СРБИЈА ОБНАВЉА И ШИРИ СВОЈУ МРЕЖУ АУТО-ПУТЕВА: Један је постао приоритет, у плану је градња још 15 брзих деоница
Само у прошлој години широм Србије је завршено неколико деоница аутопутева, комплетиран је Коридор 10 пуштањем у саобраћај јужног и источног крака, Београд и Чачак спојени су аутопутем "Милош Велики", а Ипсилон крак повезао је Суботицу и границу са Мађарском.
Изградња аутопута Београд-Зрењанин и јуче је из Владе поменута као један од инфраструктурних приоритета. Како је речено, ова саобраћајница дужине око 60 километара, значиће и више инвеститора у Војводину. Овај аутопут биће још једна брза деоница од укупно 16 колико је планирано за ову годину.
ДОГОВОР ЈЕ ЛОШ ПО ВЕЛИКУ БРИТАНИЈУ: Представници једне индустрија огорчени због споразума о Брегзиту
ШТА ЋЕ БИТИ СА 2 МИЛИОНА РАЧУНА У КОМЕРЦИЈАЛНОЈ? Нови власник од Нове године доноси велике промене
БЕОГРАД БЛИЖИ МЕТРОУ? Усвојен сет закона кључан за спровођење капиталних инвестиција
Само у прошлој години широм Србије је завршено неколико деоница аутопутева, комплетиран је Коридор 10 пуштањем у саобраћај јужног и источног крака, Београд и Чачак спојени су аутопутем "Милош Велики", а Ипсилон крак повезао је Суботицу и границу са Мађарском.
Тако се мрежа аутопутева шири, а неколико великих пројеката најављено је и за наредни период, попут градње Моравског коридора, Фрушкогорског коридора, аутопута Ниш-Плочник и још неколико деоница. Из ресорних институција најављују укупно 16 нових брзих деоница.
Кинези граде аутопут од Београда до Зрењанина
Подсетимо, о изградњи аутопута од Београда до Зрењанина први пут је било речи у марту прошле године, када је председник Вучић најавио да би градња требало да почне за мање од годину дана. У новембру 2019. Влада Србије формирала је Радну групу за изградњу аутопута Београд-Зрењанин и Зрењанин-Нови Сад, коју треба да реализује кинеска Шандонг Хајспид Група (Схандонг Хи-Спеед Гроуп).
У јануару ове године потписан је Меморандум о разумевању и изради планске и техничке документације за изградњу ауто-пута Београд (Борча) - Зрењанин - Нови Сад, са кинеском компанијом и најављено да ће документација за тај аутопут од 113 километара бити завршена ове године. Након тогаје Шандонг Група у марту расписала тендер за идејни пројекат.
Дужина аутопута од петље Борча до крајње тачке на обилазници око Зрењанина биће 58 километара, а од Зрењанина до Новог Сада 45 километара. Процењена вредност изградње оба аутопута је око 600 милиона евра.
Које саобраћајнице су завршене?
Аутопут "Милош Велики", од Београда до Чачка, укупне дужине 120 км, пуштен је у саобраћај 18. августа 2019. године. Траса аутопута Е-763 представља крак Трансевропске магистрале која повезује њен основни правац од Гдањска до Атине и Истанбула са Јадранским морем и луком Бар. Повезује Обреновац, Уб, Лајковац, Љиг, Рудник, Таково, Горњи Милановац и Прељину, а преко Сурчинске петље повезан је са Коридором 10 и Београдом.
Јужни крак Коридора 10, на аутопуту Е75, од Грабовнице до границе са Северном Македонијом, завршен је у потпуности и пуштен у саобраћај у мају прошле године. Реч је о деоници од 95,7 км на једном од најважнијих паневропских саобраћајних коридора који пролази кроз Србију и повезује Аустрију, Мађарску, Словенију, Хрватску, Србију, Бугарску, Северну Македонију и Грчку. Повезује следеће градове и општине: Ниш, Лесковац, Владичин Хан, Врање, Бујановац и Прешево.
Аутопутем до Бугарске
Крајем прошле године, 9. новембра, пуштен је у саобраћај и Источни крак Коридора 10, аутопута Е80, од Ниша до границе са Бугарском, укупно 87 км. Источни крак Коридора 10 повезује Србију са Бугарском, али је важна и као транзитни коридор преко којег се одвија саобраћај између централне Европе и Турске ка Блиском Истоку. Повезује Ниш, Белу Паланку, Пирот и Димитровград.
Градило се и на северу, па је 27. децембра 2019. пуштен у јавни саобраћај "Ипсилон" (Y) крак, од обилазнице око Суботице до граничног прелаза Келебија, укупне дужине 24 км.
Започета градња
Пројекат Моравски коридор, аутопут Е761, од Појата до Прељине, укупне дужине 112,37 км, започет је 15. децембра 2019. године. Како наводе из Коридора Србије, ова саобраћајница повезује централне делове Србије правцем исток - запад, односно два најзначајнија путна правца државе који припадају и европској мрежи путева, а то су аутопут Е75 и аутопут "Милош Велики". Повезује територију на подручју седам општина и градова са око 467.000 становника и то Ћићевац, Варварин, Крушевац, Трстеник, Врњачка Бања, Краљево и Чачак.
У децембру је започет и пројекат аутопута Рума - Шабац и брза саобраћајница Шабац - Лозница, укупна дужине 77км.
Градња аутопута Београд-Сарајево званично је почела крајем августа 2019. отварањем градилишта на деоници Сремска Рача-Кузмин дугачкој око 18 километара, чија је вредност радова са све мостом преко Саве 220 милиона евра. Рок за изградњу је две и по године.
Гради се и деоница Прељина-Пожега, на аутопуту Е-763, и брза саобраћајница на деоници Иверак-Лајковац, дугачка 18,3 км, а како истичу из Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, у току је изградња и сектора "Ц" обилазнице око Београда, деоница Бубањ Поток - Панчево, укупне дужине 31,5 км. Овај пут повезаће Бубањ Поток, Лештане и Панчево.
Следеће године више од 200 милијарди за инфраструктуру
Аутопут "Вожд Карађорђе", такозвани Шумадијски коридор, биће укупне дужине око 220км. Овај пројекат је у плану, а реч је о брзој саобраћајници са по две траке у оба смера, која ће повезати централну и источну Србију, и носиће име по вођи Првог српског устанка. Са једне стране ће ићи трасом Младеновац - Орашац - Аранђеловац, са друге Лазаревац - Аранђеловац где ће се спојити, одакле ће ићи даље ка Рачи, Свилајнцу, Деспотовцу и Бору.
У плану је и аутопут Ниш - Мердаре - Плочник, укупне дужине 77 км. Аутопут Ниш - Мердаре ће бити део аутопута Е80, и представљаће везу саобраћајног чворишта Ниш са Приштином и даље, преко Албаније, са Јадранским морем, а повезаће градове Ниш, Прокупље и Куршумлију са Приштином.
Из Министарства грађевинарства такође наводе да је у плану неколико пројеката. Планирана је изградња деонице Пожега-Котроман, дужине 60 км, на аутопуту Београд-Сарајево, као и аутопута према Румунији - Београд-Вршац-(Ватин), дужине 86 км.
У плану је и градња деонице аутопута од Пожеге до Бољара ка Црној Гори, дугачка 107 км, а Нови Београд и Сурчин биће спојени путем дугим 7,9 км.
Како су претходно најавили из Министарства, за следећу годину се спремају пројекти вредни 210,8 милијарди динара, као наставак инвестиција у инфраструктуру.
У плану и брзе саобраћајнице
Поред аутопутева, најављени су и пројекти брзих саобраћајница - Фрушкогорски коридор (47,7 км), Бачки Брег-Сомбор-Кикинда-граница са Румунијом (175 км), Слепчевић-Павловића мост (15 км), Крагујевац-Мрчајевци (33 км), петља Пожаревац-Голубац (70 км), Голубац-Доњи Милановац-Брза Паланка и Кладово-Неготин (146 км) и Параћин-Зајечар-Неготин (140 км).