Увозници половњака нашли рупу у закону: У Србију увозе аутомобиле на овај начин и тако праве велику штету
2016. је у Србију увезено 117.413 половних возила од којих је највећи број на крају "радног века"
Најмање 25 милиона евра остао је ускраћен буџет Републике Србије у последњих пет година због неплаћених еколошких такси на увоз половних аутомобила!
Прочитајте и:
Иако је држава потписала да се на увоз аутомобила плаћа еко-такса (у складу са нормама ЕУ) од 12.000 динара по тони, увозници половњака су нашли "рупу у закону" и пријављујући увоз на физичка а не на правна лица, велика већина од око 600.000 половних возила која су у овом периоду увезена у Србију, нису "подлегла" обавези плаћања ове дажбине.
С друге стране, увозници нових аутомобила редовно испуњавају ту обавезу и у буџет уплаћују не мала средства на име еко-таксе.
- Ми смо у протекла три месеца продали 6.315 нових аутомобила и на то платили 923.000 евра еко-такси – каже Бобан Николић, генерални секретар Српске асоцијације увозника нових аутомобила.
Од еко-таксе се у ЕУ, али и у земљама које још чекају у предворју, стимулише куповина електричних и хибридних возила. Тако Словенци за куповину електромобила дају субвенцију од 12.000 евра (у рангу Норвешке) и то не само због чињенице да то од њих тражи ЕУ већ и због просте рачунице да лечење једног оболелог становника од респиратирног обољења кошта много више.
- Тренд раста увоза половних аутомобила у Србију од 17 одсно у првом тромесечју ове године требало би највише да забрине државне органе – каже се су саопштењу у којем Српска асоцијација увозника нових аутомобила и делова тражи од државе да ограничи увоз "кршева".
Још 2016. су алармирали надлежне да је у Србију увезено 117.413 половних возила од којих је највећи број на крају "радног века", старих и 19 година.
- Урадили смо анализу старости возила, генерације мотора, указујући пре свега на безбедносни и еколошки аспект – каже се даље у саопштењу.
- Претходну годину смо употребили за медијску кампању износећи податке о тржишту тих возила, његовом расту и погубном утицају на додатно загађење ваздуха и повећану небезбедносну ситуацију у саобраћају.
У земљама западне Европе оваква возила су високим порезима и разним еко-таксама једноставно протерана са друмова и већина је намењена рециклирању. Нажалост, велики број завршава у Србији.
- Наду да ће се ствари покренути са мртве такче дао је министар заштите животне средине Горан Триван, отварајући Сајам аутомобила у Београду, обећањем да ће држава на разне начине ограничити увоз тих возила и од свих, без разлике, наплатити еко-таксу – кажу у Асоцијацији увозника која ће наредних дана саопштити и прецизне податке колико је држава зарадила од еко-таксе коју плаћају увозници половних возила.
Велико охрабрење, кажу у овом удружењу, даје им и чињеница да ће потпуно испуњење Поглавља 27 у процесу приступања ЕУ Србији наметнути и неминовност доношења одлука у том правцу.
Светска здравствена организација проценила је да је у 2016. години у Србији превремено умрло око 5.200 људи од последица загађења животне средине, при чему су издувни гасови из аутомобила у градовима један од највећих узрочника.
При томе нема прецизних података колико је људи настрадало због старости (неисправности) увезених возила.