Одлазак Фијата из Србије?! Најгори могући сценарио!
Фијат - важна компанија за српску привреду
Фијат је веома значајна компанија за српску привреду и радници би требало што пре да окончају штрајк, како би се дошло до компромисног решења, изјавио је данас консултант за инвестиције у Развојној агенцији Србије Јован Миљковић.
ВУЧИЋ: Очекујем и молим решење за Фијат, ако може и вечерас
Додиково упозорење: Тајна служба БиХ прислушкује српски и хрватски врх
Стручњак РАС-а је рекао Танјугу да би евентуални одлазак Фијата из Србије био најгори могући сценарио, с обзиром на значај те инвестиције.
- То би било најгоре могуће решење. Фијат је наш једини произвођач аутомобила и једини произвођач аутомобила у овом делу Европе, али и компанија која генерише јако велики економски ефекат, не само за Крагујевац већ и целу државу - нагласио је Миљковић.
Он је рекао да је Фијат највећи инвеститор у прерађивачкој индустрији, најећи инвеститор у аутомобилској индустрији, као и наш највећи извозник.
Фијат је, наводи, важан и за смањивање спољнотрговинског дефицита, као и запосленост пошто везује велики број добављача, али и даље привлачење страних инвестиција.
- Скоро 7. 000 радних места је код директних добављача Фијата, а ти добављачи имају своје добављаче и да је сигурно близу 10. 000 радних места директно угрожено овим штрајком - навео је Миљковић.
Они сада, према његовим речима, немају ста да раде и било би најбоље решење да се до договора дође што је пре могуће и да се прекине штрајка како би кренула производња.
Држава у таквој ситуацији, каже, може да се постави као медијатор, што она сада и ради, како би помогла да се дође до консензуса око предмет спора.
БИЋЕ ТУРСКОГ ТОКА: Турска и Русија усагласиле цену изградње гасовода на копну
Држава је, подсећа Миљковић, власник Фијата (Фијат - 67 одсто, држава 33 одсто) и да је у интересу државе да Фијат ради у што већем капацитету.
Он истиче да је ова криза у Фијату ескалирала прилично брзо и да јој се још не види крај, што све ствара негативне ефекте по пословање те компаније у Србији, али и по маркоекономске показатеље државе.
- РАС је веома забринута због ове ситуације и требало би да се уради све што је могуће да не дође до најгорег сценарија - да Фијат оде из Србије - навео је.
Додаје да свака компанија има своју политику решавања штрајкова и радничког незадовољства и да је зато најбоље такве ситуације решавати путем колективних уговора са репрезентативним синдикатима.
- Ако су синдикати били свесни да ће до тога да дође (да послодавац током штрајка не преговара са радницима) онда штрајк и није био најбоље решење - рекао је Миљковић. Сада је, истиче, нарочито осетљив тренутак за штрајк, с обзиром да Фијат избацује нови модел 500 Л.
Директорка Фијата: Задовољни смо сарадњом са Владом Србије
На питање да прокоментарише медијске наводе да би Фијат могао да пресели производњу из Крагујевца у своју фабрику у Пољској, Миљковић наводи да такав евентуални потез италијанског произвођача аутомобила не би био економски оправдан, као и да би требало видети и да ли је тако нешто могуће на основу уговора о заједничком улагању.
- Мене заиста чуди подршка која стиже од синдиката из других земаља, да радници у Крагујевцу истрају у свом штрајку, из простог разлога што је једини њихов интерес да што више посла дође код њих, а не да остане у Србији - рекао је он.
Када је реч о страним инвеститорима који су у Србији добијали подстицаје и другу помоћ да отворе фабрике, погоне и слично у нашој земљи, Миљковић је рекао да држава може да утиче у случају евентуалних проблема, ако инвеститор није испунио обавезе из уговора о подстицајима.
Он је истакао да до таквих ситуација, ипак, не би требало да долази, јер је циљ Србије да се представи као што боља дестинација за улагање, а овакве вести, као ове о дешавањима у Фијату, томе не иду на руку.
Представници Владе Србије и италијанске ФИАТ групе су 2008. године потписали у Београду Уговор о заједничком улагању у крагујевачку фабрику Застава у укупној вредности од око 950 милиона евра.
У Палати Србија уговор су потписали потпредседник Владе Србије и министар економије и регионалног развоја Млађан Динкић и председник ФИАТ групе Серђо Маркионе.