ВЕРОВАТНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Шта су заправо угљенично неутрална синтетичка горива?
Потиче од чињенице да се ЦО2 извлачи из атмосфере.
Е-горива или електрогорива су синтетичка горива добијена од ухваћеног угљен-диоксида или угљен-моноксида и водоника помоћу електричне енергије добијене из обновљивих извора.
НОВИНЕ У ЗАКОНУ: Таксисти више неће смети да возе БЕНЗИНЦЕ и ДИЗЕЛАШЕ
САВЕТ НА ДРУМУ: Ево како да уз ПОМОЋ једноставног ТРИКА лако пребродите СУЖЕЊЕ пута
НИЈЕ СВУДА ИСТО: Разлике у цени НИСУ МАЛЕ, ево колико кошта лекарско уверење за ПОЛАГАЊЕ ВОЖЊЕ
Коначно одобрени за продају после 2035. године у Европи, нови аутомобили термичким моторима мораће да испуне један услов: да "пију" искључиво синтетичко гориво које Porsche већ производи у малим количинама заједно са партнерима Сиеменс Energy и ExxonMobil у пилот фабрици која се налази у Чилеу. Остаје да се види како ово гориво функционише и коме је намењено.
Као што му име говори, синтетичко гориво не постоји у природи као такво: најчесће се производи од мешавине атмосферског ЦО2 и водоника произведеног електролизом. Овако настаје гас или метанол, који се претвара у синтетичко гориво након друге рафинације. На крају се добија бензин (или по жељи дизел, керозин или синтетичко уље) спреман за погон термичког мотора без најмањих техничких модификација.
Ове различите фазе производње троше много енергије, која наравно мора бити обновљива да би овом гориву пружила све своје еколошке предности. Отуда је избор Porschea и његових партнера да користе ветрогенераторе и поставе своју пилот фабрику у Патагонији, где ветар дува довољно да окреће лопатице пуном снагом 270 дана у години. Идентична ветротурбина инсталирана у Немачкој била би тамо само 80 дана у години и стога би производила 3,5 пута мање енергије. (Могли би да искористе и енергију Сунца, примедба уредника).
Статус готово угљенично неутралног горива потиче од чињенице да се ЦО2 који се користи за његову производњу прво извлачи из атмосфере. Стога се процењује да аутомобил не емитује (много) више ЦО2 од онога што је његово гориво "захватило". Емисије честица и NOx takođe остају.
Са једном турбином на ветар, фабрика у Чилеу може да произведе 130.000 литара горива годишње. Проширење флоте ветротурбина омогућиће производњу 55 милиона литара од 2025. године, а затим 550 милиона литара 2027. захваљујући дугорочно планираним 380 ветротурбина. Кап е-горива у океану нафте: 2020. године, само у Француској, потрошено је 42,55 милијарди литара горива упркос узастопним затварањима због лудила око короне! Стога смо далеко, веома далеко од снабдевања 1,3 милијарде термичких возила која су тренутно у оптицају у свету.
Porscheov циљ није да резервише е-гориво за своје купце, већ да покаже да његова производња "нискоугљеничног" горива функционише. Наравно, ово чилеанско гориво неће завршити у смећу! Прво ће се користити за снабдевање 911 ГТ3 пријављених за такмичење Суперцуп, а затим за снабдевање свих центара Porsche Experience, који пружају курсеве вожње широм света. Коначно, омогућиће да се напуне "први литри" резервоара стандардних Porschea који излазе из фабрике. У 2030. години, циљ би био да се вишак убаци у традиционалну дистрибутивну мрежу, јер се е-гориво може без проблема мешати са другим горивима.
За Porsche, тренутна цена е-горива не значи много и мора се сагледати с обзиром на почетна улагања, која су логично значајна (100 милиона евра само за произвођача). Портпарол Porschea процењује његову тренутну цену на око 10 долара по литру, али би до 2030. она могла пасти на око 2 долара по литру "према најоптимистичнијим прогнозама".
Ако вам ова последња цена не делује застрашујуће, запамтите да је објављена без пореза, што на нафтне деривате у Србији представља више од половине цене горива, док у Француској иде и преко 60 процената. Другим речима се може рећи да одрживост овог "зеленог" злата ће зависити од пореских подстицаја које ће потенцијално дати руководства држава.
На папиру се чини да је синтетичко гориво чудесно решење: скоро нулта емисија угљеника, потпуна компатибилност са новим термичким моделима или онима који су већ у оптицају, транспорт и дистрибуција су могући у постојећим мрежама. Нажалост, његова скупа и сложена производња га можда никада неће учинити приступачним или распрострањеним горивом, што ће ограничити његову употребу на купце који су у стању да приуште ретке моделе са моторима са унутрашњим сагоревањем који ће се и даље продавати након 2035. године.
Са овим преокретом у Бриселу, неки произвођачи су сачували своје драгуље (Porsche, Ferrari, Lamborghini, …). Французи неће мењати своје планове: Renault и Stellantis су већ обећали потпуну електрику у Европи до краја деценије.