Izložba italijanske kolekcije afričke umetnosti
Reč je o delima umetnika polunomadskog naroda Kotoko, koji živi na južnim obalama jezera Čad, u Kamerunu, Čadu i Nigeriji.
Izložba "Konjanici Kotoko, čuvari duše" u organizaciji Muzeja afričke umetnosti i Italijanskog instituta za kulturu počinje 8. oktobra u 18 časova, a nastaviće se do 2. novembra 2014, kako bi što veći broj posetilaca mogao da uživa u ovoj jedinstvenoj kolekciji afričke umetnosti koju čine 344 statuete od metala.
To su male skulpture od bronze, gvožđa, bakra, kalaja ili legura siromašnih metala realizovane u tehnici fuzije, čija visina ne prelazi 11 centimetara. Predstavljaju takozvane "Putchu Guinadji", konjanike pri jahanju a u veoma retkim slučajevima konje bez konjanika. Smatrane su "čuvarima duše" i prema narodnim verovanjima, upotrebljavaju se kao efikasni instrumenti protiv ludila i opsesivnosti.
Ova ekskluzivna kolekcija pokazuje da je svaka mala statua umetnički mikrokosmos za sebe i da u svojim malim dimenzijama poseduje aspekte velikog estetskog značaja. Reč je o "umetničkom univerzumu u minijaturi", kako piše Pjerluiđi Peroni, kolekcionar i istraživač afričke umetnosti.
Naime u ovom delu afričkog kontinenta rasprostranjeno je uverenje da "Putchu Guinadji" sadrže drevna ezoterijska saznanja koja koriste šamani u razgovoru sa duhovima, često uspevajući da promene realnost. Ove statuete predstavljaju jednu od brojnih formi apotropejske afričke magije i smatrani su "živim" predmetima: konj predstavlja duh pojedinca koga je obuzela bolest a konjanik je, s druge strane, duh koji ga poseduje. Konji, ponekad, nose krokodila kako bi zaplašili zle duhove i udaljili ih od bolesnika. Konjanici su skoro uvek naoružani jer moraju da brane bolesnika od zlih duhova, bolesti i smrti.
Kao i sva dela takozvane "Primitivne africke umetnosti", i "Putuchu Guinadji" naroda Kotoko navode nas da razmislimo o razlozima zbog kojih su mnogi veliki umetnici ranog XX veka – Modiljani, Marino Marini, Pablo Pikaso, Pol Sezan, Paul Kle, Alberto Đakometi, Maks Ernst i Konstantin Brankuzi – bili strastveni kolekcionari afričke umetnosti, koja im je bila velika inspiracija u njihovom umetničkom stvaralaštvu.
Učešće Italijanskog instituta za kulturu u Beogradu u realizaciji izložbe "Kotoko konjanici, čuvari duše" iz Kolekcije Pjerluiđi Peroni ulazi u okvir evropskog i bilateralnog konteksta podrške i valorizacije kulturnog izraza afričkih naroda.