ЦРНА ГОРА НА РУБУ ФИНАНСИЈСКОГ КРАХА ЗБОГ "НАЈСКУПЉЕГ АУТО-ПУТА НА СВЕТУ": "Ово је геополитички кошмар!"
Црна Гора моли Европску унију за помоћ, позајмили од Кине милијарду америчких долара које не могу да врате
Црна Гора замолила је Европску унију за помоћ при отплати позајмице од милијарду америчких долара коју је узела од Кине како би довршила недовршени путни пројекат, јавља Финанциал Тимес.
ЖЕЛИТЕ ДА ИДЕТЕ У ПРЕВРЕМЕНУ ПЕНЗИЈУ? Детаљно упутство како остварити то право пре него се правила построже
УЧЕНИЦИ ЖЕЉНИ ЖИВЕ РЕЧИ: План повратка ђака у школске клупе
ПРЕДУЗЕТНИЦИ, ОПРЕЗ: Данас истиче рок за плаћање треће рате дугованог пореза
Сага о недовршеном пројекту који гради државна фирма China Роад анд Бридге Цорпоратион део је веће геополитичке борбе за утицај на периферији Европске уније, а одговор Брисела на молбу Подгорице одредиће однос Уније с регионом.
- Црна Гора довољно је мала да ЕУ одлучи да јој пмогне рефинансирати ту позајмицу - рекао је за Финанциал Тимес министар финансија Црне Горе Милојко Спајић.
- То ће за Унију бити мала, али лака победа - додао је.
Стефан Владисављев, аналитичар за спољну политику у think-tanku Београдски фонд за политичку изврсност, рекао је да је први пут да се Црна Гора или нека друга земља са Западног Балкана због растућег кинеског утицаја обратила Европској унији.
- Нисмо чули да је неко од Брисела тако отворено тражио помоћ у борби против тога.
Црна Гора алармирала је многе када је 2014. године с кинеском банком Екслм потписала договор о финансирању 85 посто трошкова ауто-пута помоћу позајмице од нешто мање од милијарду америчких долара.
Спајић каже да је прва деоница пута која је изграђена била дугачка 41 километар те да је плаћена 820 милиона евра, што је чини једном од најскупљих ауто-путева на свету. Споменута деоница представља тек једну четвртину од укупне дужине планиране цесте.
- Тренутно се ослањамо на Кину када је реч о инфраструктури... геополитички гледано, ситуација је драматична - рекао је Спајић те додао да се Црна Гора у туризму, својој најважнијој привредној грани, ослања на госте који нису становници Европске уније.
- Морамо се боље повезати са својим савезницима из Европске уније. Морамо се ускладити с економијом - надовезао се министар финансија.
Русија је досад била један од највећих инвеститора у Црну Гору, која се нада да ће 2024. године добити зелено светло за улаз у Европску унију.
Спајић је рекао да ће Црна Гора финансијску помоћ тражити од бројних западних организација, укључујући и од Европске комисије, Европске инвестиционе банке те Европске банке за обнову и развој. Унија је рекла да је спремна помоћи Црној Гори, али је званичник Комисије рекао да ће се тешко пронаћи прикладни финансијски инструмент преко којег ће се помоћ реализовати. Тај ће задатак бити тим тежи јер је пројект био пред завршетком.
- Политички гледано, желимо да помогнемо... Али величина позајмице није пропорционална економији државе па није очито која ће се механизам употребити - рекао је званичник.
Званичник је додао и да ће се Црна Гора морати обавезати да ће спровести одређене фискалне реформе, а назначио је и да цестовни пројекат није у складу са стандардима Европске уније.
Уговор о изградњи ауто-пута потписала је Влада Републике Црне Горе која је августу 2020. године након 30 година изгубила власт у тој земљи, а коју је предводила Демократска партија социјалиста актуалног председника државе Мила Ђукановића. Одлука да се крене у изградњу споменутог ауто-пута преиспитивана је више пута, а две студије исплативости објављене 2006. и 2012. године закључиле су да је она економски неисплатива.
Иста је та влада непосредно пре краја свог мандата с кинеско-црногорским конзорцијумом потписала 54 милијуна евра тежак уговор о изградњи термоелектране.
Кина је власник једне четвртине црногорског иностраног дуга. Упркос томе што су радови на цести више пута одгађани, прва рата дуга на наплату стиже у јулу 2021. године.
Ако Црна Гора не би испунила своје обавезе, Кина би добила право да располаже с црногорским земљиштем које је та земља дала као јамство.
Актуална црногорска влада, коју води премијер Здравко Кривокапић из коалиције "За будућност Црне Горе" те која је у децембру 2020. године преузела власт у земљи, суочава се бројним изазовима.
Један од њих је свакако чињеница да је црногорски туризам, према подацима Међународног монетарног фонда, прошле године пао за 15 посто.
Спајић је рекао да Подгорица с Пекингом преговара око још једног дуга који је тежак 127 милиона евра.
Посматрачи апел Црне Горе виде као прилику за Брисел.
- Унија се треба укључити - рекла је Тена Прелец, стручњак за регију са Универзитета Оксфорд.
- Црна Гора је у дворишту ЕУ. Унија укључењем у овај случај може показати да је прави играч, прави геостратешки фактор - закључила је Прелец.