ОВО ЈЕ ЦАКА ДА НЕ ПЛАТИТЕ РАЧУНЕ, НИ ИЗВРШИТЕЉИ ВАМ НЕ МОГУ НИШТА: После 12 месеци се позовете на овај члан закона и све је отписано
Трговац може да тужи дужника и после пет година, али право потрошача је да се позове на застарелост, каже наш саговорник и додаје да, ако то не уради, дуг поново постаје регуларан и трговац може да га наплати преко извршитеља.
Сва дуговања за комуналије по Закону о облигационим односима застаревају након годину дана, односно 12 месеци од настанка дуга. Након тог рока трговац има право да тужи потрошача који се, како би избегао наплату дуга, може позвати на рок застарелости.
ДА ЛИ ЋЕ СКОЧИТИ ЦЕНА СТРУЈЕ И ГАСА? Постоји један велики проблем који брине све грађане
ДА ЛИ ЋЕ СКОЧИТИ ЦЕНА СТРУЈЕ И ГАСА? Постоји један велики проблем који брине све грађане
ПАЗИТЕ СЕ, НОВА ПРЕВАРА КРУЖИ СРБИЈОМ! Огласио се директор Поште - ево како вас КРАДУ!
ПАЗИТЕ СЕ, НОВА ПРЕВАРА КРУЖИ СРБИЈОМ! Огласио се директор Поште - ево како вас КРАДУ!
НОВИ ТРЕНД У СРБИЈИ! На тржишту некретнина све већа потражња - а ово су бенефити
НОВИ ТРЕНД У СРБИЈИ! На тржишту некретнина све већа потражња - а ово су бенефити
ДА ЛИ ЋЕ СКОЧИТИ ЦЕНА СТРУЈЕ И ГАСА? Постоји један велики проблем који брине све грађане
ПАЗИТЕ СЕ, НОВА ПРЕВАРА КРУЖИ СРБИЈОМ! Огласио се директор Поште - ево како вас КРАДУ!
НОВИ ТРЕНД У СРБИЈИ! На тржишту некретнина све већа потражња - а ово су бенефити
- Једногодишњи рок застаревања односи се на комуналне услуге и сродне делатности. То су све услуге од општег економског интереса – струја, вода, телефон, кабловска, паркинг сервис. Значи, све оне услуге које чак не морају да буду пружане од трговаца који представљају јавна комунална предузећа, него и оне у које спадају приватне компаније попут мобилних и кабловских оператора. Све то спада у једногодишњи рок застарелости - каже председник Удружења потрошача "Ефектива" Дејан Гавриловић.
Трговац може да тужи дужника и после пет година, али право потрошача је да се позове на застарелост, каже наш саговорник и додаје да, ако то не уради, дуг поново постаје регуларан и трговац може да га наплати преко извршитеља.
- Проблем је што неки мобилни оператори, односно њихови правни заступници, покушавају да обману дужнике иако је прошло годину дана. Дуг застарева после годину дана и то је једина истина. Сваки потрошач је дужан да у року изјави приговор застарелости и такав поступак би на суду касније био обустављен - објашњава Гавриловић.
У удружењу потрошача "Ефектива" наводе да се потрошачи масовно жале да поједини трговци услугама фиксне и мобилне телефоније преко својих пуномоћника покушавају наплату давно застарелих потраживања, уз тврдњу да се на ове услуге, наводно, не примењује члан 378 Закона о облигационим односима (ЗОО), који предвиђа једногодишњи рок застарелости за комуналне услуге, струју и телефонију, већ се, за правна лица, примењује члан 374 ЗОО који предвиђа трогодишњи рок застарелости, а за физичка лица, члан 371 ЗОО који предвиђа општи, десетогодишњи рок застарелости.
Реч је, како тврде, о обмани просечног потрошача, заснованој на његовој правној неукости, непознавању прописа и непознавању судске праксе.
Наиме, иако 1978. године, када је ЗОО ступио на снагу, мобилна телефонија није постојала, у члану 378 став 3 ЗОО се јасно помиње реч "телефон" који је шири појам од фиксне и од мобилне телефоније, при чему се члан 378 став 3 односи не само на физичка, већ и на правна лица.
Разлика у примени рока застарелости постоји само код комуналних услуга, која се подводе под члан 378 став 1 ЗОО, а тај став се односи искључиво на “домаћинства”, не и на правна лица. Тако се на физичка лица (као чланове домаћинства) примењује једногодишњи рок застарелости, а на правна лица трогодишњи рок застарелости.
Да ли је неопходно чувати доказе о уплати?
Потрошач нема законску обавезу да чува рачуне и уплатнице, али у случају спорне ситуације то може да представља проблем, тако да је савет потрошачима да макар чувају пристигле рачуне.
- С обзиром на то да се често дешавају ситуације да неки трговац потражује од потрошача нешто за шта он тврди да је плаћено, а није сачувао уплатницу и то не може да докаже, једини доказ у таквој ситуацији је евиденција трговца. Трговац то може да лажира, може доћи и до квара у систему, па да се појави неки дуг који је стварно плаћен, а потрошач то не може да докаже и онда ће да изгуби спор или ће морати поново да плати. Зато је савет потрошачима да чувају доказе. То не мора да буде уплатница, довољан је и рачун за струју, телефон, на ком је назначено да нема претходног дуговања. Сваки такав рачун је доказ да су за претходни месец обавезе плаћене - каже председник Удружења потрошача "Ефектива".