PLAŠITE SE LETENJA? Imamo činjenice koje DOKAZUJU da je letenje UBEDLJIVO NAJBEZBEDNIJI način putovanja (FOTO/VIDEO)
Strahovi potiču od nerazumevanja i neznanja
Iako je putovanje avionom ubedljivo najbolji, najbrži i najsigurniji način letenja danas, mnogi ljudi ne mogu da pobede svoj strah od uzdizanja u visine. Mnogima se često javlja anksioznost i stres pre poletanja, koji potiču pre svega iz nerazumevanja i neznanja. Ovaj tekst će pokušati da podrobno objasni zašto je strah od letenja potpuno iracionalna pojava.
Sigurno ste čuli hiljadu puta podatak da je veća verovatnoća da poginete u automobilskoj nesreći nego u rušenju aviona. Taj podatak je ustvari potvrđena činjenica, a profesor Dejvid Ropejk sa Harvarda je dokazao da su šanse da poginete u kolima 1:5000, dok je verovatnoća da poginete u avionskoj nesreći minimalnih 1:11000000. Postoji i čuveni (nepotvrđeni) podatak da više ljudi godišnje umre u nesrećama koje izazove magarac nego u rušenjima aviona.
Evo zašto se na aerodromu možete osećati najbezbednije
Ukoliko želite da vam putovanje avionom bude maksimalno prijatno i bezbedno, evo kako treba da se ponašate
ŠTA SE DEŠAVA AKO GROM UDARI U AVION: Putnici to i ne primete, a zbog moderne tehnologije grom ne može da sruši avion
Druga stvar je činjenica da se nesreće dešavaju, ali je važno napomenuti da čak 95 posto avionskih nesreća nije fatalno, prema podacima američkog državnog tela za bezbednost u saobraćaju.
Još jedna raširena fobija je i strah od terorizma. I, da se i dalje držimo životinjskih poređenja, veća je verovatnoća da vas pojede ajkula nego da poginete u terorističkom napadu u avionu.
Avioni prolaz testiranja od samog početka razvoja jednog tipa letelice. Da ne spominjemo provere koje se vrše pre svakog poletanja, kao i posle sletanja. To možete pogledati i na snimku ispod.
- Testiranje izdržljivosti krila: Avionska krila se često na testovima savijaju često i do 90 stepeni, pa i do samog pucanja. Avionska krila su neverovatno fleksibilna i mogu da izdrže svaki pritisak.
- Testiranje motora: Ovde postoje dva odvojena testa. Jedan je kada mrtve piliće ispaljuju u motor, čime se simulira usisavanje ptice u motor tokom leta. Ispaljivanjem pileta se testira i “šoferka”. Drugi test je sletanje na gotovo poplavljenu pistu, čime se proverava sposobnost motora da nastavi da radi i kada voda uđe u njega.
- Testiranje temperature i visine: Avioni se testiraju u svim uslovima, od potpunog zaleđivanja do vreline koja topi gume. Na taj način se proverava da li avion funkcioniše u svim potrebnim uslovima.
- Test minimalne brzine uzletanja: Test piloti bukvalno “vuku” rep aviona po pisti, čime se testira minimalna brzina uzletanja.
- Test kočenja: Avione prvo natovare do maksimuma, i nameste im istrošenu opremu za kočenje. Potom avion rula po pisti ogromnom brzinom, a zatim naglo koči, čime se meri koliko vremena je potrebno da se dođe do potpunog zaustavljanja.
Da napomenemo, tek posle svih ovih, i još mnogih drugih testova (grom, nedostatak goriva) avion može uopšte da se nađe u prodaji. Testirani su na sve što može da ugrozi bezbednost leta. Razmišljajte kao proizvođač aviona, koji želi i više od vas da avion bude bezbedan, zato što ako to nije, niko neće hteti da ga kupi.
Postoji stari mit u koji iz nekog razloga ljudi i dalje veruju, a to je da maske za kiseonik u avionima u stvari nemaju nikakvu drugu funkciju osim da vam uliju lažni osećaj bezbednosti. Mnogi se pitaju kako te maske rade kada ustvari nisu prikačene na rezervoare sa kiseonikom, a ovaj video snimak daje najbolji odgovor na to pitanje.
Maske se spuštaju momentalno posle gubitka pritiska u kabinama. Ako ne stavite masku odmah, za samo 15 sekundi možete da izgubite svest (zato prvo masku stavljate sebi, pa tek onda drugima).
Po stavljanju maske aktivira se mehanizam koji hemijskom reakcijom obezbeđuje kiseonik, koji će vas sigurno održati svesnim dok se pilot ne spusti na prihvatljiviju visinu.
Nisu motori jedino što avion drži u vazduhu. Oni su samo jedan deo cele jednačine, koja uključuje potisak i mnoge druge faktore. Motori služe da pruže potisak, ali ako prestanu da rade, šta se dešava.
Pa krajnje jednostavno – jedrenje. Kako pilot putničkog aviona Lim Hoj Hing objašnjava:
- Svaki avion moće da jedri do sletanja, zavisi samo distanca. Jedrilice mogu mnogo duže da lete bez motora, dok jednomotorci imaju malo manju razdaljinu jedrenja, ali ipak mogu dugo da jedre pre sletanja.
Deset zanimljivih činjenica koje možda niste znali, a čine avion najbezbednijim sredstvom za putovanje
Ove činjenice sigurno niste znali o avionima, a čine ih najbezbednijim mestima na planeti
Tim Morgan, njegov kolega, navodi da avion nastavlja da ima veliku brzinu zbog gravitacije i momentuma. I to više nego dovoljnu brzinu da nastavi da leti i ne padne.
Na kraju krajeva, to je nešto oko čega uopšte ne treba da brinete. Šansa da oba motora zakažu je astronomski mala, tačnije – manja od 1 za čak milijardu časova leta.
Da završimo turbulentno – ne postoji opasnost od turbulencija. Kako sami piloti kažu, turbulencije su samo neprijatnost, i ništa više od toga.
Glavni razlog zašto piloti izbegavaju turbulencije je zato što ih one nerviraju, isto kao i vas u putničkom delu aviona. Oni žele da piju kafu bez prosipanja. Jednostavno rečeno, one se ne razlikuju od “džombi” na putu.
Ako želite da izbegnete osećaj neprijatnosti koji vam donose turbulencije, savetujemo vam da krenete na put rano ujutru ili malo pre zalaska sunca, kada je atmosfera stabilnija zato što naša zvezda ne zagreva zemlju u velikoj meri.
Takođe, birajte sedišta koja se nalate kod krila, pošto se kod njih najmanje oseća turbulencija.
Nadamo se da smo vam pokazali i dokazali da, osim u vašoj glavi, ne postoji racionalni razlog za strah od najboljeg, najbržeg i najbezbednijeg načina putovanja.