Будућност Фијата НЕИЗВЕСНА: Кључни датум 29. септембар!
Економисти открили од чега зависи "судбина" фирме
Пре девет година представници Владе Србије и италијанске Фијат групе потписали су уговор о заједничком улагању у Застава аутомобиле, вредан око 950 милиона евра. Њиме је прецизирано да ће нова компанија упослити 2.400 радника, као и да ће заједничко власништво бити подељено у односу 2:1, те да ће Фијат имати 67 одсто удела у власништву, а Влада Србије 33 одсто. Уједно, предвиђено је да ће Фијат преузети имовину крагујевачке фабрике Застава.
Штрајк није начин: Брнабић открила "пакује ли" Фијат кофере
Одлазак Фијата из Србије?! Најгори могући сценарио!
Како је наведено у ондашњем извештавању медија, почетна инвестиција италијанске фабрике аутомобила износила је 700 милиона евра, док је српска Влада за почетак издвојила више од 200 милиона евра.
Уговор је, тврди економиста Милан Р. Ковачевић, производњу ограничио на десет година, док је компанија основана на неодређено.
- То значи да ће се након десет година нешто догодити, а ми не знамо шта - рекао је за портал SrbijaDanas.com постављајући питање о будућности сарадње.
Наиме, Ковачевић сматра да је уговор јавности недовољно познат и да од тих непознатих одредаба зависи начин на који ће се решити судбина Фијата у Србији.
- Преузимања можда уопште не може бити. Зависи шта је у уговору Фијата и наше Владе. Ако је тамо предвиђено да они могу да се договоре да неком другом то препусте, онда би то могао бити било ко, па зашто не и Мерцедес - реаговао је на нагађања јавности, потпирена наводном посетом делегације компаније Мерцедес Фијатовим погонима у Крагујевцу.
Брнабић након потписивања споразума у Фијату: Нађен је добар компромис!
Иако не зна шта је тачно у уговору, према праву прече куповине за који верује да је његов саставни део, сматра да нико не би могао преузети ни Фијатове две трећине фирме, без сагласности Владе РС. Уједно, сматра да "нашој страни предавање свога дела вероватно и не пада на памет“.
- Чак и ако је уговорено да се не може вршити преузимање, те да ће се направити нови аранжман, ја се радујем да тај аранжман не буде тако неповољан за нас као што је био овај садашњи. Бојим се да Фијат може опет овако халапљиво и себично тражити за себе. Ми смо грдне новце потрошили, а мали део тога смо назад вратили - оценио је он подсећајући на један од најконтроверзнијих потеза Владе Мирка Цветковића.
Фијат понудио ПОВЕЋАЊЕ ПЛАТА од 9 одсто: Уважили захтеве радника!
Сматра да је уговор којег су 29. септембра 2008. године потписали тадашњи министар економије и регионалног развоја Млађан Динкић и председник Фијат групе Серђо Маркионе врло неповољан по српску привреду.
- Фијат је тада одлично прошао. Господин Динкић их је стално протежирао. Знате да смо имали посебне услове за продају Фијатових аутомобила у нашој земљи, то значи да смо одливали новац да их одобровољимо. Дали смо много, а то није све укалкулисано као наш улог и, најзад, ослободили смо их пореза и дали им субвенције. Ми смо на штети ту. Превише смо уложили, а врло мало, ако ишта, вратили смо назад - незадовољан је Ковачевић.
Данас је тачно девет година како је потписан уговор са Фијатом, који ће важити још годину дана, када ће се знати судбина крагујевачке фабрике.
Тронедељни штрајк
Већ на почетку свог премијерског мандата Ана Брнабић била је суочена са невољама у Фијату. Радници су обуставом производње 27. јуна започели штрајк који је трајао до касних поподневних сати 18. јула.
Он је окончан преговорима у Скупштини Града Крагујевца након што се премијерка са представницима штрајкача током више од два часа "борила за Фијат као за смедеревску железару".
Већ тих дана покренуте су спекулације о евенуталном "одласку" Фијата што је означено најгорим могућим сценаријом.
Средином јула ове године Председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж тим поводом говорио је о неизвесности 10.000 запослених, чија су радна места посредно или непосредно везана за рад те компаније.
Како је раније наведено, у укупном извозу Србије Фијат учествује са осам одсто, док у региону Шумадије и Поморавља чини то са више од 57 одсто.