ZAPRAVO UMETNIK: Đanijevi stihovi nose daleko DUBLJU POEZIJU nego što mislite
Sva ta srca i čaše nisu se slučajno slamali uz njegove pesme...
Često se mnogi savremeni folk pevači uzimaju zdravo za gotovo kada je u pitanju kvalitet njihove lirike. Jasno je da neke velike pesme Šabana Šaulića, Sinana Sakića, Sava Radusinovića i sličnih legendi će zauvek ostati nenadmašne, ali možda se i u ponekim današnjim pevačima može naći koliko-toliko dostojan naslednik pomenutih velikana. Jedan od njih je Đani.
Možda i najreprezentativniji predstavnik tradicionalnog zvuka u modernoj folk muzici je momak koji je u poslednje vreme popularniji nego ikad. To nije slučajno, jer neki od njegovih najvećih hitova kriju izvrsne primere narodnjačke poezije na kakvu bi i recimo Toma Zdravković mogao da bude ponosan. Navešćemo svega tri od njih ovom prilikom.
Kako je i Hitler poludeo kad je čuo da Đani ne ide na Exit, pogledajte OVDE.
"Još te sanjam"
"Još te sanjam" je klasična kafanska pesma u kojoj imamo protagonistu priče kako zaludno provodi dane u alkoholnom paklu i dimu birtija, naravno zbog žene koju voli, a sa kojom nije. Ono što Đani radi jeste to da gradi čitavu pesmu oko jednog stiha tj. slike - "Preda mnom u belo obučena". Taj prizor koji nam se stvori dok on izgovara navedeni stih je izuzetno snažna slika koju glavni junak ima u mislima dok verovatno ubijen od alkohola peva za kafanskim stolom ili leži pod njim.
Kao neka vrsta lokomotive za celu pesmu ta "venčanica" u našim glavama nam racionalizuje sve ostale stihove i sva njegova posrtanja, boli i nemir koji mu taj prikaz stvara. Retko koji muškarac ne može da se poistoveti sa njim, pošto kada maštamo o devojkama koje volimo (i koje nemamo), ta belina predstavlja način na koji ih vidimo, potpuno nevine i neukaljane. A da budemo još bukvalniji, zamišljati stvarno venčanje, dakle bez ikakve simbolike, sa nekim voljenim i nedostižnim je samo po sebi dovoljno stresno da izazove malu vlažnost u očima i najtvrđih pijanih duša.
Sličan recept je imao Šaban u jednoj od svojih najboljih pesama "Na njenom venčanju" u kojoj kaže "... a ja kao prosjak u starom odelu, plak'o sam k'o dete na njenom veselju". Sama ta predstava u glavi kako Šaban sav ofucan plače na svadbi svoje drage može da izvadi i ispodprosečan ostatak teksta, a naravno budući da je "Na njenom venčanju" sveukupno odlično napisana pesma, naravno da je ostala monument u narodnjačkim krugovima. Slučajno ili namerno, Đani je takvu strategiju odlično ponovio i stvoren je hit uz koju se režu vene na redovnoj bazi.
"Balkanac"
"Balkanac" je svakako jedna od delikatnijih njegovih pesama, ali možda i ona s kojom se pevač najviše identifikuje. Mešanje političke situacije i ljubavne priče u pesmi je naravno starije od Marka Balote, ali ako govorimo o narodnim pesmama to nije tako čest put kojim se ide. Što se tiče rokenrola, praktično nema izvođača koji nije stvorio pesme u kojima se ljubav muškarca i žene stavlja u centar političkog ludila, od Bouvija, Azre, EKV-a sve do Plavog Orkestra.
Đani ovde jasno zauzima jedan konzervativniji stav koji je blizak naizgled muževnim, a suštinski emotivnim muškarcima što i jeste negde njegova ciljana publika. Dakle taj balkanski mentalitet je prilično ekspresivan, sa čime drugim nego srpskim inatom u srži cele pesme, uz jasnu kritiku tzv. "novog tipa muškarca". Đani voli tu ženu, ali je pušta da ode jer ne može preći preko naravi za koju je ona premekana i svakako previše "moderna". Pored inata, u pesmi žestoko bije samopouzdanje do neba koje se pre svega vidi u delu "a ti, mala, kad ti zatreba muškarac, doći ćeš meni budi sigurna". Pa ako iz toga ne kulja sindrom koji je naslovljen isto kao i ova pesma, onda ne kulja ni iz čega.
Moguće da je to tajna Đanijeve (zaslužene) popularnosti.
"Njoj bih više verovao"
"Njoj bih više verovao" vraća Đanija u najranjivije stanje, gorče čak i od onog u pesmi "Još te sanjam". Nije redak motiv odnos nosioca pesme sa majkom, pritom pre svega ostajući u okvirima njegovog ljubavnog izjadanja. Naravno, pošto od majke ne postoji veća osoba od poverenja i čistih namera, takve pesme jako dobro prolaze i neke od njih su veliki klasici domaćeg folka. Milanče Radosavljević, Toma Zdravković, Halid Muslimović, kao i npr. Novica Urošević u legendarnoj "Ustaj sine, majka zove" samo su neki od najznačajnijih izvođača sa ovom temom u lirskom izražaju.
Đanijev hit je svetao primer ljubavnih pesama prožetih kroz razgovor sina i majke, a čuveni deo u kojem kaže da "i ja da je vidim i da je to istina, njoj bih više verovao nego svojim očima" retko je veličanstven prikaz količine ljubavi prema fatalnoj i "prokletoj" ženi koja to nikako ne zaslužuje... daleko bolji nego oni klasični "sve bih joj dao", "učinio bih sve za nju" i slično.
Kritičan, ali i neverovatno hrabar segment pesme jeste onaj kada Đani kaže da bi čak i majku (predstavljena kao časna starica) ostavio kada bi mu dotična žena tražila. To je nešto što nijedan od ranije pomenutih pevača ne bi pristao da se usudi da otpeva. Pošto to nije neka besmislena misao, već i te kako relevantna i vredna rasprave teza, upravo ovaj stih Đanijevu pesmu stavlja u neku narednu dimenziju u odnosu na njegove uzore. To je stih gde se najzad otcepio od prethodnika i današnjoj narodnoj muzici doneo elemente koje ranije nije mogla (ili nije smela) da ima, a koji mogu da je unaprede... za razliku od većine ostalih pevača koji od ranije nedozvoljenih elemenata znaju da iskoriste samo prostote i marke automobila u pesmama.
ĐANI BI PEVAO NA GEJ PARADI: Pevač bi uveseljavao gejeve, ali za dobar keš (FOTO)