ЦРНА ГОРА БИЋЕ КИНЕСКА: Сат откуцава за отплату дуга од милијарду долара за градњу ауто-пута који не води НИГДЕ (ВИДЕО)
Кинески дуг и даље неотплаћен, Црна Гора очекује помоћ ЕУ и САД
На масивним цементним стубовима који се надвијају над живописним кањоном реке Мораче у Црној Гори, налази се недовршен ауто-пут који прети да изазове банкрот мале балканске државе. Компанија "China Роад анд Бридге Цорпоратион" за коју раде кинески радници, још није завршила изградњу прве деонице ауто-пута који треба да се протеже 270 километара, до границе са Србијом.
Министар Момировић: На мосту преко Саве примењујемо најсавременију технологију у изградњи мостова
ЦЕНА "СТАРТА" У ТАКСИЈУ СКАЧЕ ЗА 50 ОДСТО? Људи више неће моћи да користе ЈЕДНУ услугу
Уводи се дуално образовање и на факултете: Премијерка Србије о једном од главних циљева Србије
Прва рата зајма од милијарду долара од кинеске државне банке доспева овог месеца, али није јасно да ли ће Црна Гора, чији је дуг због пројекта постао дупло већи од њеног БДП-а, моћи да га врати.
Копија уговора о зајму коју је прегледао амерички Национални јавни радио (НПР) показује да, ако Црна Гора пропусти рок, Пекинг има право да заплени земљиште унутар земље - све док оно не припада војсци или се користи у дипломатске сврхе.
Даље, бивша влада земље одлучила је да кинески арбитражни суд има коначну реч о било којим уговорним споровима. Потпредседник нове владе Дритан Абазовић рекао је у мају да су услови смешни.
- Ово није нормално. Ово је ван сваке логике националног интереса - рекао је тада.
Пут од црногорске Луке Бар на Јадранском мору до Београда, без излаза на море, налази се у срцу жучне расправе о кинеском утицају у Европи, како у државама чланицама ЕУ, тако и у западнобалканским земљама које теже да се придруже блоку.
Како је Пекинг проширивао свој економски досег у оквиру амбициозне иницијативе Појас и пут (БРИ), сиромашне земље широм Азије и Африке прихватале су атрактивне кинеске зајмове и обећања о великим инфраструктурним пројектима. То им је омогућило да се развијају како вероватно не би могле без приступа огромним кинеским девизним резервама.
Али неке земље, попут Шри Ланке, Џибутија и Монголије, сада су оптерећене дугом и све више зависе од добре воље Пекинга.
Црна Гора је прва европска земља која се нашла у овој позицији, са оним што је названо "ауто-путем до ничега за нигде“.
Идеја о изградњи ауто-пута може се пратити од 2005. године, годину дана пре референдума о независности. За пројекат се залагао Мило Ђукановић, који је био председник или премијер Црне Горе готово непрекидно од 1991. године.
Влада се надала да ће ауто-пут дати економски подстицај неразвијеном северу земље, подстаћи трговину са Србијом и побољшати сигурност на путевима, јер су уски, кривудави планински путеви Црне Горе изузетно опасни.
Земље Западног Балкана окружене су државама чланицама ЕУ. Али регион пати од недовољних инвестиција и деценијског лошег управљања, што уназађује његову економију, пише амерички сајт.
Током протекле деценије, док се ЕУ борила са низом криза и зауставила проширење блока, друге силе, укључујући Русију и Турску, попуниле су празнину.
Кина је била посебно активна. Пре девет година почела је да одржава годишње самите са државама источне и јужне Европе како би разговарала о могућностима улагања, што је разбеснело Брисел.
Годину дана касније, представила је БРИ, свој велики план за повезивање Азије, Европе и Африке копненим и поморским трговинским путевима. Западни Балкан, стратешки позициониран на јужном европском крилу, кључна је приступна тачка за Кину. Кинеске инвестиције у регион износе више од шест милијарди евра - укључујући ауто-путеве, железничке пруге и електране.
Црна Гора је привлачна Кини из више разлога. Она Пекингу даје улазну луку у Европу са Јадрана, а блиске економске и политичке везе са владом у Подгорици могу се показати корисним за Кину ако Црна Гора постане чланица ЕУ.
Абазовић је рекао у мајском интервјуу да ће размотрити отварање истраге о корупцији у одлуци претходне владе да подржи кинески ауто-пут. Али, у међувремену је започео разговоре са Пекингом о враћању дуга.
Само још неколико недеља дели Црну Гору од договора са конзорцијем европских и америчких банака да добије боље услове за кредит у износу од готово милијарду долара колико је узела од Кине, рекао је Јаков Милатовић, министар економије те земље.
Градња ауто-пута договорена је 2014. године и тада је црногорска влада од Кине позајмила 944 милиона долара да би ЦРБЦ обавио посао. Позајмицу је одобрила кинеска банка у власништву државе, дајући шестогодишње раздобље почека са коначним роком доспелости од 14 година. Пекинг би тако контролисао 25 посто црногорског јавног дуга.
Радови још нису завршени, цена се због "неочекиваних трошкова" повећала на готово 1,5 милијарди долара, а отплата би требало да почне ове године. Идеја је била да ауто-пут буде пуштен у промет, па да влада од тог прихода враћа дуг, али од тог плана нема ништа.
Кина, према уговору, ако дуг не буде уредно враћан, има право да намири имовином у власништву Црне Горе.
Абазовић је пре неколико месеци затражио од Европске комисије да им помогне у враћању дуга. Одговор је био негативан, јер би сваки другачији изазвао негативну реакцију јавности у северним ЕУ чланицама које би се побуниле на сам спомен учествовања у враћању дуга чланица са југа. Враћање дуга нечланици тек није била опција.
Ђукановић је наставио да брани постигнут договор са Пекингом, па је чак кинески председник Си Ђинпинг објавио да је спреман да за годину дана одложи почетак повратка дуга. Али, ауто-пут ни тада неће бити у промету, па би тако земља била одведена у дужничку клопку.
У склопу европско-америчке политике ограничавања кинеског утицаја очито је договорено да се помогне чланици НАТО-а олакшавајући јој финансијски терет. Западне банке би, преноси "Јутарњи лист", дале Подгорици кредит са каматом од 1 посто или ниже (кинески је 2 посто) уз смањење валутног ризика, што би значило да ће се позајмица номинирати у еврима. Тако би се смањио негативан утицај тог "лошег посла у Црној Гори" на позитивне економске сигнале - влада предвиђа раст од 10 посто ове године уз инфлацију од око 2 посто.
- Постоје две могућности: рефинансирање и уговор о размени, али је на столу и комбинација тих опција - изјавио је министар Милатовић.
Извор близак преговорима рекао је за ту агенцију да ће Црна Гора вероватно ићи на аранжман о размени дуга и наставити преговоре о рефинансирању, па прекинути размену када се закључе преговори о рефинансирању.