Српски студенти развијају пројекат заједно са познатим америчким научником и његовим студентима
Популаризација науке у Србији и допринос образовању кроз неуронаучне експерименте
Амерички неуронаучник и ТЕД говорник Грег Гејџ, долази овог месеца у Србију како би своју мисију популаризације (неуро)наука, заједно са америчким и српским студентима, спровео и код нас. Након развоја експеримената током лета и допуне његове књиге истим, план је да се они могу спроводити и у Мејкерс лабовима и средњим школама у Србији.
У оквиру Летње школе која се реализује овог јула у Београду, Грег Гејџ ће са своја три студента са Универзитета у Мичигену и нашим студентима са Електротехничког факултета Универзитета у Београду, Филозофског факултета Универзитета у Београду, одсек Психологија, Биолошког факултета и Медицинског факултета Универзитета у Новом Саду, спроводити експерименте из области неуронауке који ће ући у допуњено издање његове књиге “Како ваш мозак ради? - неуронаучни експерименти за све” коју је издао престижни МИТ press. Ова књига обилује практичним и једноставним експериментима, и представља ризницу лекција из неуронаука.
Уз подршку Групе за образовање коју чине Нордеус Фондација, Центар за промоцију науке, Иницијатива “Дигитална Србија” и Достигнућа младих, биће преведена на српски, штампана у 1.000 примерака, и донирана средњим школама и отвореним Мејкерс лабовима широм Србије, заједно са посебном едукацијом за наставнике. Грег Гејџ ће донирати и научне сетове, чиме ће те школе бити потпуно оспособљене и опремљене да спроводе неуронаучне експерименте са својим ученицима.
Рад Грега Гејџа представља прави допринос српском образовању, а спуштање знања и лекција из области неуронаука на ниво средње школе, повећаће вероватноћу да се већи број младих одлучи за развој каријере у STEAM наукама, између осталог и области неуронауке. С обзиром да су болести нервног система проблем будућности и да се код 1 од 5 људи на свету развија нека врста поремећаја за који не постоји лек или терапија, изузетно је важно да се што више људи бави овим истраживањима. Истраживања из ових области до сада су била резервисана за велике универзитете, институте, установе са великим буџетима и напредније системе. Сада ће и наши средњошколци, наставници, родитељи, студенти имати прилику да се упознају са значајем ове области и можда једног дана креирају решење које ће унапредити неронауку на светском нивоу.
На овај начин се једна од најважнији научних области данашњице приближава и чини доступнијом деци, младима, наставницима и родитељима у нашој земљи, а наш образовни систем постаје богатији за један напредан иновативни програм.
- Неуронауке се баве одгонетањем комплексности наших мозгова и зато су једно од најинтердисциплинарнијих научних поља, јер потребни су нам и инжењери и биолози и лекари и филозофи и психолози и многи други научници да бисмо разумели како наш мозак ради. Самим тиме неуронауке пружају огроман потенцијал за едукацију из СТЕМ области, јер захтевају комбиновање знања из различитих наставних предмета. Додатно, мејкерски приступ истраживању мозга, који поседује Backyard браинс, отвара непрегледне креативне могућности за истраживање средњошколцима и улива веру да наука није нешто што се може изводити само у лабораторијама на скупој опреми, већ да сваки заинтересовани појединац може да пружи допринос научним истраживањима - нагласила је Марјана Бркић, доктор неуробиологије и в.д. директора Центра за промоцију науке.
Прва фаза - рад студената са светски признатим научником
Познати ТЕД говорник, суоснивач и ЦЕО компаније "Backyard Браинс", неуронаучник, писац и биомедицински инжењер, Грег Гејџ кроз своје активности развијања иновативних програма и пројеката, настоји да широј јавности омогући да непосредно уче о и учествују у неуронаучним открићима. Грег је награђивани истраживач Националног института за здравље и добитник признања Беле куће за своју посвећеност популаризацији науке.
Циљ америчког научника, који је и раније радио на популаризацији науке у Србији, јесте да на једноставан начин, кроз практичне примере, омогући свима да разумеју појмове из области неуронаука и да је на тај начин демистификује и популаризује. Грег доноси и 100 китова (сетова за његове експерименте) за рад, то јест спровођење експеримената из књиге, а све информације о сетовима се могу наћи на његовој платформи Backyardbrains.
У оквиру Летње школе неуронаука, студенти, подељени у тимове, радиће на четири одабрана експеримента сваког радног дана по осам сати у Мејкерс спејсу Центра за промоцију науке. Овај пројекат резултираће додатком у књизи који ће обухватити и упутства за наставнике и друге научне ентузијасте. Поред тога, резултат рада целог тима биће и научни рад о томе како су спроводили летњу школу, који ће бити публикован у међународном научном часопису, али и као приручник за наше наставнике.
- Заиста уживам у раду са студентима у Србији. Увек је сјајно видети колико су одушевљени кад спроводе своје експерименте. Поред тога што развијамо нова поглавља за књигу, верујем и да ће многи од њих објавити своје резултате у рецензираним академским часописима. Такође, једва чекам да видим како ће наставници користити нове алате и материјале. Ово је сјајна прилика да најсавременије неуронаучне концепте донесемо директно у учионице - изјавио је Др. Гејџ.
По завршетку Летње школе, крајем јула, широј јавности ће бити представљени резултати студентских пројеката, али и најављене наредне активности.
Кроз овај пројекат, наши студенти ће имати прилику да се повежу са својим вршњацима из другог дела света који деле иста интересовања, и упознају потенцијално другачији приступ решавању проблема, разумевању науке и експериментисања.
Допринос српском школству и образовању
Након Летње школе, допуњена књига биће преведена на српски, штампана у 1.000 примерака који ће бити подељени средњим школама у којима су отворени Мејкерс лабови. Тим Центра за промоцију науке ће, уз помоћ посебног приручника, обучити наставнике за рад са ђацима и извођење експеримената. Такође, сва опрема биће донирана Мејкерс лабовима, како би школски тимови самостално и адекватно могли да раде са децом и преносе им знање кроз практичне примере и наредним генерацијама.