Свако друго возило 2021. неће моћи да прође технички, ни да се региструје! За то ће вам требати још 1.500 евра!
Свако друго возило у Србији 2021. године неће моћи да прође технички преглед ни да се региструје!
Наиме, 5. јула 2021. на снагу ступа нови "Правилник о подели моторних и прикључних возила и њиховој техничкој исправности", који предвиђа строгу контролу емисије штетних гасова. Када буде почео да се примењује, технички преглед неће моћи да прође ниједан аутомобил са "евро 3" мотором који нема исправан катализатор код бензинаца или ДПФ филтер код дизелаша, што је око милион возила у Србији.
ГРАЂАНИ, СПРЕМИТЕ СЕ: Ово је 5 најважнијих ствари које су ПОСКУПЕЛЕ и које ћете плаћати више у 2020.
ПОСКУПЉУЈЕ ПРЕПЛАТА ЗА РТС: Од 1. јануара очекујте рачуне веће за ОВОЛИКО
СУПЕР ТРИК ЗА БРЗУ УШТЕДУ! Ево како да уштедите 1.400 ЕВРА, а да се ничега не одрекнете!
Ови делови су изузетно скупи и њихова замена или поправка возаче ће коштати од 1.000 до 1.500 евра, што је више него вредност великог броја тих аутомобила и нимало се не исплати. Тако ће власници масовно одвозити возила на отпад, чиме ће наша земља постати право "гробље аутомобила". Још већи проблем је за 500.000 пољопривредних машина, камиона и аутобуса од којих већина не може да испуни ове еколошке стандарде, па стручњаци сматрају да ће овај правилник морати да се промени или да се одложи његова примена.
Директор Центра за моторна возила у AMSS-u Милан Божић каже да примена овог правилника неће бити нимало лака.
- Проблем је што су код великог броја аутомобила скинути катализатори и ДПФ филтери јер се често запушавају, замена је скупа, а и њихово скидање додаје неколико коњских снага. Једини начин да се тај проблем реши биће враћање катализатора и ДПФ филтера или "ретрофитинг" возила, односно чишћење мотора како би прошао технички преглед, што се ради у ЕУ. Међутим, све то је скупо и најчешће скупље од самог возила, па се то многима неће исплатити - објашњава Божић.
С друге стране, генерални секретар Српске асоцијације увозника аутомобила и делова Бобан Николић рекао је да су возачи на време обавештени и да им је дато три године да се прилагоде.
- И прошле и ове и следеће године на техничким прегледима се мери емисија штетних гасова и возачу се каже, када не испуњава стандарде, да мора свој аутомобил довести у ред. Све ово није од јуче, возачи врло добро знају да ће од 2021. ступити на снагу нови правилник. Имали су довољно времена да нађу неко решење. Па не можете да увезете неки крш који платите 1.000 евра и да у њега ништа не улажете. Ко не плати на мосту, плати на ћуприји, ђаво увек дође по своје. Не кажем да сви ови људи треба да купе нове аутомобиле јер немају новца, али могу да купе "млађе" половњаке. Па ако су једна Северна Македонија и Албанија одавно донеле прописе да не може "евро 3", онда стварно не видим ниједан разлог да ми то не урадимо - јасан је Николић.
С њим се слаже и аутор и водитељ емисије САТ Младен Алвировић, који тврди да је неопходно имати исправан аутомобил, а они којима су извађени одређени делови то нису.
- Аутомобили са "евро 3" мотором са којих су скинути катализатори или ДПФ филтери избацују у ваздух чист отров и то не одговара ниједном постојећем пропису. Мени је јасно да је замена тих делова изузетно скупа, чак и већа од вредности аутомобила, али возачи имају сасвим довољно времена да се ослобађају ових возила. Наши људи морају да схвате да није проблем да се возе стари аутомобили, то се ради у целом свету, у Минхену виђам "голф двојке", али морају да буду исправни. То значи да мора да се улаже у аутомобил, и ако имате 3.000 евра, не дајете све на аутомобил него дате 2.000 за куповину и 1.000 да уложите у њега. И није поента ако имате 3.000-4.000 евра да купите BMW или "ауди" који није исправан, већ је боље да тај новац дате за исправан и млађи "фијат" или "шкоду". Што се тиче самог правилника, сматрам да ће он вероватно морати мало да се одложи иако је истина да су људи на време обавештени. Оваква регулатива нам је више него потребна јер саобраћај директно загађује простор у коме живимо. Индустрија је већи загађивач, али је она ван града, а саобраћај је директно у граду и људи удишу отрове које аутомобили испусте - јасан је Алвировић.
Искусни београдски ауто-механичар Владан Контић рекао је да куповина и уградња новог катализатора или ДПФ филтера кошта од 1.000 до 1.500 евра, што је прескупо за тако старе аутомобиле.
- Људи су катализаторе и ДПФ филтере махом и скидали јер је замена изузетно скупа. Ако хоћете сада да купите нов катализатор или ДПФ филтер, то вам је трошак од 1.000 до 1.500 евра. Како то може да се исплати некоме ко вози 18 година стар аутомобил који цео не вреди толико. Уз то, када скидате ДПФ филтер морате да "дирате" и софтвер како би аутомобил радио без њега, тако да ако неко хоће да га врати, мора да плати и поновно намештање софтвера. Увек постоји опција да набавите полован катализатор или овај филтер, али је то ризик јер може да вам се запуши или поквари за месец дана, и шта ћете онда. Искрено мислим да ће возачима ових аутомобила једина и најбоља опција бити да купе нешто новије - искрен је Контић.