НАСТАВЉА СЕ БУРА КОЈУ ЈЕ ИЗАЗВАО ЛИДЛ! РЕАГОВАЛИ СТРУЧЊАЦИ: Ово је страшно за све грађане Србије, не само за жене
Повереница за родну равноправност Бранкица Јанковић, координаторка сигурне куће Весна Станојевић и маркетиншки стручњак Саша Боројевић реаговали на рекламу компаније Лидл
"Он је висок и поуздан. Она је ниска и невероватна. Висок квалитет и ниска цена", гласи део рекламне кампања за Лидл “Савршен пар” која је изазвала буру у јавности. Реклама је изазвала револт многих жена у Србији, које је сматрају увредљивом и понижавајућом за женски род јер жену приказују као ниску цену, а мушкарца као висок квалитет.
Повереница за заштиту равноправности Бранкица Јанковић наводи да је већ реаговала на кампању Лидла која се прво појавила на билбордима те да очекује да ускоро та компанија промени смер своје кампање.
- Сматрам да порука приказана на билборду, поводом којег смо реаговали, није примерена, и да има много бољих начина да се промовишу конкурентске предности на тржишту. Након моје реакције, компанија Лидл нам је упутила писмо у коме је изразила жаљење због ситуације која је настала у вези са њиховом медијском кампањом. Очекујемо, узимајући у обзир писмо које нам упућено као надлежној државној институцији, да ће ова компанија поштовати принцип равноправности у свом даљем пословању и оглашавању, и тиме се придружити компанијама које поштују Кодекс равноправности који је Повереник за заштиту равноправности израдио управо са циљем недискриминаторног поступања послодаваца у Србији – каже Јанковић.
Јанковић је истакла да у борби против стереотипа морамо да будемо јединствени те да свака порука која их подржава није добра.
- Није лако борити се против стереотипа и предрасуда, и свака порука која их подржава, није добра. Управо су предрасуде и стереотипи нешто против чега треба сви да се боримо, а не да их подржавамо и рекламирамо – закључује Јанковић.
Координаторка сигурне куће Весна Станојевић која је цео свој живот посветила очувању сигурности жене и борби против дискриминације и омаловажавање жена, реаговала је на рекламу Лидла рекавши да је порука коју шаље та компанија “страшна за све грађане Србије”.
- Ово је стварно катастрофа. Стварно не знам одакле некоме идеја за такву глупост. Ја мислим да је ово срамота. Жене у Србији нису неквалитетне, не могу се купити онако како они то мисле, ова порука је страшна за све грађане Србије, поготово жене. Ово је дискриминација жена и не да нема смисла, него не знам коме овакве идеје падају на памет. Срамота је и за фирму. Верујем да су многи мушкарци изненађени оваквом поруком, а када су жене у питању, стварно би требало да дигну свој глас. – каже Станојевић.
Координаторка сигурне куће сматра да оваква реклама не само да је увредљива за женски род, већ носи ризик да остави трајне последице на децу у Србији, посебно девојчице.
- Самим тим што се показује толика разлика, не мора ништа чак да се каже. Толика разлика у расту већ намеће осећај ниже вредности. Шта то значи? Жене уопште не морају да буду ниже, а поготово такав коментар. Ово је и деци порука да су жене “ниже”, мање вредне и да мање “коштају”. Девојчице у старту треба да се осећају лоше. Код деце те разлике и не постоје, девојчице су у генерацији и више него дечаци, потпуно супротно ономе што се представља, а што женама смањује самопоуздање. Не можеш радити ни маркетинг без критеријума. Мора се водити рачуна о свему што је намењено јавности. Да је онај ко је ово правио добро промислио, схватио би да је ово нешто што неће проћи.
Маркетиншки стручњак Саша Боројевић сматра са је спот кампање Лидл не само увредљив, понижавајућ према женама, већ да он крши и закон Уједињених нација.
- Повеља Уједињених нација предвиђа својим актима у борби против дискриминације да су сви људи рођени слободни и једнаки у достојанству и правима, и да сваком припадају сва права и слободе које су тамо наведене, без икаквих разлика, укључујући и разлику у погледу пола, нечије висине или тежине – каже Боројевић и додаје:
- Лидл компаније у својој кампањи не само да подстице дискриминацију према женама него враћа улогу мушког “балканца” где су жене ништа више него да рађају и кувају ручак.
Боројевић наводои да је сигуран да је маркетинг тим компаније Лидл свесно ушао у овакву кампању јер им је гавни приоритет новац.
- Компаније попут Лидла би морале да буду свесне да је потребно изменити традиционалну улогу мушкарца, као и улогу жене у друштву како би се остварила потпуна равноправност мушкараца и жена. Само уважавањем жена може се доћи до профитабилности код куповне моћи јер жена је та која је највећи потрошач. Могу да закључим да је ово маркетиншко самоубиство јер вређати жену која је највећи потросач је засигурно корак ка банкроту! - закључује Боројевић.
Колико је ова тема скренула пажњу јавности, сведочи и то што је убрзо реаговала и председница Координационог тела за родну равноправност и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић позвала је немачку компанију "Лидл" да "још једном размисли о маркетиншкој кампањи којом најављује улазак на тржиште Србије".
- Изузетно ми је драго што је компанија 'Лидл' дошла на наше тржиште, што ће упослити велики број наших младих људи, али морам да приметим да маркетиншка кампања у којој жену приказују као ниску цену, а мушкарца као висок квалитет не носи добру поруку грађанима и посебно грађанкама Србије - навела је Михајловић у саопштењу.
Она је навела да верује да ће "Лидл" у свом пословању бити друштвено одговорна компанија и да ће поштовати принципе родне равноправности, у чему ће имати подршку Координационог тела за родну равноправност Владе Србије.
- Уверена сам да када руководиоци компаније 'Лидл' боље упознају Србију видеће да жене у нашој земљи нису ни јефтине, нити их треба вредновати као робу, већ да заслужују поштовање - рекла је Михајловић.
Подсетимо, након што се у јавности подигла бура око рекалнамног спота “Савршен пар”, Лидл је издао саопштење у коме је навео да је идеја кампање да промовише оно по чему је Лидл препознат у свету, а то је најбољи однос цене и квалитета.
"Повезивање било ког од ликова са само једним атрибутом, није била наша намера. Расподела њихових експертиза једноставно је потекла од рода речи у српском језику, где је квалитет мушког рода, а цена - женског", указује Лидл.
Како бисмо добили детаљније одговоре проследили смо следећа питања тој компанији:
- Након реакције јавности обратили сте се саопштењем у коме сте објаснили вашу кампању “Савршен пар”. Међутим, у саопштењу нисте прихватили одговорност да сте увредили жене у Србији, те нас интзересује да ли ће жене добити макар извињење од ваше компаније?
- Рекли сте да циљ ваше кампање није омаловажавање, већ промовисање најбољег односа цене и квалитета и да се у реклами појављују два лика, експерти за куповину. Интересује нас због чега сте баш одабрали да експерт у виду женске особе представља односно приказује “ниску цену”?
Одговор који смо добили преносимо у целости без икаквих корекција:
“Као што смо већ истакли у саопштењу за јавност које смо издали, изузетно нам је жао због тога што је наша маркетиншка кампања „Савршен пар“ којом се промовише отварање Лидл продавница у Србији у делу јавности схваћена на начин на који нисмо намеравали. Идеја наше кампање нема за циљ да било кога омаловажава, већ да промовише оно по чему је Лидл препознат у свету, а то је најбољи однос цене и квалитета. Као главни промотери, у кампањи се појављују два лика, експерти за куповину. Расподела њихових „експертиза“ једноставно је потекла од рода речи у српском језику, где је квалитет мушког рода, а цена – женског. Међутим, ниједан од ликова није сведен само на једну особину. Они су позитивни, предусретљиви, симпатични - што ће се видети и у даљем делу кампање. Као одговорна компанија, у свим сегментима пословања поштујемо принцип равноправности и дубоко ценимо напоре свих институција, организација цивилног друштва и појединаца које улажу у стварање друштва равноправних људи са једнаким могућностима. Компанија Лидл залаже се за исте вредности и велику пажњу посвећује једнаком уважавању оба пола”, речено нам је из Лидла.