НОВИ ЦЕНОВНИК У БАНКАМА: Шта је поскупело и како можете да прођете јефтиније?
Подсетимо, поједне банке су повећале цену својих услуга
Банке, којих у Србији укупно има 26, нису већином подигле своје услуге. Такође, нема говора о наводном договору о повећању цене одржавања рачуна, исплати готовине, СМС обавештења, коришћењу банкомата и других услуга.
ДА ЛИ ЋЕМО ПОНОВО ПЛАЋАТИ ГОРИВО 170 ДИНАРА? Познато када можемо да очекујемо поскупљење
РАЗРЕШИТЕ ДИЛЕМЕ: Уз ову формулу најлакше израчунајте колика ће вам бити пензија
ГРАЂАНИ, ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ: Уколико не испуните једну обавезу ове недеље, следе ВИСОКЕ КАМАТЕ!
Како су рекли у Народној банци Србије (НБС), банке морају да обавесте своје клијенте унапред о евентуалном мењању свог ценовника, а додатно, сваки клијент има право избора и могућност да раскине уговор са банком.
Оно што се такође заборавља јесте чињеница да постоје нове функционалности које могу да се ураде и без одласка у банку што неке користе за поскупљење услуга, а друге да умање неке друге. Односно, користећи мобилно банкарство можете избећи наплату одређених тарифа.
Тренутно најнижа цена одржавања рачуна износи 95 динара, док у појединим да цифра иде и до 500, у зависности од пакета и уговора. Грађани би свакако требало да обрате пажњу, нарочито на ситна слова у уговорима, и да избегавају дозвољени минус који је на пример, најскупљи банакрски производ, а на крају се он и не искористи, док накнада уредно тече.
- Указујемо да је, као што је то случај и у осталим државама с тржишном економијом, висина накнада коју пружалац услуга наплаћује за услуге које пружа, предмет самосталне пословне политике и одлуке тог пружаоца услуга, којом он настоји да буде што конкурентнији на тржишту. Народна банка Србије, као и друге централне банке, прописима и одлукама не утврђује конкретну висину накнада за поједине услуге које пружају банке или платне институције и институције електронског новца. Задатак централних банака је да усмери пружаоце платних услуга да информације о накнадама учине корисницима што "видљивијим" - рекли су у НБС.
Висина накнаде коју банка наплаћује корисницима је један од битних услова под којима банка пружа одређену услугу, и то је један од обавезних елемената оквирног уговора о платним услугама.
Такође, банке су у складу са Законом о платним услугама дужне да о променама накнада информишу своје кориснике.
Банка мора да вам јави два месеца пре
- Како је висина накнаде за услуге које банка пружа обавезни елемент оквирног уговора о платним услугама, у случају корисника физичких лица, банка је дужна да о њиховој промени информише корисника писменим путем и то достављањем предлога измена (у овом случају предлога нових накнада) најмање два месеца пре предложеног датума почетка њихове примене. Ако је тако уговорено оквирним уговором између корисника и банке, може се утврдити да ће се сматрати да се корисник платних услуга сагласио с достављеним предлогом измена ако пре дана почетка њихове примене није обавестио банку да се с тим предлогом није сагласио - напомињу они.
Приликом достављања предлога измена оквирног уговора (укључујући, дакле, и измене накнада које банка наплаћује за платне услуге), банка је дужна да истовремено с достављањем тог предлога обавести корисника платних услуга о његовом праву да пре дана почетка примене предложених измена може да раскине оквирни уговор без плаћања накнаде и других трошкова, ако не прихвати тај предлог.
- Дакле, корисник платних услуга није дужан да прихвати измене (конкретно повећање накнада за платне услуге које банка пружа) и може раскинути уговор с банком и она о том праву мора и да га обавести - кажу у НБС.
На тржишту наше земље послује 26 банака, 14 платних институција и две институције електронског новца и корисници платних услуга могу изабрати неког од тих пружалаца платних услуга, тј. оног за којег оцене да ће на најекономичнији и најефикаснији начин моћи да задовољи њихове интересе.
Управо како би се грађанима и привреду што више поједноставила одлука у вези избора, на интернет презентацији Народне банке Србије обезбеђен је информативни преглед накнада пружалаца платних услуга повезаних с платним рачунима и у оквиру тог прегледа накнада корисници могу према одређеним понуђеним критеријумима размотрити понуде више њих.
Како да прођете јефтиније?
- Када је реч о онлајн коришћењу банкарских услуга, указујемо да банке у пракси имају ниже накнаде за платне услуге, тј. извршавање платних трансакција коришћењем м-банкинг и е-банкинг апликација, у поређењу са извршавањем платних трансакција на шалтеру банке.
Поједине банке нпр. у оквиру јединствене накнаде за вођење и одржавање одређеног пакета текућег рачуна омогућавају клијентима да одређен број плаћања (а неке банке и сва плаћања) извршена кроз м-банкинг и е-банкинг изврше без додатне провизије банке.
- На тај начин банке с једне стране ефикасније управљају ресурсима и трошковима (нпр. трошкови по основу рада експозитура или обраде примљеног готовог новца и сл.), а с друге стране подстичу и клијенте да користе безготовинске начине плаћања, што је и клијентима у интересу, јер не морају да одлазе лично у експозитуру, не морају да чекају у редовима, а могу са било ког места и у било које време да изврше плаћање - појашањавају у НБС.
Треба разумети да као што банка доноси пословну одлуку којом утврђује висину накнаде за услуге које пружа, тако банка опредељује и шта ће све обухватити том накнадом. У том смислу у пракси је могуће да одређена банка не наплаћује посебно накнаду за услугу електронског банкарства, већ само једну јединствену накнаду за одржавање целог пакета услуга повезаних с платним рачуном. С друге стране, нека друга банка ће можда имати нижу накнаду за одржавање и вођење платног рачуна, али ће уз њу додатно наплати посебну накнаду за извршавање трансакција коришћењем апликације електронског банкарства. Такође, одређене банке нпр. имају пословну политику да не наплаћују накнаду за извршавање првих пет или десет трансакција у апликацији електронског банкарства, али ће за сваку трансакцију преко тог броја наплатити одређену накнаду.
- На крају, имајући у виду број пружалаца платних услуга на нашем тржишту, тешко је говорити о некој одређеној динамици према којој се врше промене висине накнада које они наплаћују за услуге које пружају, јер као што смо већ истакли, реч је о индивидуалним одлукама и пословним политикама сваког од њих, а које они доносе водећи се законитостима једног конкурентног тржишта и својим пословним интересима међу којима је свакако и што већи број задовољних корисника - кажу у централној банци.
Такође, сагласно Закону о заштити корисника финансијских услуга, банке су дужне да најкасније 15 дана пре почетка примене, на видном месту у пословним просторијама и на Интернет страници обезбеде да се корисник упозна са применом општих услова пословања која обухвата и акта којима се утврђује накнаде и друге трошкове које банка и други даваоци финансијских услуга наплаћују корисницима (нпр. тарифа накнаде).
Дакле, свака банка је самостална у одлуци о цени својих услуга, али с обзиром да у Републици Србији тренутно послује 26 банака, свакој банци је у интересу да има конкурентну понуду својих услуга.
С тим у вези, банке су у предуговорној фази дужне да кориснику пруже информације и одговарајућа објашњења о условима који се односе на уговор о депозиту, кредиту, уговор о дозвољеном прекорачењу рачуна, односно уговор о издавању и коришћењу кредитне картице за које је показао интересовање, на начин који ће кориснику омогућити да упореди понуде различитих давалаца исте услуге и процени да ли ови услови одговарају његовим потребама и финансијској ситуацији, али који корисника ниједног тренутка неће довести у заблуду, саветују у НБС.
Подсетимо, поједне банке су повећале цену својих услуга, па тако СМС сада кошта 100 динара, затим је за 200 динара или 66 одсто скупља услуга замене картице уколико је украдена или изгубљена, па се уместо 300 динара сада плаћа за то 500 динара. Уведена је и накнада за проверу стања на банкомату уз помоћ кредитне картице од 40 динара.
Ипак, напомињемо да је ово реч само о оним банкама које су већ обавестиле своје клијенте о истим новинама, што свакако није свих 26 на нашем тржишту како се појавила информација раније.