ЦЕО СПИСАК: Шта значе симболи и ознаке на аутомобилским гумама?
Детаљна листа.
Пнеуматици за аутомобиле једна су од најважнијих компоненти возила, зато при избору адекватних пнеуматика за своје возило треба да знате шта значе ознаке којима су опремљени.
Слова и бројеви на ауто-гумама веома су важни за избор одговарајућих пнеуматика за ваше возило.
У сврху информисања и правилног избора, произвођач пнеуматика Goodyear припремио је преглед главних ознака, њихов опис и на шта све возачи треба да обрате пажњу.
1. Димензије: Један од најважнијих података на пнеуматицима је њихова величина. Она се састоји од ширине пнеуматика у милиметрима, његове висине (изражене у процентима висине пнеуматика у односу на његову ширину, што се назива још и пресеком гуме) и пречника унутрашњег руба израженог у инчима.
То су такође мере које произвођач аутомобила одређује при изради возила и које треба поштовати.
2. Налепница ЕУ: Сваки пнеуматик опремљен је такозваном налепницом ЕУ која обухвата ознаке са словима од А (најбољи пнеуматик) до Г. Налепница открива квалитет пнеуматика за:
- пријањање на мокрој подлози (између ознаке А и Г је, при брзини од 80 км/х, чак 18 метара разлике у дужини зауставног пута при кочењу),
- степен искоришћења горива који непосредно утиче на потрошњу горива (разлика између класе А и Г је око 7,5%, што, рецимо, за 15.000 пређених километара годишње значи око 100 евра уштеде)
- спољашњу буку односно емисију буке (она се изражава у децибелима и са црним таласима на симболу звучника, при чему су пнеуматици са једним таласом тихи, а они са три таласа најгласнији).
При читању налепнице ЕУ треба напоменути да је она код зимских пнеуматика донекле мањкава јер не даје податак о томе колико су пнеуматици ефикасни у снегу.
3. Носивост и брзина: Ознаке састављене од двоцифреног или троцифреног броја и слова (на пример 91Х) показују нам носивост и класу брзине пнеуматика.
Носивост се односи на носивост појединог пнеуматика (број 91 тако, на пример, значи да поједини пнеуматик може да носи 615 килограма тежине, па је носивост сва четири пнеуматика 2.460 килограма).
Носивост свих пнеуматика иначе не сме бити мања од највеће носивости аутомобила.
Класе брзина за путничка возила означене су словима Q, Т, Х, В, W и Y која дозвољавају брзине до 160, 190, 210, 240, 270 и 300 км/х. Постоји такође категорија брзине ЗР која дозвољава брзину већу од 240 км/х.
4. Ознака ДОТ: Представља информације о датуму производње пнеуматика. Ова ознака од 12 места састоји се од три шифре са по четири места. За купце пнеуматика је најважнија трећа четвороцифрена шифра.
Она заправо показује недељу (прве две цифре) и годину (друге две цифре) израде пнеуматика.
Наравно, због логистике производње пнеуматика и транспорта не можемо очекивати да ћемо увек добијати само најновије пнеуматике. Али то не представља проблем јер је старење пнеуматика у складишту, захваљујући новим материјалима и адитивима, знатно успорено.
Пнеуматици много брже остаре ако су монтирани на возило јер на њих утиче више фактора – сунце, температура и механички утицаји са пута итд.
5. "М С" и "3ПМСФ": Прави зимски пнеуматици, поред ознаке М С, имају на бочном зиду и ознаку снежне пахуљице на алпском врху (енглеска скраћеница 3ПМСФ), а подвргнути су и строгим тестовима на снегу и леду. Не бисмо смели да их мењамо са пнеуматицима који имају само ознаку М С.
По нашој законској регулативи се, иначе, пнеуматици са том ознаком сврставају међу зимске пнеуматике, али се за вожњу у правим зимским условима препоручују пнеуматици са ознаком снежне пахуљице на алпском врху (3ПМСФ).
6/7. "XL" и "СУВ": Ознака XL или Extra Лоад је по навици написана уз ознаку за носивост пнеуматика. Означава модел који има ојачану конструкцију (пре свега бочне зидове пнеуматика) и већу носивост. Ови пнеуматици су намењени за коришћење на тежим возилима.
Ознаку XL не треба мешати са специјалним моделима пнеуматика за спортска теренска возила (СУВ) који се од првих битно разликују.
8. Индикатор хабања пнеуматика: У профилу свих новијих аутомобилских пнеуматика могу да се опазе мање избочине. Оне означавају минимално дозвољену дубину профила.
На пример, зимски пнеуматици Goodyear, уместо обичне избочине, у профилу имају снежну пахуљицу – и кад се она због хабања више не види, пнеуматик није више за употребу.
Сваки нови пнеуматик има приближно од 8 до 10 милиметара профила.