своје драге може да извади и исподпросечан остатак текста, а наравно будући да је "На њеном венчању" свеукупно одлично написана песма, наравно да је остала монумент у народњачким круговима. Случајно или намерно, Ђани је такву стратегију одлично поновио и створен је хит уз коју се режу вене на редовној бази.
"Балканац"
"Балканац" је свакако једна од деликатнијих његових песама, али можда и она с којом се певач највише идентификује. Мешање политичке ситуације и љубавне приче у песми је наравно старије од Марка Балоте, али ако говоримо о народним песмама то није тако чест пут којим се иде. Што се тиче рокенрола, практично нема извођача који није створио песме у којима се љубав мушкарца и жене ставља у центар политичког лудила, од Боувија, Азре, ЕКВ-а све до Плавог Оркестра.
Ђани овде јасно заузима један конзервативнији став који је близак наизглед мужевним, а суштински емотивним мушкарцима што и јесте негде његова циљана публика. Дакле тај балкански менталитет је прилично експресиван, са чиме другим него српским инатом у сржи целе песме, уз јасну критику тзв. "новог типа мушкарца". Ђани воли ту жену, али је пушта да оде јер не може прећи преко нарави за коју је она премекана и свакако превише "модерна". Поред ината, у песми жестоко бије самопоуздање до неба које се пре свега види у делу "а ти, мала, кад ти затреба мушкарац, доћи ћеш мени буди сигурна". Па ако из тога не куља синдром који је насловљен исто као и ова песма, онда не куља ни из чега.
Могуће да је то тајна Ђанијеве (заслужене) популарности.
"Њој бих више веровао"
"Њој бих више веровао" враћа Ђанија у најрањивије стање, горче чак и од оног у песми "Још те сањам". Није редак мотив однос носиоца песме са мајком, притом пре свега остајући у оквирима његовог љубавног изјадања. Наравно, пошто од мајке не постоји већа особа од поверења и чистих намера, такве песме јако добро пролазе и неке од њих су велики класици домаћег фолка. Миланче Радосављевић, Тома Здравковић, Халид Муслимовић, као и нпр. Новица Урошевић у легендарној "Устај сине, мајка зове" само су неки од најзначајнијих извођача са овом темом у лирском изражају.
Ђанијев хит је светао пример љубавних песама прожетих кроз разговор сина и мајке, а чувени део у којем каже да "и ја да је видим и да је то истина, њој бих више веровао него својим очима" ретко је величанствен приказ количине љубави према фаталној и "проклетој" жени која то никако не заслужује... далеко бољи него они класични "све бих јој дао", "учинио бих све за њу" и слично.
Критичан, али и невероватно храбар сегмент песме јесте онај када Ђани каже да би чак и мајку (представљена као часна старица) оставио када би му дотична жена тражила. То је нешто што ниједан од раније поменутих певача не би пристао да се усуди да отпева. Пошто то није нека бесмислена мисао, већ и те како релевантна и вредна расправе теза, управо овај стих Ђанијеву песму ставља у неку наредну димензију у односу на његове узоре. То је стих где се најзад отцепио од претходника и данашњој народној музици донео елементе које раније није могла (или није смела) да има, а који могу да је унапреде... за разлику од већине осталих певача који од раније недозвољених елемената знају да искористе само простоте и марке аутомобила у песмама.
ЂАНИ БИ ПЕВАО НА ГЕЈ ПАРАДИ: Певач би увесељавао гејеве, али за добар кеш (ФОТО)