Ако вам је рачун избледео, ево како да извршите рекламацију
Препоручује се копирање фискалног рачуна да би био доказ обављене куповине
Када се потрошач пожали на квалитет робе коју је купио, да би уопште размотрио његов захтев трговац одмах тражи фискални рачун. Ови исечци веома врзо избледе, па се на њима не види ни износ, ни радња, нити датум плаћања. Отуд и препорука да се фискални рачун копира да би био доказ обављене куповине. Роба се, међутим, може рекламирати и без фискалног рачуна у оригиналу или копији, јер постоје начини да се продавцу докаже да смо управо њему оставили новац.
Прочитајте и:
Према речима Горана Мацуре, начелника Одељења за контролу промета, спречавање нелојалне конкуренције и заштиту потрошача Сектора тржишне инспекције, Закон о заштити потрошача предвиђа да купац при рекламацији подноси рачун или други доказ којим потврђује да је роба купљена код тог трговца.
- То је копија рачуна, "слип", у оригиналу или копији - каже Мацура. - Ако потрошач нема ниједан релевантан доказ да је роба купљена од тог трговца, онда трговац може да одбије рекламацију. Препорука потрошачима, ипак, најсигурније и најлакше остваривање права је доказ о поседовању рачуна.
Фискални рачун или његова копија, како тврди Петар Богосављевић, председник Покрета потрошача, нису једини услов за рекламацију. Како каже, надлежни су закон тумачили тако да увек треба направити фотокопију и да је то дужност потрошача да би сачувао доказ да је у одређеној радњи обавио куповину.
- И без фискалног рачуна потрошач може да оствари своје право - каже Богосављевић. - Ако је роба плаћена чеком, ако је плаћена картицом, онда постоји траг да је купљена код одређеног трговца, код кога је потрошач дошао да се жали. Купац може да донесе потврду са свог рачуна у банци о плаћању, а може и да тражи да му продавац пронађе у својој евиденцији доказ да је управо код њега тог дана купио одређени производ.
Грађани, уколико нисте измирили ОВЕ рачуне, очекују вас ОГРОМНЕ казне: Први рок је већ 5. фебруара
Богосављевић каже да је био против прављења листе трговаца који су излазили у сусрет потрошачима и оних који редовно одбијају да рекламирају робу.
- Тај списак зависи доста од оног кога прави - каже Богосављевић. - Ту листу треба да праве надлежне институције, на које се не може вршити било какав утицај. С друге стране, многи потрошачи су одустајали од рекламације јер су у Регионалним саветодавним центрима добијали савете да не инсистирају на тим жалбама. Утицали су на купце да одустану, јер ништа неће урадити и да је одређени продавац моћан човек.