Друмови ће пожелети Турака, ал' Турака нигде бити неће: Од путарине у Србији 1,5 милијарди динара мање
У "Путевима Србије" очекивали су у 2020. години раст од 13 одсто, а уместо њега, приходи су пали 16,6 одсто
Српским коридорима прошле године је прошло око осам милиона возила мање него 2019. и наплаћено је 1,5 милијарди динара мање од путарине. И ко би рекао да ће стихови чувене песме "Почетак буне против дахија" поново постати актуелни на почетку треће деценије 21. века - ..."друмови ће пожелети Турака, ал' Турака нигде бити неће"... Наиме, велики део новца од путарина у нашу касу сливао се од турских држављана који би, нарочито лети, из земаља западне Европе кретали до матице, плаћајући успут харач на нашим наплатним рампама.
ЈАВНА ПРЕДУЗЕЋА ТЕШКУ 2020. ГОДИНУ ЗАВРШАВАЈУ СА ПРОФИТОМ? После мањка на крају 2019. године ситуација се променила
ПОДИГЛИ ЦЕНЕ НА ЗЛАТИБОРУ НЕБУ ПОД ОБЛАКЕ! Прилагођене свачијем џепу? Огласили се из Туристичке организације
ЗЕЛЕНИ КИЛОВАТИ ДИЖУ РАЧУНЕ ЗА СТРУЈУ: У јануару ћемо плаћати око 150 динара више, али то је тек почетак!
Међтуим, у 2020. години догодила се пандемија короне, која је "закључала" целу Европу, па су изостали одласци на летовање, због којих је смањен број возила на јужном и источном краку Коридора 10, док је смањењу броја пролазака на наплатној станици ка Хрватској, код Шида, пресудно што ни турска ни српска дијаспора нису прошле године стигле у своје завичаје.
Процентуално, забележен је пад од 16,6 одсто. Током 2020. године, до 24. децембра, на ауто-путевима у Србији је било укупно 47.885.276 возила. Путничких аутомобила, односно возила прве категорије је било 36.487.274, док је теретних возила, односно возила четврте категорије прошло 5.398.499.
Приход од наплате путарине у прошлој години, до 24. децембра, износи 25.301.20.042 динара, док је у истом периоду 2019. године био 26.898.765.034 динара.
Пад уместо раста
Програмом пословања за 2020. годину "Путеви Србије" су предвидели приход од путарине од 29,5 милијарди динара, а наплаћено је 25,3 милијарде динара. Очекивали су раст од 13 одсто, а уместо њега, приходи су пали 16,6 одсто.
- Приход од наплате путарине мањи је за 1.597.514.992 динара, односно за 5,94 одсто - наводе у "Путевима Србије". - Деонице Београд - Прешево - Димитровград, Београд - Шид и Београд - Суботица бележе смањење промета возила, од којих је највеће смањење броја аутомобила на деоници Београд - Шид, за 25,17 одсто.
На српским путевима је претходних година бележен просечан раст броја возила од око пет одсто. Подаци из годишњег извештаја "Путева Србије" показују да је током 2019. кроз 59 наплатних рампи прошло 56.878.438 возила, док их је годину дана пре било 52.723.465.
Очекивало се да се тренд раста настави с обзиром на то да су у месецима који су претходили епидемији отворене нове деонице на српским коридорима.Успостављен је затворени систем наплате на ауто-путу од Дољевца до границе Северне Македоније, 15. јуна 2019. године, на ауто-путу од Обреновца до Прељине, 1. септембра 2019. године и на ауто-путу од Ниша до Дољевца и од Ниша до границе Македоније, 16. јануара прошле године.
Траже поскупљење
Вожња ауто-путем кроз Србију ускоро би могла бити скупља за пет до шест одсто. Вршилац дужности директора "Путева Србије", Зоран Дробњак, најавио је половином новембра да ће предложити Влади Србије корекцију цена.
Он је истакао да то не би било велико поскупљење, а да би "Путеви" имали на располагању више новца за одржавање и обнову путне мреже и саобраћајница које су у надлежности локалних самоуправа. Последњи пут је путарина поскупела у јуну 2019. године, када су цене увећане за 12 одсто, а пре тога су кориговане за 10 одсто у јануару 2017. године.