СТИЖЕ НОВАЦ ДРЖАВЕ ЗА ЕЛЕКТРИЧНЕ АУТОМОБИЛЕ: Детаљно објашњено како доћи до субвенција и које су њихове предности
Највише пара за субвенције се даје за набавку потпуно нових електричних аутомобила, чији мотор исклучиво користи струју. У овом случају субвенције износе чак 5.000 евра.
Пре нешто више од две недеље, Европска комисија, је предложила забрану продаје аутомобила на бензински и дизел погон од 2035. године. Ова забрана предложена је у склопу широког пакета закона оријентисаних на обуздавање климатских промена.
ДРЖАВА НЕЋЕ ОСТАВИТИ ВРАЊАНЦЕ НА ЦЕДИЛУ: Најављено запослење за 500 људи код турског инвеститора
ЦЕНЕ СТАНОВА У СРБИЈИ СКАЧУ: Квадрат у Београду и до 10.000 ЕВРА - ево где су најјефтинији
ШТА СВЕ СРПСКИ ТУРИСТА САДА ТРЕБА ДА ЗНА О ЦРНОЈ ГОРИ: Где треба ковид пасош, која су ограничења и од када почињу да важе!
Тренд вожње електричних аутомобила, који овим прописом Европска комисија жели да подстакне, полако, али сигурно стиже и на српско тржиште. Од прошле године, тачније од 12. марта 2020. године, за куповину електричних возила држава даје субвенције које износе и до 5.000 евра, а рок истиче за отприлике 4 месеца, тачније 1. новембра ове године.
Од када је ова уредба донета, она је два пута мењана, последњи пут крајем маја ове године и том приликом је прописано да право на субвенције имају како физичка лица, тако и предузетници и правна лица.
Субвенције од 250 до 5.000 евра
Са Уредбом о субвенцијам за ову намену коју је прошле године усвојило Министарство за заштиту животне средине грађанима Србије је олакшана куповина свих возила на електрични погон. Из буџета је одвојено милион евра, тј. око 120 милиона динара за субвенционисање куповине електричних и хибридних возила у Србији.
За електричне мопеде и трицикле од државе добајте субвенцију од 250 евра, а до 5.000 евра за потпуно електрична путничка возила до девет седишта и лака теретна возила.
Висина субвенција за различите врсте возила
За нов електрични мотоцикл субвенција износи 500 евра, а за хибридна путничка, лака теретна возила која имају бар један електрични мотор у хибридном систему 2.500 евра.
Са друге стране, са нешто више пара се субвенционише "плуг-ин" хибридни аутомобили.Они се субвенционишу са 3.500 евра.
Највише пара за субвенције се даје за набавку потпуно нових електричних аутомобила, чији мотор исклучиво користи струју. У овом случају субвенције износе чак 5.000 евра.
Прошле године продато 800 возила
Како је гостујући на РТС-у поменула Александра Граовац из Српске асоцијације увозника возила и делова, само прошле године је продато око 800 возила на електрични погон, али и да у овој групи има и возила која нису препозната од стране субвенције.
Шта је електрични аутомобил, а шта хибрид?
Овакав модел аутомобила подразумева да се он покреће електромотором, тачније користи струју за покретање. Не троши гориво, веч се пуни преко пуњача, на сличан начин као када пуните телефон. Аутомобили на електричан погон били су популарни крајем 19. и почетком 20. века, док га није потиснула масовна производња јефтинијег возила на бензин.
За разлику од електричног аутомобила који се само пуни, хибриди имају два извора енергије. Најчешће је то комбинација бензинског или дизелног мотора са електромотором. Врло су популарни јер имају мању емисију штетних гасова.
Предности
Основна предност ових возила је та да иду руку под руку са новим "зеленим заокретом". Употреба одрживих технологија и еколошки прихватљивих решења, како у производњи ових аутомобила, тако и у смислу њих самих су један од могућих одговора на "климатску кризу" која нам виси над главама.
Мане
Иако се активно ради на мрежној инфраструктури, она и даље представља централни проблем код ових возила. Према досадашњим наводима постоји око 60 јавно доступних брзих пуњача, писао је недавно РТС. али и то није довољно.
Други проблем са којима се суочава јавност при куповини ових возила је сама цена. Субвенција свакако олакшава притисак на џеп, али и поред њега половни електрични аутомобили коштају много више од половних аутомобила на бензин и дизел, а у не малом броју случајева и нових.