clear sky
21°C
05.07.2024.
Beograd
eur
117.0372
usd
108.5084
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Istorija kroz konstrukciju: Kako je "Most slobode" postao jedan od simbola Novog Sada

16.10.2017. 08:01
Piše:
Most slobode
Most slobode / Izvor: Profimedia/ilustracija

Simbol grada

Snažan privredni razvoj Novog Sada tokom 60-ih i 70-ih godina 20. veka, stvorio je uslove da se grad postepeno širi i na sremsku stranu tj. na područje Mišeluka i dalje prema padinama Fruške gore. Ovo je zahtevalo od gradskih vlasti, a pre svega od urbanista, da počnu da stvaraju okvirne urbanističke uslove za izgradnju mosta i rasterećenje saobraćaja iz centra grada.

Simbol Novog Sada: Ovako je Petrovaradinska tvrđava dobila ime (FOTO)

Od velike važnosti za čitav srpski narod: Zbog ove institucije Novi Sad je dobio naziv Srpska Atina

Prve takve uslove napravio je Urbanistički zavod Novog Sada 1970. godine. Skupština opštine Novi Sad odluku o gradnji mosta donosi decembra 1973. godine. Projektanti mosta su bili akademik Nikola Hajdin, Gojko Nenadić i Predrag Želalić.

Radovi su počeli 22. septembra 1976. godine, kada je poboden prvi šip na levoj obali Dunava. Tokom gradnje, pažnja stručnjaka je bila usmerena na tri detalja: izrada šipova za stub 17, gde je bilo tragova klizišta; montaža čelične konstrukcije, u delovima, težine po 200 tona, bez skele, uz pomoć „Derik kranova“; i montaža čeličnih užadi koja je bila originalna.

Most slobode - Infografik
Most slobode - Infografik / Izvor: SD/ilustracija

Sve je odrađeno perfektno, što se može smatrati i za odstupanje od samo 13 milimetara, između dva dela konstrukcije, prilikom postavljanja poslednje središnje konstrukcije mosta. 

Most je svečano otvoren za saobraćaj 23. oktobra 1981. godine, uz prisustvo više desetina hiljada građana. Tada je i dodeljeno ime „Most slobode“ jer je izgrađen na 37. godišnjicu oslobođenja u Drugom svetskom ratu.

Novosađanima je svrsishodno služio punih 18 godina, međutim tokom NATO agresije na SR Jugoslaviju je srušen. Na obnovu je čekano sve do 2005. godine, kada su konačno prikupljena novčana sredstva, što iz domaćih, što iz stranih izvora. Rekonstrukcija je trajala 2 godine i 22 dana.

Svoje dvostruko drugo otvaranje, „Most slobode“ je imao 7. oktobra, od strane gradskih vlasti na čelu sa tadašnjom gradonačelnicom Majom Gojković a zatim i drugo otvaranje, 11. oktobra 2005. godine, od strane državnog vrha i komesara za proširenje EU.

Most ima 6 auto i dve pešačke trake.